تقاضا برای شیمیایی‌ها کاهش یافت

سحر نمایشی: روز گذشته تالار بورس کالای ایران شاهد معامله بیش از ۲۸ هزار تن انواع محصولات پتروشیمی بود که از جمله کالاهای عرضه شده در این روز می‌توان به اپوکسی رزین، SBR، استایرن منومر، آروماتیک سنگین، اسید کلریدریک، آمونیاک، پارازایلین، پلی اتیلن، پلی بوتادین رابر، PVC، پلی پروپیلن و تولوئن دی ایزوسیانات اشاره کرد. در این تالار نزدیک به ۱۷ هزار تن انواع قیر، بیش از ۶ هزار تن مواد پلیمری و ۵ هزار تن محصولات شیمیایی عرضه شد که از این مقدار پلیمری‌ها از تقاضای بیشتری نسبت به سایر محصولات برخوردار بودند. البته این در حالی است که تقاضا برای محصولات نیتروژنی و شیمیایی نسبت به هفته های گذشته کاهش یافته بود.

براین اساس در این روز شرکت پتروشیمی خراسان از ۴۰۰تن آمونیاک مایع عرضه‌شده تنها شاهد ۲۲۰ تن تقاضا برای این محصول بود که نشان‌دهنده ضعف نسبی تقاضای داخلی است همچنین آمونیاک گاز شرکت پتروشیمی خراسان با قیمت یک هزار و ۲۳۲ تومان به معامله رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش ۴ ریالی را در هر کیلو تجربه کرد.

آمونیاک مایع این شرکت نیز با قیمت یک هزار و ۲۳۲ تومان در هر کیلو به فروش رسید با این تفاوت که تغییر قیمتی نسبت به هفته گذشته نداشت. مجتمع‌های خوزستان، بندرامام، پارس، بوعلی سینا، خراسان، کرمانشاه، برزویه، تندگویان، شازند، ایلام، اروند، کارون و پتروکیمیکال کره جنوبی نیز از جمله عرضه‌کننده‌هایی بودند که محصولات خود را روی تابلوی معاملات بردند.

با توجه به نزدیکی به فصول گرم سال و افزایش تقاضای فصلی بسیاری از مصنوعات پتروشیمی و پالایشگاهی، شرایط عمومی عرضه و تقاضا از ضعف نسبی تقاضا حکایت می‌کند که دورنمای جذابی را نوید نمی‌دهد.

برای روز شنبه بیشترین مازاد عرضه‌ها مربوط به قیر نقدی بود که ۷۰۴۰ تن لیتر عرضه شد اما بدون معامله باقی بماند.