الهام بادپا (بیتا) تحلیلگر بازارهای جهانی ـ شرکت کارگزاری بهمن در هفته‌ گذشته میلادی عواملی نظیر اعلام بیانیه فدرال رزرو، جریانات سیاسی در اوکراین و نیز انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی آمریکا، اروپا و چین موجب بروز نوساناتی در بازارهای جهانی سهام و قیمت کالاها از جمله طلا شدند. همان‌طور که انتظار می‌رفت بازارهای روز دوشنبه درحالی گشایش یافتند که سرمایه‌گذاران تمرکز خاصی بر روند تحولات سیاسی در اوکراین داشتند و از این رو به‌طور محافظه‌کارانه‌تری معاملات خود را مدیریت می‌کردند. به نوعی می‌توان گفت سایه سنگینی بر بازارهای سهام در این روز حاکم بود؛ چراکه قوت گرفتن احتمال تشدید تحریم‌ها علیه روسیه از جانب کشورهای غربی و نیز انتظار فعالان بازار برای انتشار آمارهای اقتصادی مهمی که قرار بود در روزهای پایانی هفته اعلام شوند فشار رو به پایینی بر آنها وارد ‌آورد؛ اگرچه باوجود شرایط فوق، بازارهای سهام اروپا به دلیل رضایت‌بخش بودن گزارش‌های منتشر شده از وضعیت درآمد برخی شرکت‌ها اوضاع نسبتا بهتری داشتند. از سوی دیگر از آنجا که به نظر می‌رسید گمانه‌زنی‌ها از بهبود شرایط منطقه پولی یورو افزایش یافته است نرخ برابری یورو به دلار تقویت شد. در بازار طلا نیز خرید فیزیکی تاثیرگذاری از سوی چین و هند مشاهده نشد و سرمایه‌گذاران همچنان ترجیح می‌دادند به دلیل نزدیک شدن به زمان انتشار خبرهای مهمی از وضعیت اقتصادی آمریکا و اروپا موقعیت‌های خرید خود را ببندند که همین مساله بهای طلا را کاهش داد. به علاوه فعالان این بازار نیز اوضاع اوکراین را زیر نظر داشتند.

انتشار خبرهای خوبی از وضعیت درآمد شرکت‌ها موجب شد بازارهای جهانی روز سه‌شنبه جو مثبتی را تجربه کنند. در عین حال با شروع نشست فدرال رزرو کاملا مشهود بود که سرمایه‌گذاران محتاطانه مشتاق هستند تا از اقدام بعدی این نهاد تصمیم‌گیر و زمان تغییر نرخ بهره آمریکا مطلع شوند. به علاوه در حالی که کاهش تورم در آلمان و این احتمال که شاید بانک مرکزی اروپا سیاستی انبساطی نظیر پایین آوردن نرخ بهره را در پیش بگیرد، ارزش یورو را تنزل بخشید، افزایش گمانه‌زنی‌ها از بهتر شدن وضعیت اقتصادی آمریکا به افت تقاضا برای طلا کمک کرد. از سوی دیگر از آنجا که خبرهای مربوط به تورم در اروپا چندان ناامیدکننده نبود از فشار بر بانک مرکزی اروپا برای اعمال برنامه‌های حمایتی بیشتر با هدف رفع مشکل رکود کاسته شد و در نتیجه نرخ برابری یورو به دلار تقویت شد. سیاست‌گذاران پولی آمریکا بار دیگر میزان خرید ماهانه اوراق قرضه را ۱۰ میلیارد دلار کاهش دادند و مبلغ آن به ۴۵ میلیارد دلار رسید.

مهم‌ترین خبری که بازارهای روز پنج‌شنبه را تحت تاثیر قرار داد ضعیف بودن رشد اقتصادی آمریکا بود که همراه با افزایش مطالبات بیکاری آن در هفته گذشته از تمایل برای ریسک‌پذیری کاست؛ اگرچه بهبود شاخص مهم PMI بخش تولیدی آمریکا تا حدی از نگرانی‌ سرمایه‌گذاران کم کرد. از سوی دیگر در بازار طلا هم خوش‌بینی نسبت به اوضاع موجود به افت بهای این کالای گرانبها منجر شد.

تشدید بحران سیاسی در اوکراین بار دیگر جو روانی بازاررا دستخوش تغییر کرد و ریسک‌گریزی آنها را در روز پایانی هفته افزایش داد. به طوری‌که سرمایه‌گذاران ترجیح دادند باوجود انتشار گزارش‌های امیدبخشی از بازار کار آمریکا با بستن موقعیت‌های معاملاتی خود از بازار خارج شوند. در عین حال این اتفاق تقاضا برای طلا به عنوان کالایی با حاشیه ایمنی بالاتر را قوت بخشید.

از سوی دیگر کاهش نرخ بیکاری آمریکا که به کمترین سطح خود در دو سال گذشته رسید (۳/۶ درصد) امیدواری‌ها از ادامه روند رشد اقتصادی در این کشور را افزایش داد و در نتیجه به عنوان محرک تقویت‌کننده شاخص دلار عمل کرد.