گروه بنگاه‌ها- سمپوزیوم و نمایشگاه فولاد 92 امروز و فردا با حضور مقام‌های عالی کشور و مدیران شرکت‌های فولادسازی داخلی و خارجی در بندرعباس برگزار می‌شود. مرتضی آقاجانی با اعلام این مطلب که شعار امسال سمپوزیوم، مزیت های محیطی، مواد، نیروی انسانی و دانش فنی در صنعت فولاد است، گفت: در این سمپوزیوم صاحب نظران راه‌های توسعه صنعت فولاد کشور را به بحث و تبادل نظر می‌گذارند.
وی استان هرمزگان را به عنوان یکی از قطب‌های فولاد کشور خواند و افزود: شرکت‌های معدنی می‌توانند به دلیل فراهم بودن شرایط و زیرساخت‌ها، برای فرآوری محصولات معدنی در استان و صادرات مستقیم آن اقدام کنند. آقاجانی گفت: 224 شرکت داخلی و 28 شرکت خارجی از کشورهای صاحب نام صنعت فولاد جدیدترین دستاوردهای خود در این صنعت را در نمایشگاهی که در حاشیه این سمپوزیوم برگزار می‌شود، به معرض دید علاقه‌مندان خواهند گذاشت. وی اظهار کرد: فولاد هرمزگان با استفاده از دانش و تجربه متخصصان و مهندسان داخلی راه‌اندازی شد و پس از حدود دو سال همواره رشد تولید را شاهد بوده است. این در حالی است که این شرکت افزایش تولید و رسیدن به ظرفیت اسمی 5/1 میلیون تن تختال را در برنامه‌های آتی دارد.
توسعه فولاد در هرمزگان برای 20 هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند
همچنین مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در یک نشست خبری به طرح دیدگاه‌های این سازمان در مورد صنعت فولاد و راهکارها و پیشنهادها برای فولادسازان بزرگ هرمزگان پرداخت. بهروز اکرمی گفت: با توجه به اینکه صنعت فولاد قابلیت جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به ویژه تحصیلکردگان رشته‌های فنی و علوم پایه و ایجاد اشتغال گسترده را دارد بیشتر به عنوان یک صنعت کاربردی معرفی شده و گسترش آن برای استان و رفع مشکلات آن بسیار ضروری است. وی با اشاره به مزیت‌های محیطی تولید فولاد در هرمزگان و به خصوص
بندرعباس افزود: با افق های توسعه فولاد در هرمزگان و حجم تولید پیش‌بینی شده برای این صنعت مسلما بخش بزرگی از دغدغه‌های اشتغال در استان مرتفع خواهد شد و با توجه به اینکه نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در استان بالا است صنعت فولاد می‌تواند نگرانی‌های این اداره را در زمینه اشتغال مرتفع سازد. دبیر کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه‌گذاری استان با اشاره به افتتاح طرح‌های فولادی و همچنین طرح توسعه فولاد هرمزگان به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد در استان افزود: انتظار می‌رود که در حدود ۲۰ هزار نفر در صنایع فولاد به طور مستقیم و به همین مقدار در فرصت‌های غیر مستقیم صنعت فولاد مشغول شوند که تعداد قابل ملاحظه‌ای خواهد بود و بخش بزرگی از مشکلات بیکاری را هم در سطح استانی و هم در سطح ملی مرتفع خواهد ساخت. وی برگزاری سمپوزیوم فولاد ۹۲ در بندر عباس را فرصتی خوب و مهم برای شناساندن قابلیت‌ها و مزیت‌های محیطی استان هرمزگان دانست و گفت: ورود کسانی که به طور مستقیم با صنعت فولاد مرتبط هستند در استان هرمزگان گام بلندی در جهت شناساندن مزیت‌های محیطی این استان است و ترغیب سرمایه‌گذاران برای ورود به صنعت فولاد و گسترش این صنعت در نهایت موجب اشتغال بیشتر و کمتر شدن دغدغه‌های اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی این استان خواهد شد.