شانا: هند در حال انجام توافق‌های اولیه برای تسویه بدهی‌های نفتی خود به ایران از طریق پرداخت خریدهای مواد غذایی و دارویی ایران از کشورهای ثالث است. به گزارش روزنامه هندو بیزینس لاین، وزارت دارایی هند از بانک یو‌سی‌او خواسته است تا توافق‌نامه‌های لازم را برای انجام تراکنش‌های لازم آماده کند. انجام این تراکنش‌ها با دلار یا یورو امکان پذیر است.

هند حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار به ایران بدهی نفتی دارد و به دلیل تحریم‌های ضد ایرانی در یک سال گذشته نتوانسته است وجوه نفت خریداری شده را به دلار یا یورو پرداخت کند.

بر اساس این گزارش، هند ۴۵ درصد از وجوه نفت خریداری شده از ایران را از طریق ایجاد یک حساب به روپیه در بانک یو سی او و اختصاص اعتبار آن برای صادرات به ایران پرداخت می‌کند، اما تاکنون قادر به پرداخت ۵۵ درصد باقیمانده از بدهی‌های نفتی خود به ایران نبوده است.

پیش از این نیز روزنامه هندی ایندین اکسپرس از ابراز تمایل ایران به دریافت مطالبات نفتی خود از هند از طریق پرداخت بدهی‌ها به کشورهای طرف سوم برای خرید مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی خبر داده بود.

در همین حال، وزارت نفت و گاز طبیعی هند نیز برای از سر گیری پروژه‌های اکتشاف نفت در ایران ابراز علاقه‌ و تاکید کرد که هند خواهان فعالیت در بلوک دریایی بینالود است. این بلوک نفتی توسط شرکت هندی او ان‌جی‌سی ویداش کشف شده بود.