وزیر صنعت، معدن وتجارت به همراه مهدی کرباسیان و معاونان این وزارتخانه روز سه‌شنبه از طرح کنسانتره مس چهل کوره و معادن مس مربوط به این طرح بازدید کردند.در این بازدید مسن ترین فرد کابینه یازدهم از عملیات حفاری معدن درعمق ۱۳۷ متری زمین دیدن و از نزدیک به مشکلات معدنکاران رسیدگی کرد.

به گزارش ایمیدرو، طرح مس چهل کوره با ظرفیت تولید سالانه ۱۶ هزار و ۷۰۰تن کنسانتره مس با عیار بالا وبا اعتباری معادل ۱۰۰۲ میلیارد ریال و ۸ میلیون یورو در دست اجرا است و از ۴۵ درصد پیشرفت برخوردار است. میزان ذخایر موجود درمعادن مس این طرح بر اساس گواهی کشف اولیه حدود ۱۵میلیون تن و ذخایر قطعی قابل برداشت معدن سه میلیون تن‌کان سنگ مس عیار بالا است. پیش‌بینی شده از این معادن پس از بهره‌برداری کامل طرح بالغ بر ۳۰۰هزارتن کان سنگ مس با عیار بالا استخراج شود.
عملیات اجرایی این طرح در حال حاضر باسرعت ادامه دارد و به گفته مجری پروژه سفارش خرید ماشین‌آلات و تجهیزات طرح خریداری شده در حال حمل است. حدود ۲۰۰ نفر از مهندسان، متخصصان و کارکنان طرح از نیروهای جوان مستعد استان مشغول به کار در این هستند که آموزش‌های تخصصی را نیز در محل کارخانه پشت سر گذاشته‌اند. برای استخراج کان سنگ از معادن مس این محل به حفر ۶۰۰ متر تونل با شیب ۲۵ درصد نیاز است که اکنون تا عمق ۱۳۷ متری حفاری انجام شده ووزیر و هیات همراه از ادامه کار حفاری‌ها در عمق ۱۳۷ متری زمین بازدید کردند.
مهم‌ترین نکته این بازدید، توان جسمی وزیر صنعت، معدن وتجارت بود که با چالاکی و قدرت بدنی قابل توجهی از پله‌هایی که برا ی تردد معدنکاران تعبیه شده بود بالا می‌آمد. طرح معدن مس چهل کوره متعلق به شرکت مس سرچشمه کرمان است که سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران حدود ۲۰درصد سهام مس سرچشمه را در اختیار دارد.
مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو رئیس هیات مدیره این شرکت است. در پی این بازدید رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشستی با مسوولان و مجریان این طرح به گفت‌وگو با آنان پرداخت. آقای کرباسیان وجود این طرح رادرمنطقه‌ای در ۱۰۰ کیلومتری زاهدان قابل تمجید دانست و گفت اجرای این طرح برای ۲۰۰ نفر از جوانان منطقه فرصت اشتغال پایدار ایجاد کرده است و بهره‌برداری از طرح باعث رشد و توسعه منطقه خواهد شد. وی استفاده از نیروهای بومی منطقه را شایسته دانست و گفت با اجرای این طرح خانواده‌های زیادی خوشحال خواهند شد چون فرزندان شان در آن مشغول به کارمی شوند. وی متذکر شد ضوابط سلامت، امنیت و زیست محیطی باید در همه واحدهای تولید مس با جدیت اجرا شود.