پرواز آتی با دو بال اونس و دلار

گروه بورس کالا - منیره نظامیوند: بازار آتی دیروز تحت تاثیر صعود اونس، کار خود را با افزایش قیمت شروع کرد و در ادامه روز به‌تدریج همگام با صعود پلکانی قیمت ارز و سکه، سطوح قیمتی جدیدی را به ثبت رساند. این در حالی است که روند حرکتی بازار آتی سکه در روز پنج‌شنبه هفته گذشته مشابه با روز چهارم اردیبهشت کاهشی بوده است که نشان‌دهنده تبعیت بازار از یک روند تکنیکی کوتاه‌مدت است که روز گذشته نیز مشابه شنبه هفته ماقبل (۶ اردیبهشت) تکرار شد. دیروز سکه آتی سررسید آبان که به‌طور میانگین بالای یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان بود تا محدوده یک میلیون و ۱۳۵ هزار تومان پایین آمد و دوباره کف ۲ هفته قبل را تثبیت کرده و روند رو به بالایی را تجربه کرد و تا ساعت ۱۶ به یک میلیون و ۱۶۷ هزار تومان رسید. در بازار دیروز؛ اختلاف قیمتی سررسیدها معادل سود آربیتراژی بازار، رو به سمت بالا اصلاح شد و تقریبا رقمی در حدود ۲ درصد به سود سالانه سررسیدهای مختلف اضافه شد. اما ناگفته نماند که همچنان سود آربیتراژی بازار روی سطوحی کمتر از سطح نرمال قرار دارد؛ به گونه‌ای که سکه سررسید اردیبهشت با توجه به اینکه نزدیک به دو هفته تا تحویل آن باقی مانده، تقریبا در محدوده قیمت سکه نقدی در حال معامله است و سود آربیتراژی سررسید تیر حدود ۱۳ درصد، شهریور ۱۷ درصد و آبان تقریبا در حدود ۲۱ درصد است.

سلیمانی، یکی از کارشناسان بازار، روند آتی را در هفته پیش رو؛ صعودی پیش‌بینی می‌کند. این تحلیلگر دلایل خود برای این ارزیابی را تحولات اوکراین و تشدید و عمق گرفتن بحران آن و همچنین صعود قیمتی اونس عنوان می‌کند.

به گفته وی با توجه به کاهش نرخ سود سپرده‌ها و نیز وضعیت منفی در بازار سهام، امکان رشد قیمت دلار در بازار آزاد همچنان وجود دارد که این دلایل نیز به رشد قیمت آتی کمک شایانی خواهد کرد. علاوه‌بر این در حال حاضر اختلاف قیمت سررسیدهای آتی با اعداد

ایده آل آربیتراژگران که آنها را برای حضور در بازار ترغیب می‌کند، فاصله زیادی دارد. در نتیجه با صعود هرچه بیشتر اونس و دلار، زمینه برای رشد قیمتی سررسیدهای آتی حتی بیشتر از سکه نقدی فراهم خواهد شد.

دیروز در بازار آتی تغییر خاصی در تعداد موقعیت‌های باز بازار رخ نداد، اما صعود قیمتی دیروز آتی، پتانسیل این بازار را برای ورود بازیگران جدید به آن اعم از خریدار و فروشنده افزایش خواهد داد.

در معاملات دیروز حباب قیمتی سکه همچنان در همان سطح روز پنج‌شنبه یعنی حدود ۱۰ هزار تومان باقی ماند.در بازارهای جهانی اما؛ روز جمعه اونس طلا تا بعدازظهر در محدوده ۱۲۸۴ دلار به ازای هر اونس معامله شد و این عدد، عمدتا به دلیل واکنش به آمارهای بیکاری بیش از حد انتظار مثبت

ایالات متحده آمریکا بود، چراکه نرخ بیکاری آمریکا به ۶/۳ درصد در ماه آوریل کاهش یافته است.

در مجموع در ساعات اولیه معاملات روز جمعه مجموعه عوامل، منجربه ریزش این فلز گرانبها و تقویت شاخص دلار شد تا اینکه دوباره انتشار خبر افزایش تنش‌ها در اوکراین و نیز درخواست روسیه از شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تشکیل جلسه فوق‌العاده؛ باعث افزایش قیمت حدود ۳۰ دلاری اونس تا هزار و ۳۰۳ دلار شد.

اما داخل بازارهمچنان به‌ نظر می‌رسد که نحوه چگونگی پیشرفت مذاکرات هسته‌ای و نتایج آن و همچنین روند تحولات اوکراین؛ روی نحوه بازگشایی بازارهای جهانی و نیز قیمت اونس در روز دوشنبه بسیار تاثیرگذار باشد. از نگاه تکنیکالی اونس در روز پایانی معاملات خود (روز جمعه) موفق شد خط روند نزولی را بشکند؛ اما مادامی که توانایی تثبیت بالای قیمت ۱۳۰۷ دلار را نداشته باشد همچنان روند صعودی پر قدرت و مستحکمی شکل نخواهد گرفت. البته فعلا در میان مدت، اونس بیشتر با تمایل به صعود در حال پیشروی است.

در بازار ارز اما دیروز، دلار کار خود را با افزایش قیمت آغاز کرد تا اول هفته‌ای صعودی را به ثبت برساند. دیروز دلار مجددا وارد کانال ۳۳۰۰ تومان شد و تا ۳۳۲۵ تومان نیز (تا ساعت ۱۶) اوج گرفت. در ادامه نیز در همین محدوده به نوسانات جزئی مشغول بود.کارشناسان معتقدند روز پنج‌شنبه، انتشار صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی درباره عدم تزریق ارز به بازار توسط این بانک و انتقاد معاون اول رئیس جمهور از پتروشیمی‌ها که دیروز با

عکس العمل این گروه روبه‌رو شد، بار دیگر موضوع انتقال ارز این شرکت‌ها به بازار را دچار

ابهام کرد.

در این میان سایه مذاکرات هسته‌ای همچنان بر سر بازار گسترده است و این دلیل ممکن است خریداران را ترغیب کند تا در میان‌مدت از خرید دست نگه دارند. به گفته یکی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌شود طی هفته جاری، اگر دلار موفق به شکستن سقف ۳۳۵۰ تومان بشود ترس خریداران از افت قیمت و نیز تزریق دلار از بین می‌رود و فعالانی که به دلیل ترس از روند و نتیجه مذاکرات، خرید نکرده‌اند بر ترس خود فایق آمده و اقدام به خرید می‌کنند.

از سویی محتمل است که طی هفته پیش رو، دلار به رشد خود ادامه دهد. با اعمال بخشنامه کاهش نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت و روزشمار بخشی از نقدینگی از این سپرده‌ها خارج شده و با انگیزه‌های سفته بازانه، وارد بازارهای موازی همچون بازار ارز و سهام خواهد شد.

البته دیروز، بازار سهام در ابتدا عملکردی مثبت داشت؛ اما در میانه روز روند برگشت و شاخص منفی شد. با این حال کارشناسان معتقدند ریزش بازار سهام نشان‌دهنده آن است که احتمال حرکت بخشی از نقدینگی به بازار ارز

بالا است.

پرواز آتی با دو بال اونس و دلار