منیره نظامیوند: طی هفته گذشته مس در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده این فلز با ارزش، به دنبال نشانه‌هایی از کاهش تقاضای فیزیکی و احتمال تقلب در مخابره ذخیره انبار فلزات در بندر کیندائو در شرق این کشور، دچار افت قیمت شد؛ ولی مجددا در مسیر افزایش قرار گرفت که به نظر می‌رسد این افزایش ادامه‌دار باشد. این افزایش نیز دارای پاشنه‌های آشیل فراوانی است که بازار مس را مستعد تغییرات بسیاری کرده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ، قیمت مس برای معاملات سلف سه ماهه مس در بورس فلزات لندن ۶۸۷۵ دلار بر هر تن و در بازار نقدی نیز این فلز با قیمت ۵/۶۸۹۸ دلار بر هر تن معامله شد. این فلز همچنین در سال جاری تا ۷/۶ درصد در میان ۶ فلز اصلی مورد معامله در بازار فلزات لندن (LME) به نسبت سال قبل کاهش قیمت داشته است.

از سوی دیگر آمارهای رسمی نشان می‌دهد که واردات مس خالص چین تا ۱۷ درصد معادل ۲۸۲ هزار و ۹۶۹ تن در ماه مه کاهش یافته است که اولین افت ماهانه از ماه فوریه تا‌کنون به شمار می‌رود.

به عقیده یونگانگ، یک تحلیلگر آتی مس، واردات و حمل‌و‌نقل بین‌المللی به درون کشور چین، ممکن است به دلیل محدود شدن خرید توسط معامله‌گرانی که از این کالا به‌عنوان وثیقه برای دریافت وام‌های خود استفاده می‌کنند، کاهش یابد.

در این راستا همچنین ساییتو، یک تحلیلگر ارشد در زمینه واسطه‌گری کالا در توکیو نیز می‌گوید: «اطلاعات تجاری چین نشان از کاهش رشد تقاضای این کشور برای فلزات و در نتیجه تضعیف تقاضا دارد.» داده‌های رسمی نشان می‌دهد که صادرات مس چین، با ۳۱ درصد رشد به ۲۸ هزار و ۱۴۹ تن رسید که بالاترین میزان از آوریل ۲۰۱۳ تاکنون است.

با توجه به گفته‌های جرمی گلدوین، رئیس توسعه کسب و کار در آسیا، شنیده‌ها حاکی از این است که برخی از فلزات ذخیره شده در انبارهای چین به خصوص مس، ممکن است به انبار بازار فلزات لندن در کره جنوبی و احتمالا سنگاپور و مالزی منتقل شود.

اما در بازارهای جهانی مس در نیویورک، معاملات سلف برای تحویل در ماه سپتامبر با ۱/۰ درصد افزایش به ۱۳/۳ دلار در هر پوند رسید. این فلز برای تحویل در ماه اوت با تجربه ۳/۰ درصد عقب‌نشینی نزدیک به ۴۹ هزار و ۴۰۰ یوآن در هر تن در بازار آتی شانگهای (SHFE) معامله شد. این در حالی است که در آخرین معاملات، هر تن مس در این بورس با قیمت ۴۹ هزار و ۹۸۰ یوآن معامله شد.

از سوی دیگر، بر اساس اطلاعات و آمارهای موجود، واردات روی و سرب چین نیز در ماه مه نسبت به یک ماه گذشته کاهش داشته است. همچنین در بازار فلزات لندن نیز موجودی انبارهای آلومینیوم، روی و قلع روندی کاهشی را در پیش گرفتند؛ اما سرب تغییر کمی را ثبت کرد.

فعالان بازار مس چین در سایه بانکداری

با توجه به قیمت سلف سه ماهه مس در بورس فلزات لندن (LME)، این فلز در سال جاری کاهشی حدود ۱۰ درصد را از روزهای اوج تجربه کرده است.

این افت قیمت را در اصل به دو عامل می‌توان نسبت داد: اول، بانک جهانی که پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصاد جهانی از ۲/۳ درصد به ۸/۲ درصد کاهش داده است که دورنمای کاهش رشد تقاضا را پیش روی بازار قرار می‌دهد.از سویی به دنبال این واقعیت که گزارش رشد ایالات متحده آمریکا، چین و روسیه به احتمال زیاد ضعیف‌تر از حد انتظار خواهد بود، به نظر می‌رسد این عامل منجر به ایجاد موجی از نگرانی برای کاهش بیشتر تقاضای مس در میان سرمایه‌گذاران و فعالان شود. اما عامل دوم که تاثیر بیشتری را در این زمینه بر جای خواهد گذاشت، بازار پکن است که در حال بررسی دقیق معاملات جعلی فلزات، عمدتا مس و سنگ‌آهن ذخیره شده در انبارهای بندر کیندائو و پنگلای است.

در سال‌های قبل و پیش از اعمال محدودیت‌های پولی فعلی توسط دولت چین، بازار مس در سایه بانکداری رشد فوق‌العاده‌ای داشت؛ زیرا مس به‌عنوان وثیقه پذیرفته می‌شد، بنابراین افزایش قیمت مس خود یک سود مطلوب را به همراه داشت و از سویی اخذ وام به سادگی انجام می‌شد. نزدیک به

یک سال و نیم است که دیگر بانک‌های چینی مس و آلومینیوم را به عنوان وثیقه نمی‌پذیرند. با توجه به این واقعیت که بانک مرکزی چین، برای بانک‌ها در دادن وام به بخش‌هایی مانند معادن، ساخت‌و‌ساز خانه و فولاد محدودیت قرار داده، شرایط متفاوت شده است.

جالب توجه است که پیش از این، کارنی، رئیس پیشین بانک مرکزی انگلیس، سایه بانکداری در بازارهای در حال ظهور را به‌عنوان یک محرک بالقوه برای بی‌ثباتی در اقتصاد جهانی توصیف کرده بود.

اکونومیست در این زمینه می‌گوید: سایه بانکداری به‌عنوان یک ابزار قدرتمند در حال رشد، با پرداخت وام‌های کلان در ازای وثیقه ذخایر انبارها به‌طور فزاینده‌ای در حال گسترش است. برای مثال این رقم در سال ۲۰۱۲ به تنهایی در چین به ۴۲ درصد رشد رسید.

وام‌دهی بانک‌ها و استفاده جعلی از وثیقه ذخایر برای دریافت وام‌های متعدد، قیمت مس را تحت فشار قرار داده است. در این میان گزارش برخی بانک‌ها و نمایندگی‌های فعال در زمینه معاملات فلزی که منابع تامین مالی خود را از دست داده‌اند، به خوبی بر این شواهد صحه می‌گذارد.

به عبارت بهتر، بازار مس در چین در برابر یک دو راهی بانکی قرار گرفته است. از طرفی بانک‌ها وثیقه‌ها را مجددا ارزیابی می‌کنند تا قبوض انبار جعلی از واقعی تشخیص داده شود. از سویی نیز بانک‌ها مجددا مس و آلومینیوم را به‌عنوان وثیقه پذیرفته‌اند که افزایش جذابیت این فلزات را افزایش خواهد داد. با توجه به شرایط عمومی اقتصاد جهانی، افزایش جذابیت مس در بازارهای جهانی، کاهش محسوس موجودی انبارها، افزایش قیمت نفت و... می‌توان دورنمای قیمت مس را صعودی ارزیابی کرد؛ ولی این افزایش پاشنه‌های آشیل فراوانی نیز دارد. کاهش رشد اقتصادی چین و کاهش دورنمای رشد اقتصادی جهان، بحران عراق و تقویت بازارهای رقیب مس از جمله طلا و مشکلات تقاضا را می‌توان پاشنه‌های آشیل این رشد دانست. به نظر می‌رسد بازار مس مستعد تغییرات فراوانی است؛ ولی هنوز این بازار جذاب جلوه می‌کند.

نوسان قیمت مس در راستای کاهش تقاضا در چین