اسدی از سایر اثرات فاز دوم هدفمندی به افزایش قیمت حامل‌های انرژی اشاره کرد که بر بهای تمام شده برخی صنایع مانند صنایع سیمان، پتروشیمی و فولادی اثرگذار است و کاهنده سود آنها است که دلیل دیگری بر عدم رشد بازار محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع اثر این افزایش نرخ حامل‌های انرژی با افزایش تدریجی نرخ دلار و نیز افزایش قیمت محصولات صنایع مذکور تا حد زیادی خنثی شده که سبب برقراری تعادل نسبی در بازار می‌شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ یکی از تورش‌های رفتاری متداول میان سرمایه‌گذاران، بینش واکنشی (over-reaction) نسبت به رویدادهای مختلف است. همان‌طور که در صعود همه‌جانبه شاخص نیز این امر مشاهده شد؛ اما در ریزش بازار این موضوع نمود بیشتری داشت. وی ادامه داد: چنین رفتاری عمدتا از حقیقی‌های حاضر در بازار سرمایه بیشتر دیده می‌شود؛ سرمایه‌گذارانی که به جای تکیه بر تحلیل‌های بنیادی، با دید کوتاه مدت و سفته بازی وارد بازار شده و با مشاهده افت بازار، به سرعت نقدینگی خود را از بازار خارج می‌کنند که خود سبب تشدید افت آن می‌شود. اسدی تصریح کرد: به‌منظور خنثی کردن پدیده فوق، منابعی در اختیار صندوق توسعه بازار سرمایه قرار داده شد تا این صندوق اقدام به خرید سهام در هنگام مشاهده رفتار هیجانی سهامداران کند. همین امر آرامش خاطری برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بود تا به فروش سهام و خروج از بازار اقدام نکنند؛ به این شکل بود که از افت بیشتر شاخص نیز جلوگیری شد.

وی تاکید کرد: با این حال نباید حمایت صندوق توسعه بازار را محرکی برای رشد سریع شاخص دانست؛ زیرا فلسفه وجودی این صندوق ورود به بازار در هنگام افت شاخص است، نه صرف منابع برای رشد آن. در نهایت این کارشناس بازار سرمایه این‌گونه جمع‌بندی کرد: در حال حاضر بازار در شرایط نسبتا متعادلی قرار دارد و تا پایان سال نمی‌توان انتظار تغییرات سریع، چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی برای آن قائل بود، اقدامات مسوولان که پیش‌تر ذکر شد نیز در جهت متعادل‌سازی بازار و جلوگیری از افت هیجانی آن بود؛ نه رشد سریع شاخص و فتح قله‌های جدید. اسدی به سهامداران توصیه کرد: بهتر است روند رشد شاخص در یک‌سال و نیم اخیر را فراموش کرده و انتظارات خود را از آن منطقی‌تر کنیم. از سوی دیگر سازمان بورس اسامی ۵۰ شرکت فعال‌ بورس در زمستان ۹۲ را اعلام کرد که بر این اساس صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، پالایش نفت بندرعباس و فولاد خوزستان پنج شرکت فعال‌تر بورس اوراق بهادار در این بازه زمانی بودند. همچنین فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، گسترش نفت و گاز پارسیان، گروه مپنا، مخابرات ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک ملت، بانک پاسارگاد، بانک صادرات ایران، معدنی و صنعتی گل‌گهر در رتبه‌های ششم تا پانزدهم شرکت‌های ارتباطات سیار، پتروشیمی پردیس، معدنی و صنعتی چادرملو، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و بانک تجارت، رتبه‌های ۱۶ تا ۲۰ است. پتروشیمی شیراز، ایران خودرو، توسعه معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، پالایش نفت تبریز، بانک پارسیان، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، صنایع شیمیایی ایران، پتروشیمی شازند و گروه بهمن نیز در ردیف‌های ۲۱ تا ۳۰ قرار دارند.