سحر نمایشی: مس برخلاف هفته‌های اخیر روز یکشنبه در بورس کالا عرضه نشد که معامله‌گران عامل اصلی این غیبت را ارسال نامه‌ از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صنایع ملی مس ایران عنوان کردند. بر اساس شنیده‌ها در این نامه وزارت صنایع از این تولیدکننده خواسته بود که محصولات خود را با قیمت‌های سال گذشته در بورس کالا عرضه کند، اما این در حالی است که این شرکت با کاهش قیمت این فلز سرخ موافقت نکرد و از عرضه محصولات خود در تالار معاملاتی بورس کالا خودداری کرد تا اینکه بورس کالا مجددا قیمت فعلی مس را برای عرضه در بورس پذیرفت و قرار شد این محصول روز دوشنبه در تالار معاملاتی فلزات عرضه شود.

به گفته فعالان بازار نیز این فلز روز یکشنبه در بازار آزاد خرید و فروش نشد؛ چراکه همه در انتظار نرخ‌ عرضه‌شده این فلز در بورس کالا بودند.

از سوی دیگر نزدیک به یک ماه است که مس در بازارهای جهانی در مسیر صعودی قرار گرفته است هرچند در پایان هفته پیش این روند اندکی تعدیل شد. البته این مساله در حالی است که هنوز مس پتانسیل ادامه رشد قیمت را در ذات خود نهفته دارد؛ چراکه موجودی مس در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن کاهش یافته است. هرچند باید افزود روز جمعه اندکی از کاهش موجودی آن جبران شد. در بورس شانگهای نیز قیمت مس در روز ۳۰ مه صعودی شد. کاهش نسبی ضریب اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی، نوسان موجودی انبارها و دیگر داده‌های اقتصادی و افزایش ارزش دلار را می‌توان از مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر قیمت مس دانست. با توجه به کاهش محسوس موجودی انبارها در بورس فلزات لندن در اقصی نقاط جهان همچنین کاهش ذخایر مس بورس نیویورک (‌کامکس) و افزایش قیمت تمام‌ شده مس، می‌توان به ادامه روند صعودی مس در بازارهای جهانی امیدوار بود. در این میان با توجه به ثبات نسبی قیمت دلار در بازار آزاد در کنار دورنمای افزایش قیمت مس، احتمال افزایش شتابان جهانی قیمت مس در بورس کالای ایران و به تبع آن در بازارهای غیررسمی وجود دارد که مداخله دولت مبنی بر عدم افزایش قیمت‌ها و حتی کاهش بیشتر آن و رسیدن به قیمت‌های سال گذشته را باید به فال نیک گرفت و از آن تقدیر کرد.