طرح فولاد سپید دشت فعال شد

گروه بنگاه‌ها: قرارداد تامین مالی (فاینانس) برای طرح فولاد سپیددشت چهارمحال و بختیاری بین شرکت ملی فولاد ایران و شرکت MCC چین در تهران امضا شد. به این ترتیب یکی دیگر از طرح‌های هفتگانه فولاد از رکود خارج و در مسیر اجرا قرار گرفت. این قرارداد بین محمد خانداداش‌پور، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران و زو.یو.من (Zuo Yuman) مدیر امور بین‌الملل شرکت یادشده در ایران به امضا رسید. پیش از این مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود، شرکت چینی ام.سی.سی چین برای تامین مالی هفت طرح فولادی مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو براساس قرارداد متعهد شده است.

احداث کارخانه فولادسازی به روش احیای مستقیم به ظرفیت سالانه یک میلیون تن به میزان سرمایه گذاری ۳۴۷ میلیون دلار در طرح فولاد سپیددشت چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی شده است.

براساس قرارداد امضا شده، طرف چینی ۸۰ درصد منابع لازم را در اختیار پیمانکاران ایرانی به‌منظور تامین تجهیزات مورد نیاز قرار می‌دهد و ۲۰ درصد بقیه را شرکت چینی، صرف خرید تجهیزات با کیفیت مورد قبول طرف ایرانی می‌کند. این شرکت که پیش‌تر طرح‌هایی در بخش‌های صنایع معدنی در ایران انجام داده، بیش از ۵۰۰ میلیون تن از کل ظرفیت تولید فولاد در چین را اجرا کرده و سال ۲۰۱۲ در بین ۵۰۰ شرکت برتر جهان رتبه ۲۸۰ را کسب کرده است.

طرح فولاد سپیددشت چهارمحال‌وبختیاری در بخش احیا، پیشرفت حدود ۸۰ درصدی دارد و در بخش فولادسازی حدود ۳۷ درصد پیشرفت کرده است. راه اندازی طرح فولاد سپیددشت اشتغال مستقیم یک هزار نفر را در پی خواهد داشت. از جمله تجهیزاتی که در این طرح پیش‌بینی شده، کوره ذوب، کوره پاتیلی، ماشین ریخته‌گری و کارگاه اکسیژن است که تکنولوژی آن مربوط به اروپا خواهد بود.

استفاده از تجهیزات با کیفیت

از سوی دیگر در این مراسم مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: انتظار جمهوری اسلامی ایران از چین به کارگیری تجهیزات با کیفیت بسیار بالا در طرح‌های هفتگانه فولادی است و بر آن تاکید دارد.

محمد خانداداش پور افزود: پیش از این تجربه همکاری با طرف چینی در پروژه فولاد ارفع (اردکان یزد) به دست آمده است.

وی اظهار امیدواری کرد: ظرف مدت ۲۰ روز امکان برداشت منابع پیش بینی شده برای این طرح فراهم شود، هرچند سرعت عمل در اجرای این امر اهمیت بسزایی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران خاطرنشان ساخت: صنعت فولاد ایران در بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار از استانداردهای اروپایی بالایی برخوردار است و انتظار می‌رود شرکت چینی در ارتباط با هفت طرح فولادی استانی، نگرشی فراتر از قراردادهای متداول تجاری داشته باشد.