منیره نظامیوند: با کمک اهرم اونس، دیروز بازار آتی کار خود را با رشد قیمت آغاز و دنبال کرد. در معاملات دیروز بازار آتی، سررسیدهای مختلف افزایش قیمت‌هایی بین ۱۴ هزار تومان در سررسید تیر تا ۱۸ هزار تومان در سررسید آبان را تجربه کردند. همچنین حجم معاملات انجام شده در بازار آتی دیروز تا زمان تکمیل این گزارش (ساعت ۱۶) در حدود ۶۰۰۰ قرارداد بود. فعالان بازار آتی دیروز تنها سررسید خوش اقبال و دور دی را برای سرمایه‌گذاری جذاب و مفید دانستند و در نتیجه تنها در این سررسید شاهد باز شدن موقعیت‌های جدید بودیم و در سایر سررسیدها خریداران اقدام به بستن موقعیت‌های خود کردند.

خارج شدن فروشندگان از بازار آتی

بهناز بدایی، معامله گر آتی کارگزاری سینا، در رابطه با بازار روز گذشته معتقد است قیمت‌ها در بازار آتی سکه طلا به پیروی از قیمت جهانی طلا افزایش یافت. قیمت جهانی طلا در نزدیکی بالاترین قیمت طی دو هفته اخیر بود و قیمت سکه نقدی نسبت به آخر وقت بازار روز ماقبل (سه‌شنبه ۲۰ خرداد) بیش از ده هزار تومان افزایش داشت. در ساعات پایانی بازار آتی روز سه‌شنبه شاهد رالی افزایش قیمت در سرسیدهای دی و آبان بودیم و بدیهی است در چنین شرایطی فروشندگان از بازار آتی خارج می‌شوند یا با اخذ موقعیت معکوس در سایر سررسیدها، موقعیت‌های فروش خود را پوشش می‌دهند.

به گفته وی، بازار آتی سکه بیشتر متاثر از قیمت جهانی طلا و نرخ برابری دلار است و با توجه به اینکه روزهای شنبه و یکشنبه که بازارهای جهانی تعطیل هستند، دلار تاثیرگذارترین عامل است ولی با شروع به کار بازارهای جهانی اهمیت حرکت اونس و قیمت معاملات آتی در بورس‌های جهانی، در اکثر موارد دلار را پشت سر می‌گذارد. بدایی برای تحلیل بهتر معاملات آتی نگاهی به عوامل افزایش قیمت جهانی طلا داشت.

نرخ بهره منفی سپرده‌های بانک مرکزی اروپا

به گفته وی؛ پنج‌شنبه هفته گذشته در پی حرکت تاریخی بانک مرکزی اروپا در تعیین نرخ بهره منفی برای سپرده‌ها، ارزش یورو در برابر سایر ارزها تضعیف شد. به عقیده وی، در بین ۶ ارز مورد استفاده در محاسبه شاخص دلار، یورو بیشترین تاثیر را دارد و تضعیف آن باعث تقویت شاخص دلار می‌شود.

بدایی با اشاره به اینکه در اکثر موارد با تقویت شاخص دلار قیمت کالاهایی که در بورس‌های جهانی بر حسب دلار است کاهش می‌یابد، این سوال را مطرح می‌کند که در نتیجه دلیل افزایش اخیر قیمت جهانی طلا چیست؟ به گفته وی؛ تصمیم جدید بانک مرکزی اروپا مبارزه با تورم منفی و رکود اقتصادی در اروپا است تا افراد را تشویق به مصرف و خرید کالا یا سرمایه‌گذاری کند و از این طریق تقاضا را افزایش دهد.

در چنین شرایطی تقاضا برای طلا به‌خصوص جهت مصارف صنعتی می‌تواند موقتا افزایش یابد؛ چرا که عده‌ای از تولیدکنندگان یا سرمایه‌گذاران، نگهداری کالا را مقرون به صرفه‌تر از نگهداری یورو که ارزش آن در برابر سایر ارزها در حال سقوط است، می‌دانند. در طولانی‌مدت این تقاضا تعدیل می‌شود و دیگر موجب جهش ناگهانی در قیمت جهانی طلا نخواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که با تقویت شاخص دلار در طولانی‌مدت انتظار می‌رود قیمت جهانی طلا کاهش یابد.

بهبود شاخص‌های اقتصادی چین

وی در توضیح بیشتر با اشاره به اینکه چین از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان طلا در جهان است که در سال جدید با کاهش رشد اقتصادی مواجه شده گفت: دولت چین جهت مقابله با این کاهش رشد اقتصادی برنامه‌ها و محرک‌های جدیدی پیاده‌سازی کرده است که بهبود اخیر شاخص‌های اقتصادی از جمله شاخص تراز تجاری و تورم برای مصرف‌کنندگان (CPI) خبر از نتیجه بخش بودن تلاش برای رشد بیشتر اقتصاد این کشور دارد. بهبود وضعیت اقتصاد این کشور باعث افزایش تقاضای فیزیکی خرید طلا می‌شود.

اخبار مطلوب از وضعیت بازار کار آمریکا

به گفته وی؛ هفته گذشته نرخ بیکاری آمریکا نیز بدون تغییر نسبت به ماه قبل ۳/۶ درصد اعلام شد که حداقل نرخ بیکاری در ۶ سال اخیر است. در ماه گذشته ۲۱۷ هزار شغل جدید در آمریکا ایجاد شده که خبر خوبی برای بازار کار این کشور است و جای تردید در مورد سیاست‌های پولی اخیر که منجر به تقویت ارزش دلار آمریکا می‌شود نخواهد گذاشت. با بهبود اقتصاد آمریکا، قیمت جهانی طلا کاهش می‌یابد.

خروج فروشندگان

به عقیده این کارشناس بازار آتی، اکثر تحلیلگران افزایش قیمت اخیر طلا را به دلیل خروج فروشندگان از بازار می‌دانند. معامله‌گرانی که قبل از اعلام خبر کاهش نرخ بهره حوزه یورو و آمار اشتغال در آمریکا، به فروش استقراضی یورو و طلا پرداخته‌اند، بعد از اعلام اخبار، موقعیت‌های فروش خود را می‌بندند؛ در نتیجه شاهد افزایش موقت قیمت طلا یا تعدیل ریزش قبلی قیمت هستیم. دلایل برای کاهش قیمت طلا بیشتر است و فروشندگان به دنبال یافتن قیمت بالاتری برای فروش هستند تا دوباره وارد بازار شوند.

مریم بیک‌محمدی، دیگر کارشناس بازار آتی در کنار ذکر دلایل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ اشاره کرد.

به گفته وی؛ دیروز در پی انتشار شایعاتی مبنی بر عدم حصول نتیجه روشن در مذاکرات ایران و آمریکا و پا برجا بودن اختلافات، شاهد افزایش قیمت دلار در بازار بودیم.رشد قیمت دلار از یکسو و افزایش قیمت جهانی طلا تا مرز ۱۲۶۰ دلار از سوی دیگر، دو عاملی بودند که زمینه افزایش قیمت سکه و به تبع آن سبز شدن بازار آتی را به همراه داشتند؛ ولی این عوامل نتوانستند از عزم فروشندگان در بازار بکاهند و مجددا در ساعات پایانی روز، بازار روند نزولی محدود به خود گرفته و خریداران را وادار کرد با احتیاط بیشتری نسبت به اتخاذ موقعیت در بازار، اقدام کنند؛ هرچند در کل بازار مثبت بود.

به گفته وی، اما در روزهای آینده مذاکره ایران و فرانسه و مذاکرات ۱+۵ در حوزه سیاست خارجی، همچون گذشته بر قیمت دلار سایه می‌افکند. اکثر فعالان بازار اعتقاد به نزولی بودن بازار داشته و هر‌گونه افزایش را اصلاح روند دانسته و فرصتی برای اتخاذ موقعیت فروش قلمداد می‌کنند.

آخر هفته سبز «آتی»