گروه بنگاه‌ها: زهرا مسافر: دومین نشست واحدهای ذوب عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی هفته گذشته برگزار شد. موضوع این جلسه که مدیران عامل و خرید و بازرگانی شرکت‌های تولیدکننده شمش در آن حضور داشتند، ساماندهی بازار آهن قراضه و اتخاذ تدابیر لازم برای تامین شارژ فلزی بیشتر و به‌صرفه‌تر مورد نیاز کارخانه‌های ذوب بود. در این جلسه با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت آهن قراضه داخلی و عدم تناسب آن با قیمت شمش، شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان و برخی شرکت‌های بزرگ مصرف‌کننده قراضه اقدامات انجام شده برای خروج تدریجی از قراضه داخلی و واردات آهن قراضه مورد نیاز خود را تشریح کردند. سایر واحدهای تولیدکننده شمش نیز با استقبال از این اقدام، آن را در جهت ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضای این ماده اولیه ارزیابی کرده و آمادگی خود را برای تامین تدریجی بخشی از قراضه مورد نیاز از خارج و کاهش تقاضا برای قراضه داخلی از طریق ایجاد کنسرسیوم برای واردات قراضه اعلام کردند. همچنین در این جلسه مقرر شد کمیته هماهنگی برای تعیین قیمت خرید قراضه تشکیل شود و انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز با تعامل با دولت زمینه رفع موانع ارزی و زیرساختی واردات قراضه را فراهم کند.

مبارکه مصرف قراضه خود را از سهم بازار داخل به صفر می‌رساند

بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه برای حمایت از واحدهای کوچک ذوب، فولادسازان بزرگ باید وارد عمل شوند، گفت: به این منظور فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز کشور که تولید نیمی از فولاد ایران را در اختیار دارد، تصمیم گرفت که مصرف قراضه را به شدت از محل بازار داخل کاهش و حتی به صفر برساند. وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۵ درصد از قراضه بازار مصرفی داخل در اختیار فولاد مبارکه است، افزود: از این رو شرکت درصدد است تا این میزان مواد اولیه خود را از طریق واردات جبران کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه بر مدیریت و کاهش نرخ قراضه بازار داخل از طریق واردات تاکید و تصریح کرد: اما در این خصوص محدودیت‌هایی وجود دارد که نبود زیر ساخت‌های لازم از جمله اسکله را می‌توان از آن جمله برشمرد که مستلزم سرمایه‌گذاری‌های لازم از سوی دستگاه‌های ذی ربط است.

وی با توجه به اینکه میزان تولید فولاد مبارکه و زیر مجموعه‌های آن سالانه ۷ تا ۵/۷ میلیون تن است، خاطرنشان کرد: اگر تنها میزان نیازمان به این ماده اولیه ۱۰ درصد از سهم بازار داخل باشد، کل میزان قراضه مصرفی این شرکت برای سه واحد آن (مبارکه، سبا، هرکزگان) بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن خواهد بود.

نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد نیز گفت: طی سال گذشته تولید کارخانه‌های تولید‌کننده آهن اسفنجی به ویژه مبارکه، خوزستان و ارفع به دلیل افت فشار گاز به تعویق افتاد و این کارخانه‌ها از قراضه استفاده کردند که این امر بازار مصرف قراضه را با مشکل مواجه کرد و موجب اعتراض واحدهای ذوبی و القایی شد و بازار با کمبود قراضه مواجه شد. حمید‌رضا طاهری‌زاده تصریح کرد: جلساتی با مدیرعامل فولاد مبارکه برای رفع چالش‌های کمبود قراضه تشکیل شد که سرانجام مدیر این واحد بزرگ فولادسازی از مصوبه تامین قراضه از طریق واردات خبر داد. وی همچنین از تشکیل جلسات منظم برای کنترل و همگون‌سازی بازار قراضه خبر داد.

نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد همچنین اضافه کرد: فولاد خوزستان نیز از مصوبه واردات قراضه از سوی این شرکت خبر داده است.

به گفته وی، با خروج فولادسازان بزرگ از بازار قراضه حتی به میزان ۵۰ درصد، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن قراضه مصرفی سایر واحدهای تولیدی تامین خواهد شد که این امر می‌تواند در منطقی شدن نرخ آن تاثیر بسزایی داشته باشد. وی با بیان اینکه مبارکه برای واردات قراضه از بنادر جنوبی نیز در حال مذاکره است، افزود: به تدریج نیاز این شرکت به قراضه از بازار داخل منتفی خواهد شد.

ممتاز با اشاره به اینکه مبارکه به تنهایی ۳۵ درصد از مصرف قراضه کشور را دراختیار دارد، گفت: از این رو خروج این شرکت از بازار قراضه داخلی علاوه‌بر کوتاه مدت تاثیر بسزایی در تعادل این بازار در طولانی مدت خواهد داشت.

به گفته وی، هم‌اکنون خطوط تولید آهن اسفنجی زیادی در کشور راه‌اندازی شده است و زمانی که به تولید رسیده و وارد بازار مصرف شوند، شاهد کاهش قیمت قراضه خواهیم بود. رضا شهرستانی، رئیس هیات مدیره کلاچ نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر ۱۴ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود که از این میزان حدود ۵/۱۴ میلیون تن برای تولید آهن اسفنجی استفاده می‌شود، این در حالی است که نیاز کشور به قراضه به میزان ۷/۳ میلیون تن است.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید قراضه در کشور ۵/۲ میلیون تن است، افزود: از این رو بازار ایران با کمبود قراضه مواجه است. شهرستانی عامل اصلی رشد نرخ قراضه را در بازار داخل ناشی از کمبود آن در کشور دانست و تصریح کرد: این امر موجب رقابت منفی میان مصرف‌کنندگان این ماده اولیه شده به گونه‌ای که رشد نرخ آن افت کیفیت را به همراه داشته است.

به گفته وی، به‌منظور اتخاذ سیاستی درست در خصوص کنترل بازار قراضه و تامین کمبود ۷/۱ میلیون تنی قراضه در کشورجلسه مذکور با حضور تولید‌کنندگان شمش تشکیل شد که براساس آن مقرر شد تا در شرایط کنونی که قیمت قراضه با افزایش مواجه شده، راهکاری اتخاذ شود تا بتوان کمبود موجود را از طریق واردات تامین کرد.

رئیس هیات مدیره کلاچ خاطرنشان کرد: بر اساس این جلسه مقرر شد تا فولادسازان بزرگ بتوانند مجوز لازم برای واردات قراضه را از وزارت صنایع اخذ کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی واردات قراضه نیاز به بستر‌سازی مناسب از سوی دستگاه‌های مسوول دارد، گفت: سرمایه‌گذاری در بنادر کشور به‌منظور فراهم آوردن تجهیرات لازم برای تخلیه، فرآوری و حمل و نقل از جمله این الزامات است.

شهرستانی افزود: چنانچه شرکت‌های بزرگ فولاد کشور از جمله مبارکه، خوزستان، خراسان و ذوب‌آهن اصفهان، قراضه مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین کنند، قیمت قراضه واقعی و اصلاح می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: باید سیستم نظارتی ایجاد شود تا مصرف‌کنندگان بتوانند قراضه مورد نیاز خود را از شرکت‌های فروشنده معتبر تامین کنند تا نسبت به کیفیت آن اطمینان حاصل کنند.

رئیس هیات مدیره کلاچ گفت: همچنین علاوه‌بر تضمین کیفیت، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیز از سوی شرکت‌های فروشنده صورت گیرد، چراکه این امر علاوه بر مصرف‌کنندگان به نفع دولت نیز خواهد بود.

وی تصریح کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد تا با ایجاد انسجام میان تولید‌کنندگان شمش از طریق سایت مجازی بتوانند نسبت به تبادل اطلاعات خود اقدام کنند.

شهرستانی همچنین با اشاره به اینکه برخی از تولید کنندگان، صادرات خود را به نرخ دلار آزاد انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: باید تدابیری اتخاذ شود تا تجار نتوانند با استفاده از دلار مبادلاتی ۲۶۰۰ تومانی نسبت به واردات اقدام کنند، چراکه این امر موجب بی‌عدالتی می‌شود و درخواست انجمن تولید‌کنندگان فولاد این است که ارز مورد نیاز برای واردات و صادرات تک نرخی شده تا از ایجاد رانت جلوگیری شود.

وی با اشاره به رشد ۲۵ درصدی نرخ قراضه در دو ماهه نخست سال جاری گفت: درحال حاضر هر کیلو قراضه با کیفیت به قیمت ۱۴۰۰، معمولی ۱۳۵۰ و بی‌کیفیت بین ۱۱۸۰ تا ۱۳۰۰ تومان است.

رئیس هیات مدیره شرکت کلاچ درخصوص بخشنامه دولت درخصوص عدم افزایش قیمت‌ها در ۸ صنعت کشور از جمله فولاد تا خرداد ماه سال جاری، افزود: در شرایط کنونی با احتساب افزایش ۲ درصدی مالیات بر ارزش افزوده، رشد ۲۵ درصدی نرخ برق مصرفی، افزایش هزینه حمل‌ونقل‌، سوخت و احتمال افزایش قیمت گاز مصرفی واحدهای تولیدی از ۷۰ به ۲۷۰ تومان و کاهش نرخ بیلت به زیر۱۷۰۰ تومان، خرید قراضه ۱۳۰۰ تومانی از توجیه اقتصادی برخوردار نیست و این ماده اولیه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان گران‌تر از حد معمول است.

وی افزایش ۲۴۰ تومانی نرخ فولاد نسبت به سال گذشته را ناشی از افزایش قیمت سوخت و حامل‌های انرژی، حمل‌و‌نقل و ... دانست و تصریح کرد: این درحالی است که به ازای رشد ۲۴۰ تومانی هزینه‌های تولید فولاد، نرخ شمش با افزایش ۲۰ تومانی مواجه بوده است، از این رو درخواست تولید‌کنندگان این است که قیمت فولاد براساس عرضه و تقاضا تعیین و همچنین برای ایجاد فضای رقابتی سالم میان تولید‌کنندگان ارز تک نرخی شود.

واردات ۲۵ هزارتن قراضه از بنادر شمالی کشور

در این راستا محمد‌رضا ممتاز، مدیر خرید مواد اولیه و انرژی فولاد مبارکه نیز اضافه کرد: به‌منظور کنترل بازار قراضه، فولاد مبارکه واردات ۲۵ هزار تن قراضه را از بنادر شمالی کشور آغاز کرده است.

وی گفت: هم‌اکنون نخستین محموله قراضه وارد کشور شده است اما با مشکلاتی در زمینه ساختار تخلیه و اسکله و موج شکن روبه‌رو هستیم. ممتاز با تاکید بر اینکه به‌طور قطع به واردات قراضه ادامه خواهیم داد، افزود: از این رومبارکه برنامه‌ای مدون برای واردات بالای ۵۰ تا ۶۰ هزارتن قراضه را در دستور کار دارد و به دنبال اخذ مصوبه در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه قیمت قراضه در بازار داخل غیر‌واقعی و کاذب است، تصریح کرد: نرخ قراضه باید از قیمت شمش تبعیت کند چراکه حیات کوره‌های کوچک در کشور منوط به قراضه است.

وی خاطرنشان کرد: مادامی که فولادسازان بزرگ کشور می‌توانند قراضه مورد نیاز خود را با قیمت‌ها پایین‌تری نسبت به بازار داخل تامین کنند، خرید این مواد اولیه از داخل به صرفه نیست. مدیر خرید مواد اولیه و انرژی فولاد مبارکه تاکید کرد: با راه اندازی طرح‌های هفتگانه فولاد، طرح‌های توسعه‌ای مبارکه، هرمزگان و دیگر فولادسازان بزرگ کشور میزان آهن اسفنجی کشور با افزایش تولید روبه رو و نرخ قراضه کاهش خواهد یافت.وی عدم تجهیز اسکله‌های موجود در بنادر را از موانع اصلی واردات قراضه به کشوربرشمرد و افزود: تاکنون این امر محقق نشده است به گونه‌ای که هنوز موج شکن مورد نیاز در بنادر شمالی وجود ندارد.