سنگ‌آهن، بایدها و نبایدها
گروه بورس کالا- حدیث موسوی: در روز نخست چهارمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار که با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مدیران صنعت فولاد برگزار شد، یک بخش از سخنرانی‌های صورت گرفته با محوریت «سنگ‌آهن، بایدها و نبایدها» بود. در این بخش مدیرعامل شرکت یومتال چین در مورد نحوه قیمت‌گذاری سنگ‌آهن این کشور صحبت کرد و خرید تجاری سنگ‌آهن کشورش را بالاترین خرید این ماده معدنی در سطح دنیا اعلام کرد.
«Yang Yong Liang» گفت: با توجه به روند فزاینده رشد تولید فولاد چین که پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۲۵ به رقم سالانه یک ملیارد تن برسد، این صنعت نیازمند تامین ۲ میلیارد تن سنگ‌آهن خواهد بود. وی ادامه داد: از این‌رو نیاز سالانه ۲میلیارد تنی سنگ‌آهن چین اثر افزایشی روی قیمت این ماده معدنی در دنیا خواهد داشت، به همین دلیل کشورهایی که موقعیت مناسبی در بازار صادرات سنگ‌آهن به چین پیدا ‌کنند، جایگاه صادراتی خود را میان طرف‌های تجاری چین بالا برده و منتفع خواهند شد.
در ادامه مدیرعامل شرکت آیمکو نیز به ارائه گزارشی در مورد شرکت ایریتک پرداخت. محمدرضا محوی با اشاره به اینکه این شرکت با چهار دهه تجربه در صنایع فولاد و معدن ایران، بیشترین فعالیت خود را در زمینه اجرای پروژه های فولادسازی و احیاء مستقیم انجام داده است گفت: تامین مواد اولیه مناسب و به موقع برای هر کارخانه تولیدی، مهم‌ترین چالش برای یک تولید با ثبات و اقتصادی محسوب می‌شود، کشور ما نیز از نظر زمین‌شناسی، دارای ذخایر مناسب سنگ‌آهن، زغال سنگ و انرژی است که این امکانات طبیعی و بالقوه، زمینه مناسبی را برای تولید اقتصادی و باثبات در صنعت فولاد ایجاد می‌کند.
وی تشریح کرد: با وجود مزیت‌های بی‌شمار منابع طبیعی کشورمان و با آنکه در بخش زغال سنگ برآورد شده دارای ۱۰ میلیارد تن زغال سنگ حرارتی هستیم، اما برای استخراج و بهره‌برداری آن به خصوص پس از سال ۸۳ تلاشی صورت نگرفته است. این در حالی است که در مورد سنگ‌آهن نیز مشکل کم‌توجهی به اکتشافات جدید وجود دارد به طوری که پیش‌بینی می‌شود برای تولید ۴۰ میلیون تن فولاد با کسری سنگ آهن روبه‌رو خواهیم بود. محوی ذخایر حال حاضر سنگ‌آهن کشورمان را ۲/۲ میلیارد تن اعلام کرد و گفت: با اکتشافات جدید این رقم به ۵ میلیارد تن هم می‌تواند برسد.
مدیرعامل شرکت آیمکو با تاکید براینکه در طول سال‌های اخیر در زمینه اکتشافات جدید ذخایر دغال سنگ و سنگ‌آهن ضعیف عمل کرده‌ایم خاطرنشان کرد: اگر برای این مساله چاره‌اندیشی نشود در سال‌های آتی صنعت فولاد کشور با چالش در تامین منابع اولیه روبه‌رو خواهد شد.

سنگ‌آهن، بایدها و نبایدها

سنگ‌آهن، بایدها و نبایدها