محمدحسین بابالو: در بازار اوره جهانی شاهد کاهش قیمت غالب انواع آن هستیم. بازارهای مهم شرق و غرب آسیا، اروپا و امریکا همگی در مسیر کاهش قیمت و بالابودن حجم عرضه قرار دارند. به نظر می‌رسد این کاهش قیمت‌ها ادامه‌دار باشد. به احتمال قوی روزها و هفته‌های آینده شاهد کاهش عرضه اوره به بازارهای جهانی خواهیم بود که می‌‌تواند یک داده مثبت و مهم تلقی شود. شرایط عرضه

حجم تولید جهانی اوره در ماه‌ها و سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. با توجه به شرایط خاص مصرف اوره که بیشتر برای کود شیمیایی استفاده می‌شود کشورهایی بر پایه کشاورزی یا حجم تولید محصولات کشاورزی بالا به این صنعت توجه بیشتری نشان می‌‌دهند. با توجه به ویژگی‌های خاص تولیدی اوره که قابلیت تولید در مناطق مختلفی دارد بسیاری از کشورها به‌این بازار توجه نشان داده‌اند. به عنوان مثال چین زمانی بزرگ‌ترین بازار وارداتی اوره در جهان بود ولی هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده اوره با محوریت مصرف داخل است. شرایط تولید و مصرف اوره به گونه‌ای بود که با توجه به کاهش قیمت‌ها، جذابیت صادرات اوره افزایش یافت و دولت چین برای حمایت از صنایع اوره داخلی، تعرفه صادراتی ۱۵ درصدی اوره را لغو کرد. افزایش حجم صادرات چین باعث تلاطم بازارهای جهانی شد. از طرفی حجم تولید اوره در جهان از طرف بسیاری از کشورها همچون عربستان افزایش داشته و به نظر می‌رسد این روند صعودی حجم عرضه، ادامه دار باشد. با توجه به ثبات نسبی قیمت نفت، قیمت تمام شده اوره نوسان چندانی ندارد که پتانسیلی برای کاهش قیمت‌ها است. از طرفی شرایط پیش روی بازار به گونه‌ای‌ است که فروشندگان قیمت پیشنهادی اوره را روزانه کاهش می‌‌دهند و از تخفیفات گسترده برای افزایش حجم فروش و قدرت چانه‌زنی خود استفاده می‌‌کنند. به نظر می‌رسد حجم عرضه اوره در آینده کاهش یابد. نهایتا قیمت پیشنهادی اوره در مسیر کاهشی است و به نظر می‌رسد قیمت‌های پیشنهادی در مسیر کاهش بیشتری نیز قرار داشته باشد. شرایط عرضه می‌‌تواند پتانسیلی برای قیمت‌های فعلی و حتی کاهش بیشتر قیمت‌ها تلقی شود.

شرایط تقاضا

فصل کاشت در نقاط مختلف نیمکره شمالی در حال پایان یافتن است که بهترین زمان برای خریداری اوره است. از طرفی زمان تقاضای فصلی اوره در اقصی نقاط جهان در حال اتمام است و غالب کشاورزان کودهای شیمیایی خود را خریداری کرده‌اند. همچنین شرایط آب و هوایی و بارندگی‌ها به گونه‌ای بوده که تقاضای موثر و فیزیکی اوره را بالاخص در امریکا کاهش داد. هنوز قیمت‌های اوره در مسیر کاهشی قرار دارد بنابراین بسیاری از خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها از خرید خودداری می‌‌کنند. نهایتا می‌‌توان گفت که تقاضای اوره در اقصی نقاط جهان پایین است و احتمال دارد باز هم کاهش یابد.

نوسان قیمت‌ها و شرایط بازارها

غالبا در اقصی نقاط جهان و بازارهای مختلف شرایط دگرگونی دیده می‌شد؛ ولی هم اکنون تقریبا تمامی بازارهای جهانی راکد است. بازار داخلی چین اندکی تقویت شد ولی پایین بودن محسوس تقاضا باعث کاهش مجدد قیمت‌ها شد. لغو عوارض صادراتی چین هم دلیل دیگری برای ضعف این بازار است. خریداران بین‌المللی هم تخفیفات بیشتری را تعقیب می‌‌کنند که باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها است. در بازار آمریکا تاکنون کاهش موجودی ثبت نشده و تنها برخی مشکلات لجستیک توانست به‌صورت مقطعی قیمت‌ها را صعودی کند؛ ولی به سرعت تعدیل شد. با توجه به بالابودن حجم محموله‌های بین‌المللی در سواحل آمریکا، به نظر نمی‌رسد در این بازار تغییر محسوسی رخ دهد. در بازار خاورمیانه نیز شرایط مشابهی حکمفرماست و بالابودن حجم عرضه این حوزه باعث ضعف بازار شده است. از سویی هند با استفاده از قیمت‌های پایین اقدام به برگزاری چند مناقصه برای خرید اوره کرده است که می‌‌تواند به بهبود اندک بازار کمک کند. به جرات می‌‌توان گفت که هم اکنون هیچ بازاری جذابیت چندانی ندارد. دورنمای بازار اوره مخصوصا برای روزهای گرم سال دورنمای روشنی نیست. فصل باران‌های موسمی در شرق آسیا نیز نزدیک می‌شود و پتانسیلی برای کاهش تقاضای ضعیف فعلی است. غالب فعالان بازار امید چندانی به افزایش قیمت‌ها ندارند و اکثرا منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. دورنمای قیمت‌ها در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت هنوز نزولی است. کاهش حجم تولید و عرضه به تبع قیمت‌های پایین را می‌توان جرقه بهبود بازار تلقی کرد.