گروه بورس کالا- سحر نمایشی: رینگ محصولات پتروشیمی در آخرین عرضه از هفته معاملاتی جاری با رقابت به کار خود پایان داد، البته این در حالی است که میزان رقابت در این هفته نسبت به هفته قبل کاهش یافته بود و معامله گران خواستار محصولات کمتری بودند. به گفته یکی از کارگزاران محصولات پتروشیمی، روز گذشته تنها روی ۳۰ درصد از محصولات شیمیایی رقابت شد در حالی که در هفته گذشته روی ۴۷ درصد از این محصولات رقابت شده بود. همچنین حیدر امینی در پاسخ به این سوال «دنیای اقتصاد» که چرا در برخی از عرضه‌ها با وجود تقاضای بالا قیمت پایه بی‌تغییر مانده است پاسخ داد: ثبات قیمت‌های پایه در چنین شرایطی می‌تواند ناشی از دو عامل باشد، یکی اینکه تقاضای اولیه بیشتر از عرضه باشد و عامل دیگر اینکه کل تقاضا برای یک خریدار باشد که در این صورت هم قیمت پایه تغییری نمی‌کند.

علاوه‌بر این در بازار غیررسمی پتروشیمی‌ها نیز شاهد کاهش حجم تقاضا برای خرید بودیم به طوری که بازار این محصولات در این روز با صف خرید قابل توجهی مواجه نشد.

به گفته فعالان اقتصادی با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل زمستان و بهبود وضعیت آب و هوایی این احتمال وجود دارد که برخی محصولات پتروشیمی در سال جدید با کاهش قیمت در بازارهای داخلی رو به رو شوند. اما این در حالی است که برخی دیگر از معامله‌گران معتقدند در سال آتی با افزایش قیمت این محصولات مواجه خواهیم شد؛ چرا‌که میزان تولید محصولات پتروشیمی به شدت کاهش یافته است.

به همین دلیل، معامله‌گران با تردید خریدهای پایان سال خود را انجام می‌دهند. بنابراین کاهش مداوم نسبت حجم معاملات به میزان عرضه‌ها بیانگر این موضوع است که هر هفته نسبت به هفته قبل از آن مقدار کمتری از عرضه‌ها به ‌دست مشتریان رسیده است و عوامل متعددی از جمله قیمت‌ها یا نهایی نشدن معامله در زمان انجام معاملات دلیل این امر است. بنابراین این موضوع می‌تواند مبین روند افزایش قیمت‌ها و انتقال معاملات به بازارهای غیر بورسی در هفته‌های پایانی سال باشد، کما اینکه به گفته یکی از فعالان بازار محصولات پتروشیمی تقاضا در بازار این محصولات به حدی بالا است که قیمت‌ها هر روز روند فزاینده‌ای را تجربه می‌کنند، به طوری که قیمت مشخصی از این محصولات در بازار آزاد داده نمی‌شود.

روز گذشته بیش از۳۷۰ هزار تن محصول در بورس کالا عرضه شد که از این مقدار حدود ۴۱ هزار تن به محصولات پتروشیمی اختصاص داشت. همچنین تالار معاملات بورس کالای ایران شاهد عرضه پلی استایرن انبساطی دیرسوز شرکت ایست کم ترکیه، زایلین مخلوط هندوستان بود.

از تولیدکنندگان داخلی نیز مجتمع‌های پتروشیمی اروند، اصفهان، آبادان، برزویه، بوعلی سینا، خراسان، رازی، شازند، شیراز، فن آوران، کارون، کرمانشاه، مارون و شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران انواع مواد شیمیایی را راهی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی کردند. از جمله مواد شیمیایی عرضه شده در این روز می‌توان به ارتوزایلن، اسید استیک، اسید سولفوریک، اسید نیتریک، الکیل بنزن خطی، اوره صنعتی، بنزن، ایزوبوتانول، پارازیلین، تری اتانول آمین، دی اتانول آمین، دی‌اتیل هگزانول، DEG، جوش شیرین، سود کاستیک، کربنات سدیم سبک، کربنات سدیم سنگین، کریستال ملامین، گوگرد، منواتیلن آمین، MEG و منومر وینیل استات اشاره کرد که در این میان سود کاستیک شرکت پتروشیمی اروند بیشترین تقاضا را در این روز تجربه کرد. همچنین وکیوم باتوم شرکت پالایش نفت اصفهان نیز در این روز با تقاضای بیش از ۱۱ هزار تنی مواجه شد در حالی که تنها ۵ هزار تن از این محصول در این رینگ معاملاتی عرضه شد. از سوی دیگر زایلین مخلوط کشور هندوستان نیز کمترین تقاضا را در این روز شاهد بود.