محمدحسین بابالو: بازار آمونیاک جهانی شرایط باثبات و متعادلی دارد و به نظر می‌رسد این شرایط باثبات ادامه یابد. پتانسیل بحران‌های ژئوپلیتیک و نوسان شرایط تولید در کنار کاهش جذابیت بازارهای مشابه می‌تواند به ادامه روند باثبات فعلی کمک کند. شرایط عمومی بازار

با توجه به شرایط خاص تولید و قرابت ذاتی بین آمونیاک و اوره، بازار آمونیاک و اوره نوسانات ممتدی را سپری کردند البته شرایط آمونیاک از اوره هنوز بهتر است. دورنمای بازار آمونیاک جهانی دورنمایی با‌ثبات تلقی می‌شود.

در سال ۲۰۱۳ به‌صورت نسبی قیمت آمونیاک به دلایل مختلف از جمله افزایش عرضه به نسبت تقاضا در مسیر کاهشی قرار داشت ولی برای سال جاری مجددا صعودی شد.

اوکراین هفتمین تولیدکننده بزرگ آمونیاک در جهان است و روسیه سومین تولید‌کننده بزرگ این کالا به حساب می‌‌آید. با توجه به مشکلات موجود در این کشورها و بالاخص بحث تحریم روسیه، شرایط عمومی بازار در ماه‌های قبل شدیدا نوسانی بود تا جایی که به افزایش محسوس قیمت‌ها منتهی شد. تاکنون تغییر خاصی در روند عرضه اوکراین و روسیه ثبت‌ نشده که می‌تواند به ثبات نسبی بازار کمک کند.

در معاملات جهانی، بازار آمونیاک شرایط با ثباتی را سپری می‌‌کند. البته این شرایط در تمامی بازارها به یک شکل نبود و نوسان شدیدی را برخی بازارهای داخلی کشورها تجربه کردند. تعرفه واردات و نوسان موجودی انبارها توانست برخی بازارها را بالاخص در آمریکا نوسانی کند و مشکلات لجستیک باعث افزایش شدید و سریع قیمت‌ها شد. البته این جرقه‌های افزایش قیمت‌ها به سرعت تعدیل و تثبیت گردید.

بزرگ‌ترین تولیدکننده آمونیاک همچون بسیاری از کالاها، چین است.

در این کشور بازار باثباتی برای آمونیاک وجود دارد زیرا هنوز در بسیاری از صنایع از آمونیاک برای انتقال حرارت استفاده می‌‌کنند. با توجه به جدی شدن مسائل‌ زیست‌محیطی برای تولید و مصرف برخی آلاینده‌ها به نظر می‌‌آید این بازار با برخی محدودیت‌‌ها روبه‌رو شود. تجربه نشان داده است اعمال محدودیت بر برخی کالاها به کاهش قیمت‌ها به تبع کاهش مصرف منتهی نشده بلکه در ابتدا بر کاهش تولید موثر است. این شرایط باعث شد که بازار چین قوی‌تر عمل کند و به تبع افزایش قیمت‌های جهانی حتی افرایش قیمت نیز ثبت شد. به‌صورت کلی بازار آمونیاک با شرایط بهتری از بازار اوره روبه‌رو است. بسیاری از تولید‌کنندگان مواد نیتروژن‌دار در جهت تولید آمونیاک به جای اوره اقدام می‌‌کنند که می‌تواند حجم عرضه را بالاخص در بازارهای غربی افزایش دهد.

مهم‌ترین رخدادهای موثر بر بازار آمونیاک جهانی:

- مشکلات کلی عرضه از سوی چین و ثبات نسبی بازار این کشور

- کاهش نسبی عرضه به‌ویژه از مناطق واقع در شمال آفریقا (به نظر می‌رسد این شرایط در حال بهبود است و می‌توان به افزایش عرضه بیشتر امیدوار بود)

- افزایش عرضه در خاورمیانه به‌ویژه از سوی قطر

- مشکلات اوکراین و پتانسیل بروز مشکلاتی در عرضه از سوی این کشور

- کاهش قیمت اوره و افزایش تمایل به سمت آمونیاک به جای اوره به‌ویژه در بازارهای بین‌المللی

- مشکلات بین روسیه و اوکراین و غرب و بالابودن پتانسیل بحران‌های ژئوپلیتیک و احتمال نوسان عرضه

- ثبات نسبی بازار و احتمال کاهش آرام تقاضا

برآیند شرایط

هم‌اکنون در بازار آمونیاک جهانی شرایط باثباتی حکمفرما است و می‌تواند این ثبات ادامه یابد. برای روزهای آینده به نظر می‌رسد حجم عرضه آمونیاک به‌صورت پلکانی افزایش یابد. شرایط تقاضا نیز تغییر محسوسی نداشته و حتی می‌تواند تعدیل شده و کاهش یابد. به نظر نمی‌رسد شرایط عمومی بازار چین در بخش‌های عرضه و تقاضا تغییر محسوسی داشته باشد و چین به ثبات فعلی خوش بین است. برای کوتاه‌مدت احتمالا این ثبات ادامه خواهد داشت ولی برای میان‌مدت تا دراز مدت می‌توان دورنمای قیمت‌ها را با افزایش عرضه با کاهش آرامی پیش‌بینی کرد البته شرایط بازار اوره هم در این بین موثر خواهد بود. در هر صورت شرایط عمومی بازار برای روزهای آینده شرایط با ثباتی پیش‌بینی می‌شود.