سحر نمایشی: : در حالی روز چهارشنبه قیمت شمش روی در بازار داخلی به ۸ هزار تومان در هر کیلو رسید که این محصول در بورس فلزات لندن روند ثابتی را طی می‌کند و آخرین نرخ اعلام شده آن ۲ هزار و ۱۲ دلار در هر تن است. به گفته یکی از کارشناسان بازار فلزات پایه این رشد قیمت تنها به دلیل نوسان‌های مثبت نرخ ارز بوده است و بعید به نظر می‌رسد که این فلز با افزایش مجدد دلار رشد بیشتری را تجربه کند؛ چرا که در حال حاضر سقف قیمتی روی پر شده و دیگر امکان روند افزایش قیمت برای آن نیست. وی در ادامه دلیل بالاتر بودن قیمت‌های داخلی روی از نرخ جهانی را افزایش مصرف این فلز در بازار آزاد دانست و افزود: از آنجا که این روزها بازار صادراتی روی سودآوری بیشتری برای تجار به همراه دارد به همین دلیل از انگیزه فروشندگان در بازار داخلی کم شده و بیشتر معاملات در مسیر صادرات قرار گرفته‌اند. بنا‌براین این موضوع باعث شده است تا انبارهای داخلی با کمبود روی مواجه شده و در نتیجه با افزایش نرخ ارز شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها باشیم.

این کارشناس در ادامه گفت: از آنجا که قیمت روی همواره از عرضه و تقاضای موجودی در انبار LME تاثیرمی پذیرد به همین دلیل موجودی این انبار به ۷۶۷ هزار و ۸۰۰ تن رسیده است که کمترین حد از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی بوده است. همچنین با توجه به اخبار انتشار یافته جهانی به نظر می‌رسد موجودی انبار‌ها باز هم در مسیر نزولی قرار بگیرد که این موضوع پتانسیل قدرتمندی برای افزایش قیمت‌ها به شمار می‌رود.

البته در بازار شانگهای وضعیت متفاوت است به طوری که شیب صعودی قیمت‌ها به اندازه‌ای شده که می‌توان گفت، نرخ این محصول به سمت ثبات می‌رود.

از سوی دیگر برخی دیگر از آگاهان اقتصادی معتقدند، به علت اینکه مصرف روی نسبت به تولید آن در دنیا بالا است بنابراین باید شاهد افزایش قیمت آن باشیم. همچنین عوامل تهدید کننده بازار جهانی روی نشان می‌دهد که این فلز روند مثبتی را در بازار داخلی در پیش دارد.