مرکز خدمات فولاد ایران- کارخانه سوراستال که دومین تولید‌کننده فولاد روسیه محسوب ‌شود، معتقد است قیمت‌های جهانی فولاد طی سال 2014 در ثبات می‌ماند و حدود دو سوم تولید‌کننده‌های فولاد گردش نقدینگی منفی خواهند داشت. چند سالی است که فولادسازان در سطح جهان با قیمت‌های پایین فولاد در چالش بوده‌اند و احتمالا امسال نیز مازاد ظرفیت تولید قیمت‌ها را تحت‌فشار قرار می‌دهد.
این کارخانه سعی دارد به تولید محصولات با کیفیت بالا بپردازد و سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش‌های پایین‌دست انجام دهد تا خطر جایگزینی آلومینیوم با فولاد در بخش خودروسازی جبران شود. کارخانه‌های خودروسازی مجبورند وزن خودرو‌های تولیدی را پایین بیاورند، از اینرو استفاده از آلومینیوم گزینه خوبی است تا با استانداردهای لازمه تطابق داشته باشد. ۱۰ سال گذشته سوراستال قادر بوده فولاد با کیفیت‌های بالایی تولید کند؛ به‌عنوان نمونه فولاد با قدرت مقاومت بالای این کارخانه قادر به رقابت با آلومینیوم است.
چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت فولاد چین
گرچه صنعت فولاد چین تحت‌تاثیر مازاد ظرفیت و مسائل زیست‌محیطی قرار دارد و از این جهات تحت‌فشار است، ولی فرصت‌هایی نیز پیش روی فولادسازان چینی قرار دارد. در واقع امسال چالش‌ها و فرصت‌های مختلفی پیش روی این صنعت در چین وجود خواهد داشت. از آنجا که دولت مرکزی چین تصمیم گرفت عملکرد دولت‌های محلی را بر اساس نرخ رشد تولید ناخالص داخلی آنها نسنجد حدود نیمی از استان‌ها هدف نرخ رشد تولید ناخالص داخلی خود را برای سال ۲۰۱۴ به کمتر از ۱۰ درصد رساندند تا رشد اقتصادی آرام، ولی منطقی‌تری داشته باشند.
در نتیجه نرخ پایین‌تر رشد GDP، مصرف فولاد در چین امسال پایین‌تر می‌آید و دیگر کارخانه‌ها مجبور نخواهند بود تولید را تحت‌فشار دخالت دولت‌های محلی بالا نگه دارند. در واقع زمانی که تقاضای فولاد رشد آرام‌تری نسبت به قبل دارد فرصت خوبی برای کارخانه‌ها است تا الگوی توسعه خود را با شرایط جدید سازگار کنند و ساختار صنعتی خود را بهبود بخشند.
کمبود نیروی کار و سرعت پایین بهبود ساخت‌و‌ساز در عربستان
در عربستان با اینکه فصل اوج ساخت‌و‌ساز است، روند فعالیت‌های عمرانی به آرامی رو به بهبود بوده که علت آن کمبود نیروی کار عنوان شده است. کارخانه‌های تولید‌کننده میلگرد با ظرفیت تولید ۶۰ درصدی کار می‌کنند؛ چون تقاضا وجود ندارد. علت کمبود کارگر نیز اصلاح قانون کار عربستان و ممنوعیت فعالیت کارگران غیرقانونی است. از اینرو پروژه‌های ساختمانی با کمبود کارگر روبه‌رو شده‌اند. البته ظاهرا تقاضا رو به بهبود است چون برخی شرکت‌های ساختمانی راهی برای رفع این مشکل پیدا کرده‌اند، با چند شرکت کوچک قرارداد می‌بندند تا در صورت کمبود نیروی کار یکی از شرکت‌ها به دیگری رجوع کنند. سال ۲۰۱۳ فرصت کارگران مهاجر برای تکمیل مدارک قانونی آنها به پایان رسید؛ از این رو یک میلیون کارگر مهاجر غیرقانونی اخراج شدند و بیش از ۳ میلیون نفرمدارک خود را تکمیل کردند.