گروه بورس کالا- سحر نمایشی: زمزمه‌های شنیده شده از افزایش قیمت مس در سال آینده به دلیل تغییر فرمول قیمتی، موجب افزایش رقابت این فلز در معاملات روز یکشنبه در بورس کالا شد. به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه این افزایش تقاضا از یکسو به دلیل افزایش نرخ ارز و از سوی دیگر ترس معامله گران از ادامه این نوسانات در روزهای پایانی سال جاری بوده است.
علاوه‌بر این نیز رشد میانگین بهای مس طی هفته گذشته در بورس جهانی لندن قیمت این محصول را نسبت به هفته گذشته بیش از ۱۰۰ تومان در هر کیلو افزایش داد. این در حالی است که نرخ پایه مفتول مس شرکت ملی مس با افت نسبت به هفته اخیر رو به رو شد که به گفته فعالان آگاه این کاهش قیمت به دلیل افزایش عرضه این محصول در این روز بوده است.
همچنین این فلز روز یکشنبه در بازار آزاد نیز افزایش ۱۰۰ تومانی را نسبت به شنبه گذشته تجربه کرد و با قیمت ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو به فروش رسید.
به‌این‌ترتیب روز یکشنبه بیش از ۵ هزار تن انواع مس در تالار صادراتی بورس کالا عرضه شد که در این میان شرکت ملی صنایع مس ایران، ۱۵۰۰ تن مس مفتول را عرضه کرد. این شرکت همچنین ۲۵۰۰ تن مس کاتد را روی تابلو برد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع ملی مس ایران می‌توان به ۱۱۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۲ تن کنسانتره فلزات گران‌بها اشاره کرد. شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز ۲۰۰ تن مس مفتول را راهی تالار محصولات صنعتی و معدنی کرد.
بر اساس این گزارش مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۱۹ تومان در هر کیلو به فروش رسید که به دلیل کاهش تقاضا با همین قیمت مورد معامله قرار گرفت و نسبت به هفته گذشته کاهش ۲۸۱ تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول ۲ هزار و ۵۰۰ تن بوده در حالی‌که تقاضا برای آن ۲ هزار و ۱۲۰ تن ثبت شد.
همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۶۰۵ تومان مورد دادوستد قرار گرفت که با ایجاد رقابت در قیمت ۲۰ هزار و ۳۳۶ تومان به فروش رسید که نسبت به آخرین عرضه افزایش ۱۳۵ تومانی را در هر کیلو به ثبت رسانده است. کل عرضه برای این محصول یک هزار و ۵۰۰ تن بوده، در حالی ‌که با تقاضای دو هزار و ۵۴۰ تنی رو‌به‌رو بوده است.
مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۶۵۵ تومان در هر کیلو عرضه شد که با ایجاد رقابت میان خریداران قیمت ۲۰ هزار و ۳۹۱ تومان را در رینگ فلزات ثبت کرد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با افزایش ۱۱۲ تومانی مواجه شد. کل عرضه برای این محصول ۲۰۰ تن بوده، اما تقاضا‌کنندگان خواستار ۲۷۵ تن از این محصول بوده‌اند.

نرخ پایه مفتول مس افزایش یافت