گروه نفت و پتروشیمی: معاون وزیر نفت با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال حاضر تبدیل به بنگاه‌ معاملات ملکی شده است، گفت:‌ در گذشته پتروشیمی درآمد داشت، خرج می‌کرد، توسعه می‌داد و واگذار می‌کرد اما در حال حاضر فقط سرمایه‌گذار جذب می‌کند و تبدیل به بنگاه معاملات ملکی شده است. عباس شعری مقدم در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: قبل از واگذاری‌ها در زمان یکپارچه بودن پتروشیمی ده‌ها میلیون دلار محصولات پتروشیمی مبادله می‌شد که ارزش آن اعتبار خاصی را برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی (NPC) ایجاد کرد به گونه‌ای که این شرکت توانست وام‌های خارجی بگیرد و صنعت پتروشیمی را توسعه دهد. بر همین اساس بخش خصوصی هم توانست بدون تضمین بانک مرکزی وام بگیرد.

وی تاکید کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی قبل از واگذاری‌ها در بین صد کشور جهان مقام ۳۹ را داشت و در ایران مقام اول را کسب کرده بود اما خبرهای منتشر شده مبنی بر تنزل مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال حاضر صحت ندارد چرا که این شرکت دیگر تولید نمی‌کند بنابراین مقامی در جهان ندارد که نزول کند. در ارزیابی‌های کنونی، شرکت‌ها مقایسه می‌شوند نه کشورها؛ در نتیجه شرکت ما جایگاهی در بین شرکت‌های تولیدکننده ندارد. مدیر‌عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران خاطرنشان کرد: با این وضعیت باید توسعه دوباره را انجام دهیم در حالی که نه پولی داریم نه اختیار.

درآمد ناشی از واگذاری به پتروشیمی داده نشد

شعری‌مقدم با تاکید بر اینکه قرار بود ۷۰ درصد از درآمد ناشی از واگذاری‌ها به شرکت ملی صنایع پتروشیمی داده شود، تاکید کرد که این کار انجام نشده است و الان پتروشیمی اجازه داده با شرایط خاص در مناطق محروم سرمایه‌گذاری کند. در حالی که این شرایط خاص، چابکی و سرعت کار را گرفته است.

وی با اشاره به مشکلات بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی بر مشکلات قانونی اشاره کرد و گفت: در گذشته برای سرمایه‌گذاری نیاز بود که بخش خصوصی

۱۰ درصد سرمایه را بیاورد و ۹۰ درصد نیز تسهیلات بگیرد. به‌طور متوسط یک طرح پتروشیمی نیاز به ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه دارد. این شرایط برای زمانی بود که دلار با قیمت هزار تومان معامله می‌شد اما الان هم نرخ دلار سه برابر شده و هم گفته می‌شود سرمایه‌گذار باید ۳۰ درصد سرمایه مورد نیاز را بیاورد. بنابراین یک سرمایه‌گذار در صنعت پتروشیمی باید ۴۵۰ میلیارد تومان آورده داشته باشد. در حالی که بخش خصوصی‌ کمتر چنین توانی را دارد.

معاون وزیر نفت یادآور شد: در گذشته هنگام باز کردن ال‌سی گفته می‌شد سرمایه‌گذار

۳۰ درصد اعتبارات بیاورد اما الان بانک‌ها می‌گویند سرمایه‌گذار باید ۱۳۰ درصد ال سی را داشته باشد و این درحالی است که قیمت ارز هم بالا رفته است. همچنین در گذشته NPC می‌توانست شرکت‌های بخش خصوصی را در بانک‌ها تضمین کند اما از سال ۹۱ به بعد چنین اجازه‌ای نداریم.شعری‌مقدم با اشاره به اینکه در گذشته NPCنخست زیرساخت‌ها را فراهم می‌کرد و سپس از بخش خصوصی دعوت می‌شد گفت: اکنون چنین امکانی وجود ندارد ، زیرساخت‌ها باید توسط بخش خصوصی فراهم شوند بنابراین دعوت از این بخش به هیچ وجه مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد:‌ از سوی دیگر در گذشته امکان اخذ فاینانس خارجی فراهم بود اما اکنون این امکان محدود به چین و صندوق توسعه ملی شده است. در حال حاضر ۶۰ طرح نیمه تمام با ظرفیت ۶۰ میلیون تن در دست داریم که معطل ۳۸ میلیارد دلار فاینانس است.مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با طرح این پرسش که چرا شرکت‌های پتروشیمی خصوصی شده‌اند گفت: پتروشیمی زحمتی برای دولت نداشت، خودش درآمدزایی می‌کرد، توسعه می‌داد و حتی بخشی از وظایف دولت را مانند ایجاد زیرساخت‌هایی چون مدرسه، بیمارستان و ... انجام می‌داد. با چه هدفی پتروشیمی خصوصی سازی شد؟ البته یک هدف خوب داشت که آن هم رد دیون دولت بود

و لاغیر. در مواردی هم دیده شد که شرکت به جای بدهی‌های خود واحدها را واگذار کرده است. در حالی که باید توجه داشت کسانی که واحدهای پتروشیمی را گرفته‌اند عمدتاً به پول و سود خود فکر می‌کنند.

توقف اجرای خط لوله اتیلن دنامرکز

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه پروژه خط لوله اتیلن دنا مرکز متوقف شده است گفت: وضع تامین خوراک واحدها نامشخص بود بنابراین پروژه این خط لوله را متوقف کردیم . در حالی که دولت پول ندارد، پول یارانه را بدهد خوب نیست که پول دولت را صرف بخشی کنیم که آینده روشنی ندارد. شعری مقدم با تاکید بر اینکه خط لوله دنا مرکز در‌آینده با سرمایه بخش خصوصی اجرا می‌شود گفت:‌ پس از روشن شدن وضعیت خوراک این خط لوله با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا می‌شود.

۲۴ پروژه عسلویه در صف اخذ فاینانس

وی با اشاره به فاز دو عسلویه گفت: ‌۲۴ پروژه در انتظار دریافت فاینانس هستند. در حال حاضر ال.سی بوشهر، هنگام و سبلان فعال شده و امیدواریم به زودی اجرای این پروژه‌ها شروع شود. پروژه‌هایی چون کرمانشاه و ایلام نیز راه اندازی شدند و هگمتانه هم در شرف راه اندازی است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه لردگان، زنجان و لرستان در انتظار اخذ فاینانس چین و صندوق توسعه ملی هستند گفت: ۳۶ طرح نیز با ظرفیت ۶۰ میلیون تن در دست داریم که نیاز به ۴۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری‌ دارد. خوراک این طرح‌ها اکثرا گاز طبیعی است و تبدیل به زنجیره ارزش شدند.

قطب‌های جدید پتروشیمی

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به چهار قطب جدید پتروشیمی گفت: این چهار قطب، پارسیان، جاسک، بندر چابهار و ایرانشهر هستند . قطب پارسیان در ۴۰ کیلومتری شرق عسلویه قرار دارد و با محوریت ایمیدرو اجرا می‌شود.

شعری مقدم افزود: قطب جاسک قرار است به قطب صادرات نفت تبدیل شود؛ قطب بندر چابهار نیز دارای هزار هکتار زیربنای آماده است. ایجاد قطب جدید ایرانشهر نیز با وعده رئیس جمهور به مردم منطقه در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه‌های جدید پتروشیمی کمتر از برنامه تولید اوره و آمونیاک پیروی می‌شود و بیشتر برنامه GTP در دستور کار است گفت: این طرح‌ها نیاز به گاز طبیعی دارند اما آب‌بر هستند. بنابراین هر جا آب و گاز فراوان وجود داشته باشد این طرح‌ها و طرح‌های میان دست و پایین دست را اجرا می‌کنیم.معاون وزیر نفت با اشاره به تدوین اساس‌نامه‌ای در راستای سرمایه‌گذاری توسط NPC گفت: برای تدوین این اساس‌نامه از اقتصاددانان و سازمان بورس کمک می‌گیریم همچنین بانک‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند در تدوین اساس نامه با ما مشارکت داشته باشند.

شعری مقدم با بیان اینکه به وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سایر مسوولان عالی رتبه مراجعه کردیم تا امکانات بیشتری برای اخذ فاینانس بگیریم گفت: در حال حاضر محدودیت ۲۰ درصد برای بانک‌ها برداشته شده است.وی با اشاره به درخواست NPC برای حفظ ۳۸ درصد سهام هلدینگ خلیج فارس گفت: سعی کردیم ۳۸ درصد سهام هلدینگ را حفظ کنیم اما ۱۸ درصد آن واگذار شد و ۲۰ درصد سهام باقی مانده است. در تلاش هستیم ۲۰ درصد سهام باقیمانده برای شرکت حفظ شود تا با اعتبار آن بتوانیم سایر بخش‌های پتروشیمی را تضمین کنیم. مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به نیاز ۴/۵ میلیون دلاری پتروشیمی دماوند به سرمایه‌گذاری گفت: می‌خواهیم سهام آن را از طریق بورس واگذار کنیم.

درخواست اجازه پتروشیمی برای ایجاد زیرساخت طرح‌های کشور

شعری مقدم همچنین از تدوین طرحی مبنی بر توان اجازه ایجاد زیرساخت در تمام طرح‌های مناطق کشور خبر داد و گفت: در تلاشیم که بتوانیم اجازه ایجاد زیرساخت در تمام طرح‌های کشور را داشته باشیم. وی همچنین از برنامه NPC برای درآمدزایی از طریق ارائه دانش و توانمندی این شرکت به بخش خصوصی خبر داد و گفت: همایش IPS براساس برنامه ریزی‌ها به جای سال آینده در سال جاری برگزار خواهد شد. مدیر‌عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در ادامه به درخواست سرمایه‌گذاران برای تثبیت نرخ خوراک به شکل مناسب برای ۱۵ سال آینده اشاره کرد.

امکان اجرای طرح‌ها با فاینانس چین و صندوق توسعه ملی وجود ندارد

شعری‌مقدم با اشاره به نیاز پروژه‌های پتروشیمی به اخذ فاینانس خارجی گفت: با فاینانس چین و صندوق توسعه ملی نمی‌توانیم تمام طرح‌ها را اجرا کنیم. طرح‌های پتروشیمی نیاز به سرمایه خارجی دارد از همه می‌خواهیم به تیم روحانی کمک کنند تا درهای سرمایه‌های خارجی به روی ما باز شود.وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های شرکت در زمینه رفع مشکل مجتمع‌های خصوصی شده، از برگزاری جلسات ادواری با شرکت‌های خصوصی و تدوین آیین‌نامه تنظیم‌کننده خبر داد وگفت: در این آیین نامه به مواردی از جمله رعایت مقررات HSE، عدم ایجاد انحصار در بازار و ... اشاره شده است.