محمد‌حسین بابالو: قیمت فلز روی در روزهای گذشته رشد آرامی را سپری کرد ولی تا حدودی برای افزایش قیمت‌ها مردد بود. این در حالی است که روی توانست در سطوح بالای ۲هزار دلار در هر تن تثبیت شود که یک داده بسیار مهم به حساب می‌آید. شرایط عمومی عرضه و تقاضا به گونه‌ای است که تقاضا از عرضه پیش افتاده که با کاهش موجودی انبارها و افزایش شدید حجم واردات چین خودنمایی می‌کند. با توجه به افزایش قیمت تمام شده و بهبود‌ساز وکارهای اقتصادی می‌توان به افزایش قیمت روی امیدوار بود، ولی این فرآیند زمان‌بر است. دورنمای فلز روی دورنمای روشنی است. قیمت روی در بازارهای جهانی با محوریت بورس لندن در شرایط مطلوبی قرار داشته به صورت نسبی در مسیر افزایش نوسان می‌کند. آخرین قیمت‌های ثبت شده تاکنون برای معاملات نقدی در بازار LME برابر با ۲۰۸۳ دلار بود که در خصوص معاملات سه ماهه ۲۰۸۹.۵۰ دلار بر هر تن ثبت شد. در بازار چین و بورس آتی شانگهای SHFE نیز شرایط مشابهی وجود داشته و نزدیک به دو هفته است قیمت‌ها در مسیر صعودی نوسان می‌کند. آخرین قیمت‌ها در این بورس ۱۵۱۸۵ یوآن بر هر تن ثبت شد که به نسبت روز قبل ۵ یوآن یا ۰۳/۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. در بورس شانگهای سرعت رشد قیمت‌ها شتاب کمتری دارد. هم‌اکنون در این بورس قیمت روی به ثبات رسیده و بازار خود را برای افزایش بیشتر قیمت‌ها آماده می‌کند. چین در سه ماهه نخست سال جاری حجم واردات روی خالص خود را ۸/۳۶ درصد افزایش داده که پتانسیلی برای جلوگیری از افزایش شتابان قیمت روی بوده است. این مطلب تاکنون به عنوان سرعت گیری برای افزایش شتابان قیمت روی در بازار شانگهای و همچنین دیگر بازارهای مهم جهانی نقش آفرینی کرده است. فلز روی از اواسط مارس تا ۲۰ آوریل در مسیر صعود قدرتمند و ممتدی قرار داشت تا جایی که بالای ۲هزار دلار در هر تن را ثبت کرد که بالاترین قیمت در یک ماه گذشته بود. پس از این افزایش، قیمت‌ها چند روز کاهش یافت که به تثبیت بازار انجامید. از آن پس قیمت‌ها مجددا در مسیر صعودی قرار گرفته که این روند صعودی به‌صورت نسبی هنوز ادامه دارد. به نظر می‌رسد هنوز فلز روی برای افزایش قیمت‌ها پتانسیل قدرتمندی دارد، ولی برای رشد محسوس خود به زمان بیشتری نیازمند است. چند روز است که روند صعودی قیمت فلز روی به‌صورت نوسانی ادامه دارد که این فراز وفرود قیمت‌ها برای تجدید قوا به جهت افزایش مجدد بسیار موثر است. فلز روی مدتی است که بالاتر از ۲هزار دلار تثبیت شده که در کنار کاهش محسوس موجودی انبارها، جو روانی قدرتمندی را برای ثبات بازار و حتی افزایش بیشتر قیمت‌ها پدید آورده است.

شرایط عرضه در بازارهای جهانی: هم‌اکنون حجم تولید روی در اقصی نقاط جهان در مسیر صعودی قرار دارد. این در حالی است که عمر معادن مهم تولیدکننده روی بسیار بالا است و این معادن اصطلاحا فرسوده هستند. این به آن معنی است که هم عمق استخراج مواد معدنی افزایش یافته و هم هزینه باطله‌برداری و استخراج بیشتر می‌شود و از سویی عیار ماده معدنی (خاک) کاهش می‌یابد. به تبع بالابودن نسبی قیمت نفت، قیمت اسید هم بالا است و توجه به مخاطرات زیست محیطی در اقصی نقاط جهان افزایش محسوسی داشته است. تمامی این موارد در کنار بالابودن نسبی بهره مالکانه دولت‌ها، هزینه تولید را افزایش می‌دهد. از طرفی حجم سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای اکتشاف معادن جدید و استخراج این فلز بسیار بالا بوده تا جایی که افزایش نسبی حجم تولید ثبت شده است. هم‌اکنون بیشترین افزایش حجم تولید در چین ثبت شده و افزایش محسوس حجم تولید در این کشور به همراه، مکزیک و آمریکا و کاهش نامتعادل تولید در کانادا، ایرلند و پرو باعث افزایش حجم تولید روی در اقصی نقاط جهان شده است. به گزارش گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی (ILZSG)، مطالعات اولیه نشان می‌دهد که در فصل اول سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۳ درصد افزایش حجم تولید ثبت شده است. نهایتا می‌توان گفت که حجم عرضه نزدیک به ۳ درصد افزایش یافته که حجم قابل توجهی نیست، زیرا با توجه به موارد ذکر شده قیمت تمام شده روی در غالب بازارهای جهانی افزایش چشمگیری داشته است. این شرایط می‌تواند به ثبات بازار در قیمت‌های بالاتر از ۲هزار دلار کمک کرده و پتانسیلی برای افزایش بیشتر قیمت‌ها باشد.

شرایط تقاضا در بازارهای جهانی:

به‌صورت کلی تقاضای فلز روی همیشه در مسیر افزایش آرامی قرار داشته و دارد. این مطلب با تقویت نسبی حجم تولید فولاد و افزایش نیاز به ورق‌های گالوانیزه قدرتمندتر می‌شود که به ادامه روند فعلی و صعود حجم تقاضا منتهی خواهد شد. افزایش فراگیر حجم تولید فولاد در اقصی نقاط جهان هم‌اکنون به ثبت رسیده و تمایل تولیدکنندگان مسکن به استفاده از ورق‌های گالوانیزه و رنگی افزایش داشته است.

از طرفی فصل باران‌های موسمی شرق آسیا که غالبا با رانش زمین در چین همراه است نیاز به مسکن پیش ساخته را از هم اکنون پیش روی دولت این کشور قرار داده است. افزایش رشد اقتصادی در اقصی نقاط جهان نیز می‌تواند تقاضای موثر ورق‌های گالوانیزه را برای بخش‌های صنعتی تقویت کند.

به گزارش گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی (ILZSG) مطالعات اولیه نشان می‌دهد که در سه ماهه اول سال میلادی جاری حجم تقاضای روی در اقصی نقاط جهان به نسبت مدت مشابه سال قبل ۶ درصد رشد داشته که به ۲/۳ میلیون تن رسیده است.

این نرخ در سه ماهه اول سال ۲۰۱۳ برابر با ۰۵/۳ میلیون تن بود. در چین، ژاپن و کره جنوبی رشد دو رقمی تقاضا وجود داشت ولی در اروپا این نرخ تنها ۴/۱ درصد ثبت شد. از طرفی حجم تقاضای آمریکا ۵/۷ درصد کاهش یافت که افزایش محسوس حجم تقاضای شرق آسیا را خنثی می‌نماید.

به عنوان مثال چین در سه ماهه نخست سال جاری حجم واردات روی خالص خود را ۸/۳۶ درصد افزایش داده است. با توجه به این موارد تقاضای روی در اقصی نقاط جهان در مسیر افزایش است و به نظر می‌رسد این روند صعودی باز هم افزایش یابد.

هم اکنون تقاضای روی در آمریکا ۵/۷ درصد کاهش داشته که در صورت تعدیل این رقم و ثبت حجم تقاضای سال گذشته بدون تغییر می‌توان به افزایش شدیدتر تقاضا امیدوار بود. از سویی هم اکنون زمان تقاضای فصلی فلز روی است و شاید روزها و هفته‌های آینده حجم تقاضا دستخوش تغییر شود، ولی نمی‌تواند شرایط فعلی را چندان دگرگون نماید.

با توجه به موارد ذکر شده در کنار شرایط خاص چین و بازار رو‌به رشد فولاد و ورق‌های گالوانیزه در جهان، می‌توان رشد حداقلی ۶ درصد را برای حجم تقاضا برآورد نمود.

برآیند شرایط عرضه و تقاضا:

در سه ماهه ابتدایی سال جاری کسری فلز روی در بازارهای جهانی عمیق‌تر شده ولی این کسری در بازار سرب در مسیر تعدیل قرار گرفته است. در بازار روی با کاهش نسبی حجم تولید در برابر تقاضا مواجه هستیم تا جایی که بین ۱۷ تا ۱۱۷ هزار تن کسری عرضه در برابر تقاضا نیز گمانه‌زنی شد. از سویی در سال جاری بیش از ۱۲ درصد کاهش موجودی انبارها ثبت شده که نشان‌دهنده پیشی گرفتن تقاضا از عرضه است. در‌خصوص حجم عرضه فعلی نیز باید گفت که شاهد افزایش قیمت تمام شده فلز روی در بازارهای جهانی هستیم. برآیند شرایط عرضه و تقاضا را می‌توان در موجودی انبارها جست‌وجو کرد که هم اکنون کاملا نزولی است. به نظر می‌رسد این روند نزولی که از پایان هفته گذشته شدیدتر هم شده است باز هم ادامه یابد.

آخرین برآوردها نشان می‌دهد موجودی انبارهای بورس فلزات لندن نزدیک به ۷۳۴ هزار تن بوده که در سطوحی بسیار نزدیک به آغاز سال ۲۰۱۲ است. در صورتی که موجودی انبارهای روی به مرز ۷۰۰ هزار تن برسد که در پایان سال ۲۰۱۰ ثبت شد می‌توان به افزایش شتابان قیمت‌ها امیدوار بود.

قیمت روی از اوایل ماه مه تاکنون در مسیری صعودی نوسان می‌کند که می‌توان به ادامه این روند امیدوار بود. از طرفی مدت‌ها است قیمت روی در بالای ۲۰۰۰ دلار تثبیت شده که جو روانی قدرتمندی را برای حمایت از قیمت‌ها پدید آورده است. این مطلب نیز از افزایش بیشتر قیمت‌ها حمایت می‌کند. برآیند عمومی شرایط و دورنمای قیمت‌ها برای کوتاه‌مدت کاملا صعودی است. به نظر می‌رسد روی بتواند افزایش قیمت‌ها را ثبت کند ولی برای تثبیت قیمت‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد.

نوسان روزهای آینده قیمت روی دورنمای میان مدت آن را ترسیم خواهد کرد و اگر بتواند پس از افزایش قیمت‌ها وارد فاز تعدیل و تثبیت شود می‌توان به افزایش بیشتر قیمت‌ها امیدوار بود. به تبع کاهش موجودی انبارها، روی هنوز پتانسیل رشد محسوسی دارد ولی این رشد زمانبر است.