گروه بنگاه‌ها: «تسهیلات ارزی پروژه احداث کارخانه ۳۵۰هزار تنی آلومینیوم کاوه خوزستان به صورت سندیکای بانکی به تصویب رسید.» سید‌عباس حسینی، مدیر‌عامل شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان با اعلام این خبر گفت: بر‌اساس مصوبه بانک صنعت و معدن، اعطای تسهیلات ارزی به مبلغ حدود ۵ میلیارد یوآن به صورت سندیکایی، با همکاری بانک‌های ملت، رفاه کارگران، سینا و با عاملیت بانک صنعت و معدن جهت اجرای طرح عظیم آلومینیوم کاوه خوزستان به تصویب رسید.

وی با اشاره به تهیه طرح توجیهی کارخانه از سوی استادان خبره صنعت و تولید حدود ۳۲۰ هزار تنی آلومینیوم سال گذشته کشور گفت: با توجه به نرخ رشد تصاعدی مصرف آلومینیوم به عنوان فلزی سبک در جهان، این فلز در صنایعی همچون خودروسازی، ساختمان‌سازی، حمل‌و‌نقل ریلی و هوایی و بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر با میزان بالای انرژی الکتریکی مصرفی برای تولید آلومینیوم، توسعه جهانی این صنعت از لحاظ جغرافیایی به سمت خاورمیانه برای استفاده بهینه از منابع انرژی گرایش پیدا کرده است و در صورت حمایت مسوولان امر با اجرای فاز‌های اول و دوم این طرح ملی ظرفیت تولید آلومینیوم کشور حدود یکصد درصد افزایش خواهد یافت. حسینی افزود: در این صنعت مادر، طبق برآورد کارشناسان به ازای هر تن حدود ۲ نفر شغل ایجاد می‌کند که با احتساب تکمیل دو فاز و تولید بیش از ۳۵۰هزار تن حدود ۷۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم در صنایع زیر‌دستی مشغول به کار خواهند شد و می‌توان این پروژه را یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های اشتغال‌زایی بنیاد در مناطق محروم دانست. مدیر‌عامل شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان میزان سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان در این پروژه ملی را به جز خرید زمین و زیرساخت‌های اولیه کارخانه حدود ۱۵ درصد کل تسهیلات اختصاص‌یافته عنوان کرد و گفت: مطالعات اولیه و پیگیری این طرح از اوایل سال ۱۳۸۷ آغاز شده و با تصویب تسهیلات مذکور فاز اول طرح با ظرفیت تولید ۱۷۵ هزار تن در سال پس از تحویل زمین به پیمانکار خارجی، بر اساس قرار‌داد منعقده طی ۴۲ ماه به بهره‌بهرداری می‌رسد، ضمن اینکه طبق پیش‌بینی‌های فنی صورت گرفته در حین اجرای فاز اول بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های مورد نیاز فاز دوم نیز به صورت موازی پوشش داده خواهد شد.

با بررسی میزان تولید شمش آلومینیوم در جهان از گذشته تاکنون مشخص است که تولید آلومینیوم در ابتدای قرن بیستم برابر ۶/۸ هزار تن بوده و در سال ۲۰۱۲ به بیش از ۵/۴۷ میلیون تن رسیده است؛ در حالی که تولید ایران در این سال حدودا ۳۲۰هزار تن بوده است.

در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است که جایگاه ایران در زمینه تولید این محصول از رتبه ۲۲ فعلی به جایگاه ۱۴ ارتقا پیدا کند. لازم به ذکر است سرانه مصرف آلومینیوم در ایران چهارکیلو و نیم و در جهان ۶ کیلو و نیم است. هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس در راستای کاهش شکاف بین میزان عرضه و تقاضای آلومینیوم در کشور، به تاسیس شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان اقدام کرده است.