مدیر قراردادهای مشتق کالایی بورس کالا با اشاره به اینکه تمام تحرکات بازار آتی لحظه به لحظه زیر نظر نهاد ناظر رصد و کنترل می‌شود، گفت: بازار آتی سکه از یک یا دو عامل تاثیر نگرفته، بلکه عوامل مختلف در متغیرهای قیمتی دخیل هستند. پدرام زادنو‌عزیزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه در بازار قراردادهای آتی سکه طلا هیچ یک از عوامل (اونس طلا، سکه نقدی، عرضه و تقاضا و چشم‌انداز آینده) به تنهایی بر قیمت‌های بازار اثرگذار نیستند، اظهار کرد: مبنای تصمیم‌گیری در بازار آتی مجموعه عوامل مختلف است.

وی ادامه داد: انتظارات آینده تغییرات سکه نقدی، میزان عرضه و تقاضا با توجه با اتمام سال، اونس جهانی و تحلیل‌های مختلف بر قیمت‌های بازار آتی اثرگذار هستند .

مدیر قراردادهای مشتق کالایی بورس کالا با اشاره به اینکه تحلیلگران از جنبه‌های مختلف موضوعات را رصد می‌کنند، گفت: قطعاً اگر تحلیلگران تمام عوامل را مدنظر قرار دهند، نتایج مثبتی خواهند گرفت.

زادنو عزیزی با اشاره به اینکه بازار آتی سکه در ماه‌های اخیر منطقی و به دور از هیجان بوده است، گفت: یکی از عواملی که منجر به دوری معامله‌گران از رفتار هیجانی شد، بحث آموزش پیش از صدور کد معاملاتی بود.

وی افزود: بر این اساس معامله‌گران پیش از ورود به بازار آتی سکه با ریسک‌های مختلف آن آشنا و بر مبنای آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

زادنو عزیزی در پاسخ به این سوال که برخی معامله‌گران بازار آتی معتقدند، نهاد ناظر از تحرکات مشکوک غافل شده است، گفت: واحد نظارت بسیار قوی در بازار آتی فعالیت می‌کند که تمام مسائل معاملاتی را به طور کامل رصد می‌کند و در صورت حرکت کوچکی برخلاف مقررات، فورا شناسایی و با آن برخورد می‌شود.

عزیزی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا روز سه‌شنبه با وجود کاهش هر اونس طلا در بازار جهانی، قیمت سکه‌های آتی تا ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت داشتند تأکید کرد: صد در صد بازار، نظارت می‌شود و به صورت لحظه‌ای تمام تحرکات آن توسط نهاد ناظر کنترل می‌شود؛ همان طور که بارها تاکید شده، تغییرات قیمتی متاثر از مجموعه عوامل مختلف است و یک عامل نمی‌تواند اثرگذار باشد.