گروه بورس کالا- حدیث موسوی: این روزها بیش از هر عامل دیگری، تداوم رفت و برگشت قیمت‌ها در بازار فولاد است که نظر معامله‌گران و فعالان این بازار را به خود جلب کرده است. بر این اساس روز گذشته نیز به رغم آنکه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاهد کاهش نسبی بهای انواع مقاطع در بازار آزاد به علت ضعف تقاضا بودیم، متوسط نرخ آهن‌آلات کیلویی 5 تا 30 تومان افزایش یافت.
در این روز معامله‌گران برگشت قیمت‌ها به کانال افزایشی پیشین را ناشی از روند معاملات محصولات فولادی در بورس کالا عنوان کردند؛ چرا که برخی مقاطع عرضه شده در تالار صنعتی به دلیل رقابت بالای خریداران با افزایش نرخ پایه روبه‌رو شدند.
یکی از فعالان بازار در ارتباط با رشد قیمت‌ محصولات فولادی در روز چهارشنبه گفت: خریدهایی که در این روز در بورس کالا انجام شد در بازار تنش ایجاد کرد و با اثرگذاری بر نرخ‌ها موجب رشد بهای محصولات فولادی تا سقف ۲درصد شد، هرچند این تحرکات قیمتی نتوانست، تغییری در روند مبادلات بازار ایجاد کند و تنها دادوستدهای صورت گرفته در این روز، دست به دست شدن مقاطع در دست عده‌ای تجار بود.
به هر ترتیب روز گذشته رینگ فولاد معاملات گرم و پررونقی را تجربه کرد. چهارشنبه ذوب‌آهن اصفهان در دو نوبت سلف سبد میلگرد A۳ سایزهای ۱۶ تا ۲۵ را به ترتیب در حجم‌های ۵۵۰۰ و ۵۲ هزار و ۸۰۰ تن ارائه کرد که عرضه تناژ سبک‌تر ۲۲۰۰ تن و عرضه تناژ سنگین‌تر حدود ۸۹ هزار تن مازاد تقاضا تجربه کرد. به همین دلیل بهای پایانی این عرضه‌ها نیز با ۹/۰ و ۸/۱ درصد تغییر مثبت در تالار صنعتی، در رقم‌های ۱۷۴۶ و ۱۷۴۰ تومان ثبت شدند.
در همین حال دیگر محصولی که اضافه تقاضا را تجربه کرد، سبد میلگرد A۳ سایزهای ۱۴ تا ۲۵ مجتمع فولاد آریا ذوب بود که نرخ پایه آن ۱/۱ درصد افزایش یافت و به رقم ۱۷۵۵ تومان رسید.
باقی عرضه‌ها از جمله سبد میلگرد نقد و سلف مخلوط تولیدی فولاد سپید فراب کویر نیز که به ترتیب در حجم‌های ۶۶۰۰ و ۲۴۵۰ تن عرضه شده بودند در مجموع زمان‌های رسمی معاملات و مچینگ به طور کامل خریداری شدند. چهارشنبه همچنین شاهد به تابلو رفتن میلگرد کلاف A۳ سایز ۸ بودیم که از ۴۴۰۰ تن حجم عرضه ۳۵۰۰ تن آن با قیمت ۱۸۳۰ تومان خریداری شد.
مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید، معاملات صورت گرفته در بورس کالا را طی روزهای اخیر ناشی از نوعی هیجان روانی منفی به دلیل پیش‌بینی‌ رشد قیمت‌ محصولات فولادی پس از اجرای فاز دوم از هدفمندی یارانه‌ها می‌داند و معتقد است: تا زمانی که پروژه‌های عمرانی به صورت کلان راه نیفتد و اثر تخصیص اعتبارات مربوط به آن بر سمت تقاضای فولاد قابل ارزیابی نباشد رکود صنعت فولاد کماکان پابرجا است، مضاف بر اینکه در این شرایط چشم‌انداز صنعت ساختمان‌سازی در سال جدید نیز به علت تداوم رکود این صنعت و وضع یکسری عوارض مالیاتی که روند ساخت و ساز را کند می‌کند، نامعلوم و مبهم است.
علی اصغر بهرامی ادامه داد: تا زمانی‌که تقاضای واقعی در بازار نداشته باشیم، نمی‌توانیم رونق مبادلات بورس کالا را حاکی از خروج صنعت فولاد از رکود یک سال اخیر قلمداد کنیم؛ چراکه این روند فزاینده و روبه رشد مبادلات و قیمت‌ها در رینگ فولاد تنها حاکی از نگرانی و ترس تجار و معامله‌گران از رشد قیمت‌ها پس از آزادسازی ۲۰ تا ۲۴ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در فاز جدید هدفمندی است. این کارگزار افزود: متاسفانه تجار ما در دو هفته اخیر معاملاتی را در بورس کالا انجام داده‌اند که مبنای منطقی و درستی نداشته است، و در واقع تجربه‌ای را آزموده‌اند که پیش‌تر هم‌ در شرایط رکود بازار، آن را آزموده و خطا بودن آن را به عینه دیده‌ بودند.
مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید بهترین مکانیزم تعیین‌کننده قیمت‌ها را در بازار و بورس کالا مکانیزم عرضه و تقاضا عنوان کرده و گفت: امیدواریم دولت نیز به این قاعده اساسی پایبند باشد و به صورت دستوری همانند آنچه در سال‌های گذشته شاهد بودیم در روند مبادلات وارد نشود؛ چراکه دخالت و حمایت دستوری در نهایت برای مصرف‌‌کنندگان بار مالی ایجاد کرده و کمک‌کننده نیست.