گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: درست یک هفته پیش زمانی که اونس طلا توانست در معاملات جهانی خود از سطح 1330 دلار عبور کند، این سوال مطرح شد که آیا بحران اوکراین می‌تواند این فلز را وادار به شکستن مقاومت 1340 دلاری کند؟ این در شرایطی بود که فدرال رزرو آمریکا از تصمیم خود پیرامون کاهش ماهانه خرید اوراق خزانه داری گفت و این مساله به‌طور معمول می‌توانست به ضرر طلا تمام شود. اما این بار مساله اوکراین به داد فلز زرد رسید تا جایی که موجب شد روز گذشته و با آغار دادوستدها در بازارهای نیویورک و لندن، قیمت طلا مرز 1350 دلاری را هم بشکند. در این روز کمترین و بیشترین قیمت این فلز - تا ساعت 16:00 به وقت تهران - به ترتیب 1329 و 1351 دلار بود.
تشدید تنش‌ها در اوکراین و کشمکش میان غرب و روسیه بر سر این کشور عامل تاثیرگذار جدیدی بر بازار طلا شده و موافقت پارلمان روسیه با اعزام نیروی نظامی به اوکراین به نگرانی‌ها در بازارهای بین المللی دامن زده است. در حالی که دولت روسیه از مشروعیت حمله به اوکراین با هدف تامین امنیت
روس تبارهای این کشور خبر داده است آمریکا از روی میز بودن همه گزینه‌ها برای مقابله با این تصمیم روسیه سخن گفته است. گزینه‌هایی که از عدم حضور اوباما در اجلاس گروه ۸ در روسیه تا مداخله مستقیم نظامی آمریکا در اوکراین را شامل می‌شود.
تحت تاثیر این تحولات تقاضا برای طلا در بازار جهانی افزایش یافته و در نتیجه قیمت طلا روندی صعودی را طی می‌کند. در حالی که تحولات اوکراین قیمت طلا را به سمت افزایش سوق می‌دهد، تصمیم فدرال رزرو آمریکا به کاهش سیاست محرک اقتصادی به عنوان عاملی در جهت سوق دادن قیمت طلا به سمت کاهش عمل می‌کند. همین عامل موجب شده بود تا اغلب فعالان بازار جهانی طلا برای هفته جاری پیش‌بینی‌های کاهشی داشته باشند. از سوی دیگر به اعتقاد کارشناسان اقتصادی اگر بحران اوکراین تشدید شود و روسیه اقدام نظامی خود را این کشور آغاز کند این مساله می‌تواند موجب کاهش شدید شاخص سهام در بازارهای مالی جهان شود و این مساله به نفع قیمت طلا خواهد بود. در چنین شرایطی تحلیلگران بازار طلا بر این باورند که سرمایه‌گذاران بین‌المللی با توجه به افزایش تنش‌های سیاسی، از بازار سهام و بورس خارج شده و به سوی بازار طلا و خرید دلار آمریکا روی خواهند آورد. همچنین تقاضا برای ارز کشورهای در حال توسعه و نوظهور نیز به شدت کاهش خواهد یافت.
صعود ۲۵ دلاری طلا به نسبت قیمت نهایی روز جمعه موجب شد تا روز گذشته بر هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازارهای داخلی بیش از ۲۷۰۰ تومان افزوده شده و هرگرم طلا به بیش از ۱۰۱ هزار تومان برسد. به این ترتیب سکه‌های تمام بهار بازار نقدی بالاخره توانستند پس از حدود شش ماه بالای یک میلیون تومان معامله شوند. افزایش قیمت این سکه‌ها به نسبت بهای روز یکشنبه، حدود ۲۷ هزار تومان بود. (آخرین بار بهای سکه در تاریخ ۲۴ شهریور امسال یک میلیون تومان بود و پس از آن دیگر به این قیمت باز نگشت. در آن زمان اونس طلا در حدود ۱۳۲۶ دلار و بهای دلار هم حدود ۳۱۸۰ تومان بود).
در همین حال بر سکه‌های بازار آتی بورس کالا نیز روز گذشته در ابتدا بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان افزوده شد، اما در ادامه بیشترین افزایش قیمت آنها به ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان رسید (تمام سررسیدها بیش از ۴ درصد رشد قیمت داشتند). اختلاف قیمت سکه نقدی و دورترین سررسید آتی (هر دو در بالاترین قیمت) روز گذشته به بیش از ۲۴۰ هزار تومان می‌رسید؛ این رقم در دوشنبه هفته گذشته ۱۲۰ هزار تومان بود. این تفاوت بین سررسیدهای نزدیک و دور آتی سکه روز گذشته ۲۱۵ هزار تومان و در هفته گذشته در چنین روزی، ۱۲۰ هزار تومان بود.
دیگر عامل مهم تاثیرگذار بر صعود قیمت سکه، افزایش بهای دلار و رسیدن آن به ۳۱۰۰ تومان در روز گذشته بود. در این روز کمترین و بیشترین قیمت دلار - تا ساعت ۱۶:۰۰ - به ترتیب ۳۰۵۹ و ۳۱۱۵ تومان بود. به عبارت دیگر بر بهای دلار در این روز به نسبت روز یکشنبه (هر دو در بالاترین بها) ۶۰ تومان افزوده شد. دلار از یک هفته گذشته تاکنون به ترتیب از ۲۹۶۰، ۳۰۲۵، ۳۰۴۵، ۳۰۸۰ و ۳۱۰۰ تومان گذشته است. برخی فعالان بازار ارز تحرکات یکی دو روز اخیر دلار را به بحران روسیه و اوکراین هم نسبت می‌دهند.
این روند افزایشی در بازارهای دلار و سکه در حالی ادامه پیدا کرده که پس از برگزاری مذاکرات وین با حضور هیات‌های ایران و گروه ۱+۵ با سیگنال‌های بعضا مثبت، اولین دور مذاکرات کارشناسی و سیاسی بین ایران و ۱+۵ از فردا در وین همزمان با نشست فصلی شورای حکام آغاز خواهد شد تا ماراتن مذاکرات هسته‌ای وارد مرحله جدیدی شود. این جلسه از چهارشنبه آغاز خواهد شد و تا جمعه ادامه خواهد داشت. نتایج حاصل از مذاکرات ژنو تاکنون منجر به صعود قیمت‌ها در بازارهای داخلی نشده و ارزیابی‌ها از مذاکرات آینده نیز همچنان خوشبینانه است. در همین حال رئیس‌جمهور آمریکا برای چندمین بار مخالفت خود را با اعمال تحریم‎ جدید علیه ایران در زمان اجرای توافق ژنو اعلام کرد.
به این ترتیب، برخی از کارشناسان بازارهای ارز و سکه معتقدند که اکنون مساله اوکراین در تاثیرگذاری بر این بازارها، از عوامل دیگر پیشی گرفته تا مسائل مربوط به تقاضا و پایان سال در درجه دوم اهمیت قرار بگیرد. بنابراین خبرهای مربوط به این مساله در روزهای آینده با تاثیرگذاری بر روند تحرکات اونس طلا و دلار، مسیر سکه‌های نقدی و آتی را هم روشن خواهد کرد.

تداوم صعود قیمت‌ها در بازار آتی سکه

تداوم صعود قیمت‌ها در بازار آتی سکه