گروه بورس کالا- سحر نمایشی: روند مبادلات سال ۹۲ فلزات پایه نشان می‌دهد، بازار این محصولات در نیمه اول سال با نوسانات زیادی به دلیل افت و خیز‌های نرخ ارز روبه رو بوده، اما در نیمه دوم سال به علت ثبات نسبی نرخ ارز و همین‌طور بهای جهانی این فلزات، علاوه‌بر اینکه روند نزولی قیمت را تجربه کرده با رکود نیز همراه بوده است. در واقع مس و آلومینیوم از نخستین ماه سال جاری نسبت به آخرین معاملات سال گذشته کار خود را با روند صعودی قیمت‌ها آغاز کردند و تا خردادماه و انتخابات ریاست جمهوری با همین روند به معاملات ادامه دادند، اما پس از اعلام نتایج انتخابات، قیمت‌ این دو فلز روند نزولی در پیش گرفتند، البته از ابتدای خرداد تا پایان تیر ماه سال جاری نرخ ارز افت‌وخیز نسبی را تجربه کرد، اما چون جو به وجود آمده در بازار مثبت بود به همین دلیل قیمت‌ها ریزشی شد.

از شهریورماه نیز افت و خیزهای نامرتب جای خود را به نزول قیمت‌ها داد و در نتیجه ریزش کاذب قیمت‌ها موجب رکود معاملات این فلز شد تا اینکه با نوسانات نرخ فلزات در بورس جهانی لندن بازار فلزات پایه داخلی نیز در تب و تاب افتاد. این در شرایطی است که در دی و بهمن ماه قیمت این فلز سرخ رشد کرد و در اسفند ماه به دلیل ریزش ناگهانی مس در بورس جهانی لندن دوباره قیمت این فلز نزولی شد. البته این در حالی است که آلومینیوم نسبت به مس نوسانات کمتری را در این دوره متحمل شده و قیمت این کالا تنها با افت و خیز این فلز در بورس جهانی لندن تغییر کرده است.

علاوه‌بر این طی یک سال گذشته یکی دیگر از مهم‌ترین تحولات این دو فلز اساسی، تغییر روش قیمت‌گذاری این محصولات بوده است. مس و آلومینیوم از ابتدای سال با فرمول ثابتی که از میانگین نرخ این فلز در بورس لندن بهره می‌برد، در بازار و بورس کالا عرضه می‌شدند تا اینکه دامنه نوسانات نرخ ارز در بازار داخل بیشتر شد و همزمان با آن مس در بورس لندن نیز افزایش یافت در نتیجه این عوامل موجب رشد بی‌رویه قیمت مس شدند به همین دلیل مسوولان برای اینکه این اتفاقات را سامان دهند به فکر تغییر روش قیمت‌گذاری این فلز افتادند، غافل از اینکه این تغییر روش اوضاع را از قبل ملتهب‌تر خواهد کرد.

به‌این‌ترتیب با توافق تولیدکنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت فرمول از بورس لندن به شانگهای تغییر کرد، اما قیمت‌ها نه تنها سامان نیافت، بلکه روزبه‌روز غیرمنطقی‌تر شد تا اینکه دوباره مسوولان تصمیم گرفتند با توجه به ثبات نرخ ارز فرمول را به حالت سابق برگردانند تا بازار به روال گذشته منطقی پیش رود. بعد از کلی اختلاف بین تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار و عدم عرضه تولیدکنندگان به نشانه اعتراض سرانجام مس در بورس کالا عرضه شد، هرچند پس از بازگشت آرامش و نظم به رینگ فلزات، شرکت ملی صنایع مس تصمیم گرفت فرمول را به حالت قبل برگرداند. برگشت این فرمول تغییری در قیمت این فلز ایجاد نمی‌کرد، اما ثبات در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای تولیدکنندگان را تسهیل می‌کرد. به‌ این ‌ترتیب فرمول مجددا به حالت قبل بازگشت و تنها رقم پریمیوم ۱۰۰ دلاری به ۸۰ دلار تغییر کرد (میانگین هفتگی LME + ۸۰ دلار پریمیوم ضرب در ارز مبادله‌ای).

کارنامه مس و آلومینیوم در سال 92