قیرهای زیرخاکی سر برآوردند!
ایسنا- به دلیل افزایش قیمت قیر بسیاری از سوء‌استفاده‌کنندگان به دنبال قیرهای دفن شده در سال‌های گذشته رفته‌اند و با استفاده از روغن سوخته یا روغن بازیافته آنها را 40 درصد پایین‌تر از قیمت فعلی می‌فروشند.
امیر کاووسی، معاون مرکز تحقیقات مدیریت تعمیر و نگهداری روسازی دانشگاه تربیت مدرس در این زمینه اظهار کرد: با توجه به نیاز شدید به قیر و سهم سنگین این محصول در هزینه‌های راهسازی، عده‌ای به ناچار از این قیر خریداری می‌کنند که به جای دوام چندین ساله فقط چند ماه دوام دارد و عواقب منفی را به دنبال خواهد داشت.
وی با بیان اینکه وقتی یک بشکه نفت خام در پالایشگاه فرآوری می‌شود محصولات سبکی مثل بنزین و نفت تولید می‌کند و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آن به صورت قیر باقی می‌ماند، اظهار کرد: با توجه به اینکه در زمان جنگ پالایشگاه‌های زیادی فعالیت می‌کردند پروژه‌های راهسازی و ساختمان‌سازی آنچنان فعال نبودند و به ناچار پالایشگاه‌ها، قیر را در مخازن یا در بیابان‌ها انباشت می‌کردند.
کاووسی ادامه داد: قیرهایی که از این روش استخراج می‌شوند بعد از مدتی مواد و روغن‌های افزودنی آن‌ تبخیر می‌شود و قیری که باقی می‌ماند جنس بسیار سفتی دارد و انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد.
این کارشناس گفت: افزایش قیمت قیر تاثیر منفی در پروژه‌های راهسازی دارد، بنابراین این فرآورده نفتی باید از بورس خارج و به عنوان یک محصول استراتژیک در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر تن قیر حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، گفت: افزایش قیمت قیر پروژه‌های راهسازی و ساختمان‌سازی را دستخوش نوسان کرده و تبعاتی به همراه خواهد داشت.
مدیر گروه راه و ترابری دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه افزایش قیمت قیر تبعات مثبتی نیز دارد، گفت: با وجود این افزایش قیمت عده‌ای راهکار استفاده از بتن به جای آسفالت را پیشنهاد می‌کنند.
کاووسی افزود: از سوی دیگر گران شدن قیمت قیر تاثیر مثبت دیگری نیز به همراه دارد و آن اهمیت بیشتر به موضوع نگهداری است، چون با توجه به گرانی، ضخامت آسفالت محدود و بادوام می‌شود.
در پی افزایش هزینه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و کاهش اعتبارات این حوزه، وزارت راه نسبت به توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آینده هشدار داده و به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی افزایش قیمت قیر یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش هزینه در ساخت پروژه‌ها است که موجب شده در چهار سال گذشته ۳۵ تا ۴۰ درصد اعتبارات تخصیصی وزارت راه در احداث راه‌ها صرف خرید قیر شود.
علی نورزاد ضمن اشاره به فرآیند کاهش بودجه در زیرساخت‌های حمل و نقل طی سال‌های اخیر تصریح کرد، در حال حاضر در کنار افزایش هزینه ساخت انواع راه‌ها به دلیل بالا رفتن قیمت مصالح به خصوص قیر شاهد کاهش اعتبارات سالانه در این حوزه هستیم که این امر در نهایت به کاهش نرخ رشد ارزش افزوده حمل‌ونقل‌ در اقتصاد کلان و نبود توازن در توسعه کشور می‌انجامد.
به گفته مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با احتساب قیمت روز، سالانه باید ۶۰۰ میلیارد تومان بابت خرید قیر پرداخت شود که این رقم ۳۰ درصد از تخصیص‌های شرکت ساخت و توسعه را شامل می‌شود.
طبق اعلام شرکت ساخت برای ساخت هر کیلومتر راه اصلی نزدیک به ۱۵۰ تن قیر و هر کیلومتر بزرگراه ۳۰۰ تن و هر کیلومتر آزادراه ۴۰۰ تن قیر لازم است که حداقل برای توسعه انواع راه‌ها وزارت راه در سال ۹۳ نزدیک به ۴۰۰ هزار تن قیر لازم دارد که به طور قطع افزایش قیمت قیر و قطع یارانه آن، بر ساخت جاده‌ها و بهسازی آنها تاثیر می‌گذارد، بنابراین باید مشکل تامین قیر به زودی برطرف شود تا با قیمت مناسب‌تر و ارزان‌تری به دست پیمانکاران
برسد.