مدیر‌عامل بورس انرژی روز گذشته در جمع خبرنگاران به مرور عملکرد بورس انرژی در یک سال گذشته و برنامه‌های آتی آن در آستانه برگزاری مجمع چهارمین بورس ایران پرداخت. به گزارش « سنا»، دکتر سید‌علی حسینی گفت: اولین مساله میزان معاملات بورس انرژی است که سطح آن در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته تلاش شده است علاوه‌بر افزایش حجم و ارزش معاملات‌، هر دو هفته بین ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان معاملات در برق و سایر حامل‌های انرژی انجام شود، گفت: امیدواریم در پایان دوره ۶ ماهه سال ۹۳ به سود عملیاتی برسیم.

وی با بیان اینکه تعامل بورس انرژی با عرضه‌کننده‌های حامل‌های انرژی خوب است، افزود: با توجه به مزایای عرضه‌ها، عرضه‌کننده‌ها ترغیب شدند که عرضه را افزایش دهند. به‌طوری‌که امروز عرضه‌کننده‌های بزرگ حامل‌های انرژی، بدون استثنا از فعالان بورس انرژی هستند.

حسینی ادامه داد: طی چند ماه گذشته سعی کردیم در عرضه فرآورده‌های ویژه، اقداماتی انجام دهیم که این فرآورده‌ها غیر از

۵ فرآورده‌ اصلی است. از جمله فرآورده‌های ویژه می‌توان به نفتا، حلال و آیزوریسایکل اشاره کرد.

وی خاطر‌نشان کرد: در هفته جاری در هیات پذیرش مقرر شد از این پس ۹۵ درصد نفت کوره سبک پالایشگاه نفت اصفهان در بورس انرژی در رینگ بین‌الملل عرضه شود.

وی عنوان کرد: در چند ماه گذشته ارتباط تنگاتنگی با وزارتخانه‌های نیرو و نفت برقرار شد و عرضه‌های موفقی در بورس انرژی صورت گرفت به‌طوری‌که روزی آرزو داشتیم شرکت ملی فرآورده‌های نفتی وارد بورس انرژی شود که اکنون این مهم اتفاق افتاده است.

مدیر عامل بورس انرژی اظهار کرد: در حال حاضر با طرحی که در پالایش نفت بندرعباس به بهره‌برداری رسیده، قرار است تا یک ماه و نیم آینده میعانات گازی در حجم نامحدود در بورس انرژی عرضه شود. این عرضه علاوه‌بر رینگ داخلی امکان عرضه صادراتی هم دارد که این یکی از دستاوردهای مهم بورس انرژی است.

وی به عملکرد بازار برق در بورس انرژی اشاره کرد و افزود: ابتدا قرار بود بورس برق با توجه به پتانسیل‌های بالا ایجاد شود به طوری‌که ابتدای فعالیت بورس انرژی با قرارداد سلف برق آغاز شد و در کنار آن یکی، دو محصول با پایه انرژی مانند قطران و کک عرضه شد.

وی با بیان اینکه ساختار وزارت نیرو بر‌اساس عرضه برق به همه متقاضیان در اسرع وقت شکل گرفته است، ادامه داد: این نگاه مشکلاتی ایجاد کرد و باعث شد که قیمت برق کمتر از قیمت تعادلی تعیین شود این در حالی است که با پیگیری‌های که توسط بورس انرژی با وزیر نیرو و معاونان وی برقرار شد، توانستیم پروژه‌هایی طراحی و اجرا کنیم که قیمت برق به قیمت تعادلی خود برسد.

این مقام مسوول ادامه داد: برای ایجاد بازار کارآ، پذیرش نیروگاه‌ها، تسویه و مبادلات پایاپای، توسعه سامانه معاملاتی و تعاملات بانکی به خوبی صورت گرفت به‌طوری‌که اولین پروژه‌ای که در سال گذشته با وزارت نیرو تعریف شد به لحاظ اجرایی و عملیاتی به نقطه صد در‌صد رسید.

وی با بیان اینکه قرار بود این پروژه از ابتدای خرداد‌ماه اجرایی شود، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو به دلیل مشکلاتی که در قبض‌های برق ایجاد شد در تنگنای نقدینگی قرار گرفت و نتوانست افزایش نقدینگی توافق شده را فراهم کند اما در آخرین مذاکراتی که با وزارت نیرو صورت گرفته، قرار است این پروژه تا اوایل تیر ماه اجرا ‌شود که با اجرای این پروژه حجم و ارزش معاملات برق افزایش می‌یابد.

به گفته حسینی متاسفانه نحوه قیمت‌دهی نیروگاه‌ها واقعی نبوده و بسیار پایین تر از مدیریت شبکه برق بود اما با تمهیداتی که انجام شده است قیمت‌ها به تعادل رسیده و اکنون قیمت‌ها مطلوبیت نسبی برای خریداران و نیروگاه‌ها دارد.

حسینی با بیان اینکه در حوزه بازار برق، فعالان بزرگ و برندها را وارد این بازار کردیم، گفت: در سال جاری شرکت مپنا به این بازار پیوسته است که نوید بخش همکاری بیشتر بورس و بازار انرژی است.

وی در ادامه به اهمیت مقوله فرهنگ‌سازی در بورس انرژی پرداخت و افزود: فرهنگ‌سازی به‌طور خاص توسط دست‌اندرکاران دولتی و خصوصی انجام شد و اکنون در بخش انرژی در دنیا حائز اهمیت هستیم به‌طوری‌که در حوزه برق علاوه‌بر خودکفایی در بخش صادرات هم فعالیم که این نشان‌دهنده پتانسیل بالای کشور در حوزه انرژی است. حسینی با اشاره به اینکه در حوزه بازار برق برنامه‌های دیگری از جمله معاملات مستقیم و بدون واسطه بین مصرف‌کنندگان بزرگ و تولید‌کنندگان بزرگ داریم، گفت: معاملات گواهی ظرفیت تولید برق از دیگر برنامه‌های بورس انرژی است که امکان می‌دهد سرمایه‌گذاران از ابتدا به فکر تولید برق باشند و تولید‌کنند‌گان برق با اطمینان خاطر تولید کرده و مطمئن باشند که مشتری دارند که این موضوع تا پایان سال پیگیری و عملیاتی می‌شود.

وی از راه‌اندازی بازار آلایندگی یا کربن خبر داد و گفت: در جلسه‌ای که با حضور رئیس سازمان بورس و رئیس سازمان محیط زیست برگزار شد، مقرر گردید که بازار سرمایه می‌تواند به حفظ محیط زیست از طریق این اوراق کمک کند که در این راستا قرار است بازار آلایندگی یا کربن راه اندازی شود.

حسینی درباره هدف این بازار توضیح داد: هدف این است که صنایع تشویق شده و کمتر آلاینده‌ها را وارد محیط زیست کنند که سازمان بورس وظیفه راه‌اندازی این بازار را بر عهده بورس انرژی قرار داده است.

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری سنا که چرا عرضه‌های نفت خام در بورس انرژی بدون مشتری است، گفت: هدف ما از عرضه نفت خام در بورس انرژی علاوه‌بر جلب توجه وزارت نیرو و نفت به اهمیت ایجاد بورس انرژی، جلوگیری از خام فروشی در کشور بود.

مدیر عامل بورس انرژی گفت: مصرف‌کنندگان واقعی نفت خام به جز پالایشگاه‌های بزرگ زیاد نیستند و اندک شمارند اما به دلیل اهمیت حضور شرکت ملی نفت در بورس انرژی سعی شد این کار در حداکثر سرعت زمانی انجام شود اما اینکه خریداران محدود هستند یا قیمت‌ها جذاب نیستند. مساله دیگری است که ما تلاش کردیم به‌طور مشخص نظر وزیر نفت را معطوف به این موضوع کرده که اگر بخواهیم بازار نفت خام را در دسترس همگان قرار گیرد و توسعه پیدا کند باید قیمت‌گذاری مشابه پالایشگاه‌های بزرگ داشته باشد. به عبارتی همانطور که قیمت نفت خام برای پالایشگاه‌های بزرگ ۹۵ درصد فوب خلیج فارس و تسویه آن بر اساس ارز مبادلاتی و ریالی است اگر این رویکرد در بورس انرژی هم اجرا شود نظرخریداران را به خرید نفت خام در بورس انرژی جلب می‌کند.