مدیر معاملات کارگزاری نهایت نگر گفت: نیاز به معاملات سلف موازی استاندارد مدت‌ها بود که در بین معامله‌گران رینگ فلزات احساس می‌شد که بورس کالا با راه‌اندازی معاملات سلف موازی استاندارد میلگرد به نیاز بازار پاسخ مناسب داد.
احمد بیات در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه میلگرد انتخاب مناسبی برای شروع معاملات سلف موازی بود، گفت: در گذشته خریدارانی که به صورت سلف از بورس کالای ایران اقدام به خرید میلگرد می‌کردند تا سه ماه امکان پوشش ریسک نداشتند و با توجه به اینکه حجم معاملات میلگرد بسیار سنگین است، در صورت انتشار چند خبر و جابه جا شدن قیمت ها، امکانی برای خروج از بازار نداشتند.
وی اظهار کرد: به این ترتیب خریداران سلف میلگرد باید تا زمان سررسید قرارداد که عمدتا سه ماهه است منتظر می‌ماندند و این اتفاق در مواردی باعث زیان آنها می‌شد، اما از این پس با راه‌اندازی معاملات سلف موازی میلگرد این امکان فراهم است تا خریداران، قرارداد سلف خود را به هر دلیلی به فرد دیگر واگذار کنند و به این ترتیب ریسک خود را پوشش دهند.
مدیر معاملات کارگزاری نهایت نگر تصریح کرد: از طرفی به دلیل جذابیت معاملات سلف موازی، پیش‌بینی می‌شود از سال آینده بر شمار معامله گران میلگرد افزوده شود زیرا تجار و سرمایه گذاران زیادی به سمت این قرارداد جدید جذب خواهند شد و همه این عوامل به بیشتر شدن عمق معاملات بورس کالا کمک می‌کند.
بیات یکی از دستاوردهای معاملات سلف موازی استاندارد را زمینه‌سازی برای آغاز معاملات آتی و آپشن روی محصولات مختلف عنوان کرد و گفت: اگر بورس کالا بدون راه‌اندازی معاملات سلف موازی استاندارد، قصد ایجاد قراردادهای آتی میلگرد را داشت، بدون شک با معضلات زیادی روبه رو می‌شد؛ چراکه راه اندازی قرارداد آتی یک محصول در قدم نخست نیاز به نرخ‌های روتین و روزانه دارد، در صورتی‌که میلگرد هفته‌ای یک یا دو بار در بورس مورد معامله قرار می‌گیرد و این موضوع شرایط را برای رونق معاملات آتی میلگرد سخت می‌کرد.
وی ادامه داد: اما اکنون که میلگرد در معاملات سلف موازی استاندارد قیمت می‌خورد و نرخ‌های روتین این محصول را تمام فعالان بازار رصد می‌کنند، افتتاح قرارداد آتی این محصول کاری بسیار آسان تر از نسخه قبلی است.
به گفته بیات، این امکان تنها مختص به میلگرد نیست و اگر محصولات دیگری راهی معاملات سلف موازی استاندارد شوند، امکان ایجاد قراردادهای آتی آنها نیز فراهم می‌شود.