حدیث موسوی: از ابتدای خرداد ماه ثبات نسبی قیمت شمش تولید داخل و انواع وارداتی آن موجب ثبات قیمت میلگرد در بازار آزاد شد، اما روز گذشته به این علت که قیمت شمش در بازار با تحرکات کاهشی روبه‌رو بود، به تبع آن بهای اغلب سایزهای میلگرد نیز کاهش یافت. روز شنبه در حالی که انواع وارداتی شمش فولاد از کشورهای روسیه، کره‌جنوبی و ترکیه همان قیمت میانگین روز چهارشنبه هفته گذشته را در مبادلات روزانه تجار و معامله‌گران ثبت کرد، اما برخی انواع داخلی آن نظیر شمش تبریز و تهران در ابعاد ۱۲۰*۱۲۰، ۱۵۰* ۱۵۰ و ۱۰۰*۱۰۰ تا حداکثر ۱۰ تومان در هر کیلو کاهش قیمت یافت. همین موضوع با اثرگذاری بر بازار مقاطع طولی به‌خصوص میلگرد که گفته می‌شد قیمت آن به کف رسیده و جایی برای کاهش بیشتر قیمت ندارد، موجب شد پس از حدود ۱۰ روز تثبیت قیمت‌ انواع سایزهای آن، بار دیگر میانگین نرخ میلگرد با افت حداکثر ۵/۰ درصدی در بازار تهران و شهرستان‌ها روبه‌رو شود.

هم اکنون بازار به شدت راکد بوده و معاملات در حجم بسیار پایین در جریان است. معامله گران معتقدند: با توجه به اینکه تعطیلات پایان هفته نیز خود اهرم دیگری در جهت محدود کردن حجم معاملات خواهد بود، بنابراین طبیعی است که نمی‌توان انتظار بهبود قیمت‌ها و اصلاح روند معاملات را تا پایان هفته داشت و در عمل هرگونه تغییری در بازار به هفته آینده موکول خواهد شد.

شنبه در بورس کالا نیز فولاد خوزستان سلف شمش بلوم را با قیمت ۱۶۰۲ تومان در حجم

۳۶ هزار و ۸۰۰ تن به گروه ملی صنعتی فولاد ایران فروخت. در همین حال این شرکت سلف تختال را با قیمت پایه ۱۵۰۲ تومان در تالار صنعتی عرضه کرد که فقط شرکت فولاد اکسین خوزستان مجاز به خرید این محصول بود. حجم معامله تختال در این روز ۱۲ هزار و ۹۰۰ تن ثبت شد. امروز هم رینگ فولاد شاهد به تابلو رفتن دو سبد میلگرد از سوی پرشین فولاد آریا و گروه ملی صنعتی فولاد ایران خواهد بود که قیمت‌های پایه فروش این محصولات به ترتیب ۱۷۱۰ و ۱۷۲۰ در تابلو عرضه درج شده است. در این میان فولاد خوزستان هم عرضه تختال با قیمت ۱۵۰۲ تومان به ازای هر کیلو را در دستور کار دارد. نوع تسویه این محصول نقدی-اعتباری بوده و خریداران ۴۵ روز فرصت دارند تا وجه مورد نظر را با سود ماهانه ۲ درصد بازپرداخت کنند.

در شرایط فعلی که بازار مصرف فولاد وارد فاز استراحت شده و رکود سنگینی را تجربه می‌کند برخی کارگزاران از لزوم کاهش نرخ‌های پایه مواد اولیه در بورس کالا سخن می‌گویند. این عده معتقدند: مادام که قیمت‌های اعلامی فروش شمش با واقعیات بازار همخوانی نداشته و شکاف قیمتی ناچیزی با قیمت محصول نهایی داشته باشند نمی‌توان انتظار داشت که عرضه این قبیل محصولات نیز مورد اقبال قرار گیرد. (همانند عرضه ۱۰ هزار تنی شمش فولاد خوزستان در هفته گذشته که تنها ۳۵۰۰ تن آن خریداری شد.)

البته این موضوع در حالی است که هم‌اکنون بررسی برخی آمار و ارقام مربوط به هزینه تمام شده

مقاطع، از تولید در شرایط ضرر فولادسازان حکایت می‌کند که اگر رکود بازار فولاد نیز به همین منوال ادامه یابد به‌طور قطع منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک‌تر و کم‌توان‌تر خواهد شد.

هم‌اکنون قیمت شمش بورسی با احتساب کرایه حمل بار ۴۵ تومانی به ازای هر کیلو، برای واحد تولیدی خریدار این محصول ۱۷۸۳ تومان تمام می‌شود که این رقم با اضافه شدن هزینه متوسط تبدیل ۱۵۰ تومانی شمش به میلگرد به ۱۹۳۳ تومان افزایش می‌یابد. در حال حاضر اما قیمت سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۱۸ این محصول که غالبا پرکاربردتر از باقی سایزها به شمار می‌رود، در بازار آزاد به‌طور میانگین ۱۸۶۳ تومان به ازای هر کیلو است که ضرر ۷۰ تومانی را در تولید هر کیلو میلگرد نشان می‌دهد.

در شرایط فعلی به نظر می‌رسد بهترین راه موجود برای کمک به واحدهای تولیدی- با توجه به اینکه دیگر نمی‌توان هزینه‌های تولید را به دلیل اجرای فاز دوم از هدفمندی یارانه‌ها در کوتاه مدت کاهش داد- کاهش هزینه تمام شده قیمت مواد اولیه مانند شمش برای فولادسازان باشد.