کاهش آرام قیمت میلگرد چین

گروه بورس کالا: در بازار چین قیمت انواع مقاطع فولادی نوسانات ناهماهنگی دارد. در این بازار انواع مقاطع ساختمانی با کاهش قیمت روبه‌رو هستند یا در سطوح پایینی نوسان می‌کنند. در بورس شانگهای قیمت میلگرد آتی روز گذشته کاهشی شد و با ۷ یوآن کاهش به ۳۳۱۶ یوآن در هر تن رسید که ۰/۲۱درصد کاهش را نشان می‌دهد. در روزهای گذشته قیمت این کالا ثبات نسبی داشت، ولی نهایتا کاهش ناچیزی را ثبت کرد. هم‌اکنون قیمت نقدی این کالا در بازارهای چین کاهش بیشتری داشته و غالب فروشندگان از قیمت‌های پایین فعلی گله‌مند هستند.

در بازار پکن قیمت سبد میلگرد گرید ۳ (A۳) بین ۳۱۸۰ تا ۳۲۲۰ یوآن معامله شد که برابر با ۵۱۷ تا ۵۲۳ دلار در هر تن در بازار داخلی این کشور است. این قیمت‌ها ۲ دلار کمتر از قیمت‌های روز قبل معامله شد.

در بازار شانگهای هم قیمت میلگرد با ۲ دلار کاهش ۳۱۸۰ تا ۳۲۱۰ یوآن معامله شد که برابر ۵۱۷ تا ۵۲۲ دلار است، این قیمت‌ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است.

به گفته یکی از تجار بورس شانگهای: قیمت‌های پایین در بورس آتی شانگهای SHFE غالب خریداران را از انعقاد قرارداد ترسانده و غالب تجار جایگاه صبر و انتظار را برگزیده‌اند.

یکی از فروشندگان دیگر با اظهار ترس از خرید عنوان کرد: از ایجاد سفارش خرید بسیار می‌ترسیم، زیرا هیچ دورنمایی را متصور نیستیم.

فصل باران‌های موسمی در شرق آسیا نزدیک است و به‌صورت سنتی در این ایام ابتدا تقاضای ورق‌های صنعتی و ساختمانی و سپس ورق‌های گالوانیزه به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد و سپس میلگرد با افزایش تقاضا روبه‌رو می‌شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تقاضای انواع ورق هم‌اکنون در بازار چین افزایش یافته که به افزایش آرام قیمت‌ها انجامید. به نظر می‌رسد روند صعودی قیمت انواع ورق ادامه یابد. در دیگر کشورها بالاخص بازارهای اروپایی و آمریکایی نیز قیمت ورق افزایش داشته است.

در شرایط فعلی موجودی انبارهای چین بالاخص در خصوص مصنوعات ساختمانی بسیار بالا بوده که این مطلب به عنوان سرعت گیری برای قیمت‌ها عمل خواهد کرد.

از طرفی قیمت سنگ‌آهن نیز بسیار پایین است و حتی شائبه کاهش بیشتر آن نیز شنیده می‌شود.

این موارد در کنار ضعیف بودن نسبی تقاضا دورنمای روشنی را نوید نمی‌دهد. در ماه‌های آینده و آغاز فصل ساخت‌و‌ساز در چین می‌توان به بهبود تقاضا و افزایش قیمت‌ها امیدوار بود