گروه بورس کالا- محمدحسین بابالو: مدتی است که قیمت نیکل در حال افزایش است. ترس از ایجاد وقفه در عرضه مواد معدنی نیکل دار از سوی اندونزی و سپس بحران اوکراین و جایگاه خاص روسیه به عنوان یکی از تولیدکنندگان مهم نیکل از دلایل اصلی این شرایط صعودی عنوان شد. به نظر می‌رسد این روند صعودی در بازارهای جهانی برای کوتاه‌مدت ادامه‌دار باشد. قیمت نیکل در بازارهای جهانی در روزها و هفته‌های گذشته افزایش محسوس و غیرمنتظره‌ای را تجربه کرد تا جایی که برای پایان هفته به ۱۸۴۶۵ برای معاملات نقدی رسید. قیمت سه ماهه ۱۸۵۹۹ دلار نیز بالاترین حد در ۱۴ ماه اخیر بود. تنها در ۴ هفته گذشته قیمت نیکل ۱۸ درصد رشد داشت که یک رکورد محسوب می‌شود. هنوز نوسان قیمت‌ها صعودی است و به نظر نمی‌رسد به سرعت کاهش یافته یا حتی تغییر جهت دهد. تجربه سال‌های قبل به ما می‌آموزد که هر رخدادی در بازار نیکل محتمل است.

پس از طی یک روند نزولی، در ماه نوامبر سال گذشته قیمت‌ها به روند کاهشی خود خاتمه دادند و در مسیر تثبیت قرار گرفتند. پس از طی این دوره تثبیت و تا پایان سال ۲۰۱۳ و ابتدای سال جاری، بازار اولین جرقه‌های رشد را از خود نشان داد اما تا اواخر ژانویه برای رشد قیمت‌ها مردد بود. از این زمان به بعد نیکل کاملا در مسیر افزایشی قرار گرفت. این افزایش قیمت‌ها از داده‌های قدرتمند بنیادینی تبعیت نمی‌کردند. سابقه نوسانات سال‌های قبل نیکل نشان می‌دهد که این فلز از شرایط عمومی اقتصادی تبعیت نمی‌کند و اصطلاحا نیکل، ساز خود را می‌نوازد و به پیش می‌رود. پس از این دوره نیکل با افزایش شتابانی در مسیر صعودی قرار داشته تا جایی که به جرأت می‌توان گفت که‌ گوی سبقت را از سایر بازارهای رقیب ربوده است. از ابتدای سال جاری تاکنون یعنی در کمتر از ۴ ماه نیکل بیش از ۴۰ درصد رشد قیمت داشته که یک رکورد معنی‌دار تلقی می‌شود. به نظر می‌رسد این روند صعودی برای کوتاه‌مدت ادامه‌دار باشد.

دلایل افزایش قیمت‌ها

افزایش قیمت‌ها در بازار نیکل در ۲ سیکل و در ۲ زمان متفاوت ولی پیوسته صورت گرفت که هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته ولی به کمک هم توانست نیکل را جهشی کنند. در ماه‌های گذشته خبری مبنی بر ممانعت دولت اندونزی از صادرات مواد معدنی خام روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که تقریبا تمامی بازارهای مهم فلزی و معدنی را تحت تاثیر قرار داد. با توجه به جایگاه مهم اندونزی در تولید مواد معدنی نیکل‌دار، این خبر شک بزرگی به بازار نیکل وارد کرد و ترس از کاهش عرضه، قیمت‌ها را صعودی نمود. از طرفی افزایش موجودی انبارها در آن زمان نتوانست بر روند صعودی قیمت‌ها تاثیر بگذارد. این روند صعودی ادامه داشت تا جایی که مشکلات اوکراین و افزایش تنش بین روسیه و غرب نیز به افزایش سریع‌تر قیمت‌ها انجامید. با توجه به جایگاه روسیه در تولید نیکل در جهان، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تحریم روسیه نکته مهمی برای دورنمای قیمت نیکل خواهد بود.

شرایط عرضه

همانگونه که ذکر شد مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت نیکل، ترس از بروز هرگونه رخداد موثری بر روند عرضه نیکل در بازارهای جهانی بود. به نظر می‌رسد کاهش عرضه مواد معدنی نیکل‌دار توسط اندونزی یا افزایش هزینه واردات توسط این کشور تاثیر خود را بر بازار گذارده و بیش از این موثر نباشد. در‌خصوص مشکلات روسیه و غرب و احتمال تحریم روسیه، هنوز این داده پتانسیل تاثیرگذاری بسیاری دارد ولی عمق و وسعت آن هنوز مشخص نیست. کشور روسیه هم‌اکنون با ۱۴ درصد از تولید جهانی دومین کشور بزرگ تولیدکننده نیکل خالص در جهان است. شرکت نوریلسک نیکل به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نیکل در جهان نیز اصالتا روسی است و برخی شایعات حکایت از حضور سران تاثیرگذار روسیه در لیست سهامداران بزرگ این شرکت چندملیتی دارد. از طرفی آمارها نشان می‌دهد که حجم واردات مواد اولیه نیکل‌دار چین در ماه ژانویه ۱۲/۶ میلیون تن بوده که به نسبت سال قبل و واردات ۹۹/۳ میلیون تن یک افزایش محسوس را نشان می‌دهد. این به‌آن معنی است که چینی‌ها خود را برای شرایط پیش رو آماده کرده‌اند و می‌توانند عرضه خود را افزایش دهند. از طرفی موجودی انبارها هم اکنون نزدیک به ۲۸۰ هزار تن است که بالاترین حجم موجودی در چندین سال قبل به شمار می‌آید که پتانسیل مطلوبی برای افزایش عرضه به بازار خواهد بود. حتی در صورت افزایش و حتی تعمیق بحران روسیه و اتخاذ سیاست‌های تحریمی علیه این کشور، به نظر نمی‌رسد روند عرضه نیکل در جهان با مشکل خاصی مواجه شود. بسیاری از فعالان بازار در حال بزرگنمایی کردن مشکلات نیکل هستند.

شرایط تقاضا

شرایط تقاضای نیکل در جهان تغییر خاصی نداشته و به صورت معقولی در حال افزایش است. گروه مطالعات جهانی نیکل، تقاضای نیکل را بدون احتساب افزایش قیمت‌ها ۸۹/۱ میلیون تن دانسته که ۷/۶ درصد به نسبت سال قبل، افزایش نشان می‌دهد. مطالعات بانک بارکلیز هم تقاضا را افزایشی دانسته تا جایی که احتمال رشد بیشتر تقاضا از عرضه را پیش‌بینی کرده است. شرایط عمومی اقتصاد جهانی و روند بهبود آن از افزایش تقاضای نیکل حکایت دارد. نهایتا باید گفت که تقاضای نیکل در جهان صعودی است ولی افزایش قیمت‌ها سرعت رشد تقاضا را کند می‌کند.

برآیند شرایط و مقایسه عرضه و تقاضا

در خصوص مقایسه عرضه و تقاضا نظرات مختلفی در جهان وجود دارد. هم‌اکنون عرضه نیکل مشکلی ندارد و به نسبت تقاضا شرایط مطلوب است. حتی می‌توان گفت که عرضه از تقاضا جلوتر عمل می‌کند که افزایش محسوس موجودی انبارها و رسیدن به بالاترین رکوردها در ۷ سال گذشته از دلایل این امر به حساب می‌آید. البته موجودی انبارها از ۴۰ روز پیش‌تاکنون یعنی در کوتاه مدت در مسیر نزولی بوده که ترس از کمیاب شدن نیکل دلیلی بر این کاهش است. از طرفی بسیاری معتقد هستند که تقاضا از عرضه پیشی خواهد گرفت که پیش‌قراول این طرز فکر چینی‌ها بودند که با افزایش شدید و نزدیک به ۱۰۰ درصدی حجم واردات، خود را برای این شرایط آماده کردند. از سویی بانک بارکلیز، عرضه نیکل را به نسبت تقاضا ضعیف ارزیابی کرده و عقیده دارد سال آینده تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد و کسری نیکل در بازارهای جهانی رخ خواهد داد. در صورت وقوع، این رخداد برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ تاکنون ثبت می‌شود.

از همه مهم‌تر تجربه سال‌های قبل نشان می‌دهد که نیکل غالبا رفتار منطقی و معقولی از خود نشان نداده و باید برای هر رخدادی آماده بود. نیکل فلزی است که پس از تجربه قیمت‌های ۵۴ هزار دلار تا ۲۴ هزار دلار کاهش یافته و سپس کمتر از ۹ هزار دلار را ثبت کرد. پس از آن به ۲۷ هزار دلار رسید و مجددا در ۱۲ هزار دلار تثبیت گردید. این شرایط نوسانی برای تحلیلگران بازار نیکل آشنا است و بیشتر به تجربه خود استناد می‌کنند تا داده‌های بنیادین بازار.

نهایتا و به عنوان نتیجه‌گیری باید گفت که به نظر می‌رسد این روند صعودی ادامه‌دار باشد و بتواند به فتح قله‌های خود ادامه دهد. برای کوتاه‌مدت می‌توان به افزایش قیمت‌ها امیدوار بود و حتی این افزایش به تبع رشد روز دوشنبه قابل پیش بینی است. برای میان‌مدت هم به افزایش قیمت‌ها می‌توان امیدوار بود ولی داده‌های روزهای آینده و دورنمای روابط بین روسیه و غرب تاثیر بسزایی بر نوسان قیمت‌ها دارد. با توجه به داده‌های خاص چین و افزایش تولید این کشور، شاید پتانسیل رشد نیکل در کوتاه مدت خنثی شده و تاثیر خود را برای میان مدت از دست بدهد.

برای تخمین شرایط در طولانی مدت هنوز به زمان بیشتری نیاز داریم. نیکل در بین تحلیلگران به فلز شیطانی معروف است. باید مراقب نوسانات غیرقابل پیش‌بینی این فلز بود.

نیکل از قیمت‌های جهانی تاثیر گرفت

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: طی روزهای اخیر افزایش پله‌ای قیمت نیکل در بازار آزاد فلزات پایه موجب رشد تقاضای این محصول شده است، اما در این شرایط نیز فروشندگان به دلیل اطمینان از روند صعودی این فلز رنگی مقدار کمی از آن را در بازار عرضه می‌کنند. یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه، در این زمینه گفت: به نظر می‌رسد حجم عرضه در بازار آزاد نسبت به اواخر سال گذشته کمتر شده و در این شرایط معاملات به ندرت و در حد نیاز انجام می‌شود. به گفته وی افزایش نرخ ارز حجم معاملات را بالا برده و واردات صرفه اقتصادی خود را از دست داده است، بر همین اساس این موارد موجب شده تا موجودی انبارها کاهش پیدا کند.این فعال آگاه در ادامه افزود: بعد از تعطیلات ایام نوروز تحرکات بازار کاهش یافت به همین دلیل خریداران منتظر ریزش قیمت‌ها شدند و دست از خرید کشیدند اما نوسان‌های مثبت نیکل در بازارهای جهانی موجب افزایش تقاضای این فلز در بازار داخلی شد. البته نا‌گفته نماند افزایش نرخ ارز در رشد نرخ این فلز نیز بی‌تاثیر نبوده است، اما چون این فلز بر خلاف سایر فلزات تاثیر پذیری کمتری نسبت به نرخ ارز دارد به همین دلیل نگاه‌ها برای پیش‌بینی این فلز معطوف به بازارهای جهانی است. البته این در حالی است که آگاهان اقتصادی معتقدند روند افزایشی قیمت‌ها در بازارهای جهانی نیز خیلی پایدار نخواهد ماند، چرا که عوامل مهمی همچون وضعیت رشد اقتصادی جهان، بروز بلایای طبیعی، تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه، سیاست‌های تورم‌زدایی چین، سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی، اقدامات سایر بانک‌های مرکزی دنیا و نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی و نیز بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم در دنیا در تعیین روند آتی فلزات پایه به خصوص نیکل در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهد بود.به این ترتیب با توجه به پیش‌بینی‌های ارائه شده توسط کارشناسان، این طور می‌توان نتیجه گرفت که رشد قیمت‌ها موقتی است و در آینده بازار آرامی را تجربه خواهیم کرد، اما برخی کارشناسان با این عقیده مخالفند و معتقدند که هیچ پیش‌بینی در مورد بازار نمی‌توان کرد و تا زمانی که نرخ‌ها ثابت نشود بازار قابل پیش‌بینی نیست.

جهش نیکل در بازارهای جهانی