بازار فولاد و دو راهی قیمت

حدیث موسوی: روز گذشته به این علت که بازار آهن با تحرک محسوسی در روند معاملات همراه نبود کشف نهایی قیمت محصولات فولادی و مسیر نرخ‌ها به امروز موکول شد. شنبه در حالی که سایزهای پایین میلگرد مانند ۸، ۱۰ و ۱۲ در بازار آزاد تهران در دامنه ۵ تا ۳۰ تومان به ازای هر کیلو کاهش یافت، سایزهای ۱۶ به بالای این محصول به میزان ۵ تومان در هر کیلو رشد کرد. البته همین روند متفاوت قیمت در ارتباط با شاخه‌های گوناگون تیرآهن نیز صدق می‌کرد؛ چراکه در برخی شاخه‌ها شاهد ثبات یا کاهش قیمت و در بعضی دیگر از آنها شاهد افزایش نرخ‌ بودیم. یکی از فعالان بازار در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه روز گذشته در بازار آزاد تقاضای فیزیکی آهن‌آلات وجود داشت، گفت: در این روز سفارش خرید فیزیکی زیادی ثبت شد (اصطلاحا آدرس‌های زیادی برای خرید محصولات فولادی گذاشته شد) که با توجه به نوسان هزینه حمل و نقل نزدیکی مبدا و مقصد، به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل جذابیت این معاملات در کنار قیمت‌های پایین، تخفیفات گسترده بوده است.

در این میان اما یکی دیگر از معامله‌گران فولاد کماکان معتقد به ضعیف بودن جریان بازار و نبود تقاضای فیزیکی ملموس مصنوعات فولادی در روز شنبه بود. بنابراین به نظر می‌رسد بازار در این روز بیشتر اسیر شایعات بوده و در بیم و امید بسر می‌برده است. البته علاوه‌بر تحرک پایین مبادلات در بازار، علت دیگری نیز که برای مشخص نبودن جریان مبادلات و قیمت‌‌ها در این فضا طی روز گذشته می‌توان برشمرد این است که روند بازار رسمی فولاد (بورس کالا) به این دلیل که روزهای شنبه محصولات آهنی در تالار صنعتی عرضه نمی‌شود برای فعالان بازار غیررسمی به روشنی مشخص نبود، بنابراین این طیف برای یافتن مسیر قیمت‌ها به امروز که رینگ فولاد شاهد عرضه مقاطع ذوب‌آهن، فولاد آذربایجان و فولاد خراسان است متمایل شدند.

فولاد بخریم یا نخریم؟

از سوی دیگر هم‌اکنون برخی از آهن‌فروشان نیز با این استدلال که انتظارات تورمی از دور دوم هدفمندی یارانه‌ها بیشتر از حد واقعی بوده است معتقدند: روند افزایشی نرخ‌ها متوقف شده اما به علت چسبندگی قیمت‌ها و همچنین افزایشی که در نرخ حامل‌های انرژی رخ داده است، قیمت‌ آهن‌آلات به‌طور قطع نسبت به ۲ هفته قبل در نقطه بالاتری خواهد ایستاد، بنابراین کسانی که قصد خرید دارند نباید بیش از این تعلل کنند؛ اما بعضی دیگر از فعالان فولادی هم می‌گویند: رونق کاذبی که در بازار فولاد به وجود آمده بود و همه برای پر کردن انبارهایشان خرید کرده بودند تمام شده است، هم‌اکنون به دلیل افزایش قیمت سوخت شاید شاهد کاهش قیمت چندانی در مقایسه با روزهای گذشته نباشیم ولی افزایش محسوسی هم در کار نخواهد بود، بنابراین خریداران به دور از هرگونه هیجان و التهاب در خریدها عجله نکنند.

به هر ترتیب بازار در حال حاضر در تقابل پیش‌بینی‌های متفاوتی قرار گرفته و مسیری نامعلوم را در برابر خود می‌بیند، باید تا روشن شدن یکسری ابهامات در ارتباط با رونق یا رکود مسکن، تخصیص اعتبارات عمرانی یا عدم تخصیص آن و همین‌طور توافق نهایی ایران و گروه ۵+۱ بر سر چالش هسته‌ای که در صورت هرگونه نتیجه احتمالی بازارهای گوناگون را به شدت متاثر خواهد کرد، منتظر ماند.