گروه بورس کالا- سحر نمایشی: روند قیمت فلزات پایه در آخرین روز از هفته معاملاتی در بازار آزاد نسبت به روز سه‌شنبه با نوسان قیمت همراه شد، به طوری که بهای فلزات پایه‌ای همچون سرب، روی، قلع و نیکل اعم از اینکو و متفرقه افزایش یافت و سایر فلزات ثابت باقی ماندند. البته این موضوع در حالی است که نرخ این فلزات در بازارهای جهانی به دلیل انتشار اخباری مبنی بر افت تقاضای چین برای فلزات پایه و نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد، روند کاهشی در پیش گرفت.
به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه، وضعیت خرید و فروش در بازار غیررسمی این محصولات نیز تعریفی ندارد؛ چرا‌که نوسانات بازار را از رونق انداخته است. همچنین این فعال بازار معتقد است به‌رغم روند ریزشی فلزات در بازار‌های جهانی، قیمت‌های داخلی کاهشی نخواهد شد، چرا که تمام پارامترهای تاثیرگذار در قیمت فلزات پایه افزایشی است به همین دلیل افت موقتی قیمت‌های جهانی تاثیر چندانی بر روند نرخ فلزات داخلی نخواهد گذاشت.
به‌خصوص اینکه در بازارهای جهانی به دنبال خوشبینی سرمایه‌گذاران در مورد اینکه بانک مرکزی اروپا در حال ترتیب‌دادن یک استراتژی خاص به‌منظور برطرف کردن بحران بدهی اروپا است، پیش‌بینی شده قیمت فلزات به‌خصوص مس برای یک ماه آینده بیشترین میزان افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد.
به همین ترتیب آگاهان اقتصادی معتقدند که این روند نزولی قیمت فلزات رنگی در بازارهای جهانی پایدار نخواهد ماند، زیرا عوامل مهمی همچون وضعیت رشد اقتصادی جهان، اقدامات کشورهای عضو منطقه یورو به‌منظور مقابله با بحران بدهی به ‌وجود آمده در این منطقه، بروز بلایای طبیعی، تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه، سیاست‌های تورم‌زدایی چین، سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی، اقدامات سایر بانک‌های مرکزی دنیا و نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی و نیز بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم دنیا در تعیین روند آتی فلزات در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهند بود.
به این ترتیب با توجه به پیش‌بینی‌های ارائه شده توسط کارشناسان این طور می‌توان نتیجه گرفت که افت قیمت‌ها در بازار جهانی فلزات موقتی است و در آینده بازار آرامی را تجربه خواهیم کرد، اما برخی کارشناسان با این عقیده مخالفند و معتقدند که هیچ پیش‌بینی در مورد بازار نمی‌توان کرد و تا زمانی که نرخ‌ها ثابت نشود، بازار قابل پیش‌بینی نیست.

مسیر متفاوت بازارهای جهانی و داخلی فلزات