رقابتی شدن صنعت پتروشیمی با ابلاغیه جدید وزارت صنعت

گروه بورس کالا: مصوبه اخیر دولت مبنی بر آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی و عرضه تمام کالاهای تولیدی آنها در بورس کالای ایران قدم مهمی در مسیر شفاف‌سازی فعالیت شرکت‌های بزرگ خواهد بود. این مصوبه می‌تواند به تقویت روزافزون حجم عرضه‌ها در بورس کالای ایران منجر شود و بیش از پیش روند دسترسی واحدهای پایین‌دستی به مواد اولیه موردنیازشان را تسهیل کند. از سویی انتقاداتی نیز به این مصوبه وارد است که افزایش قیمت‌ها و امکان برخی فضاسازی‌ها را در ذات خود نهفته دارد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در‌خصوص مصوبه جدید وزارت صنعت گفت: کلیت ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس کالا با نرخ‌های واقعی موجب شفافیت می‌شود اما متاسفانه تبصره‌ای که در این ابلاغیه آمده است جای نگرانی دارد. عبدالکریم هاشمی‌نخل‌ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: شرکت‌هایی که واقعا به دنبال شفافیت هستند، از عرضه کامل محصولات‌شان در بورس کالای ایران حمایت می‌کنند، چراکه عرضه در بورس همه چیز اعم از تولید، فروش و درآمد شرکت‌ها را شفاف می‌کند و این امر یکی از مزیت‌های بزرگ بورس است. وی تصریح کرد: به این ترتیب تصمیم اخیر شورای‌عالی بورس و موافقت وزیر صنعت با این ابلاغیه، پیامدهای مثبتی را برای تولید و صنعت پتروشیمی به همراه خواهد داشت. این نماینده مجلس با بیان اینکه تبصره‌ای در این ابلاغیه وجود دارد که با کلیت موضوع یعنی شفافیت، همخوانی ندارد، گفت: قرار است همه محصولات پتروشیمی با قیمت‌های واقعی در بورس کالا عرضه شود اما اینکه تبصره‌ای در این ابلاغیه مبنی بر امکان خروج پتروشیمی‌ها از بورس و عرضه محصولات در بازار آزاد گنجانده شده نشان‌دهنده ادامه مقاومت‌های برخی شرکت‌های پتروشیمی در‌خصوص عرضه در بورس است. هاشمی‌نخل‌ابراهیمی اظهار کرد: براساس این تبصره، اگر محصول یک شرکت پتروشیمی پس از دو نوبت عرضه در بورس به فروش نرفت، آن شرکت می‌تواند همان میزان محصول را خارج از بورس به فروش برساند که در عمق این تبصره امکان رخ دادن اتفاقات زیادی وجود دارد. به گفته وی، این تبصره راه فرار و روزنه‌ای برای تداوم غیر‌شفاف بودن پتروشیمی‌ها است؛ چراکه امکان هر گونه هماهنگی و سوء‌استفاده برای مجتمع‌های پتروشیمی فراهم می‌شود تا آنها بتوانند کماکان بخشی از محصولات‌شان را در بازار آزاد معامله کنند؛ بازاری که نظارت کاملی بر آن وجود ندارد و مکانی مناسب برای فرار مالیاتی به شمار می‌رود. هاشمی‌نخل‌ابراهیمی با بیان اینکه متاسفانه برخی پتروشیمی‌ها به دنبال شفافیت نیستند، افزود: ما در کشور، مشکلات اقتصادی زیادی داریم و همه فعالان صنعت باید دست به دست هم دهند تا رونق به اقتصاد کشور بازگردد، در این بین برخی از شرکت‌های پتروشیمی به جای آنکه به فکر رشد تولید، اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده باشند فقط به دنبال رشد سودآوری شخصی از هر طریق ممکن هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر پتروشیمی‌ها کل محصولات‌شان را در بورس کالا عرضه نکنند، مجلس چه اقدامی انجام خواهد داد، گفت: پتروشیمی‌ها مجوز احتساب نرخ محصولات‌شان با ارز آزاد را برای این دریافت کرده‌اند که کل کالاهایشان را در بورس کالا و برای واحدهای تولیدی عرضه کنند که اگر در این عرضه کوتاهی انجام شود، مجلس به سرعت با آنها برخورد می‌کند. از طرفی این ابلاغیه در شورای‌عالی بورس و با حضور ۳ وزیر تدوین شده و خود دولت نیز باید با کوتاهی پتروشیمی‌ها برخورد می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: اگر عزم جدی در وزارت صنعت برای شفافیت معاملات پتروشیمی‌ها از طریق بورس کالا وجود داشته باشد و برخی تصمیم‌ها براساس توصیه‌ها، سفارش‌ها و برخی ارتباطات گرفته نشود، بازار پتروشیمی نیز همانند بازار آهن رقابتی و آزاد می‌شود و این اتفاق به سود منافع ملی خواهد بود.

ثمرات عرضه کامل پتروشیمی‌ها در بورس کالا به‌زودی نمایان می‌شود

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک نیز در گفت‌وگو با «سنا» درخصوص ابلاغیه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این مصوبه در راستای درخواست فعالان صنعت پتروشیمی از جمله واحدهای تولیدی به وزیر صنعت بوده است و شک نکنید اگر نظارت کامل سازمان حمایت بر عرضه کامل تولیدات پتروشیمی‌ها در بورس حاکم باشد، چند ماه دیگر تمام دست‌اندرکاران بازار از این اقدام وزارتخانه قدردانی خواهند کرد.

میرحیدری افزود: عرضه محصولات همه مجتمع‌های پتروشیمی در بورس کالای ایران براساس نرخ ارز آزاد کاملا به سود تولیدکنندگان است؛ به‌طوری‌که مواد اولیه به‌طور کامل در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد.

جواد میر‌حیدری در پاسخ به این پرسش که آیا محاسبه قیمت محصولات براساس نرخ ارز آزاد، هزینه تولیدکنندگان را افزایش نمی‌دهد، پاسخ داد: این کار به‌طور قطع باعث رشد قیمت‌ها در بازار خواهد شد؛ اما اینکه گفته می‌شود واحدهای تولیدی رو به ورشکستگی می‌روند و آنها توان خرید مواد اولیه را نخواهند داشت به هیچ عنوان صحیح و منطقی نیست.

میرحیدری با اشاره به افزایش سه برابری نرخ ارز در سال‌های اخیر، پرسشی را مطرح کرد و گفت: مگر زمانی‌که قیمت دلار از هزار تومان به سه هزار تومان افزایش پیدا کرد، واحدهای تولیدی ورشکست شدند که اکنون با رشد نهایت ۲۰ درصدی قیمت مواد اولیه رو به تعطیلی بروند؟ به نظر می‌رسد که برخی از افراد پس از آزادسازی قیمت‌ها که امری کاملا منطقی و اقتصادی است، متضرر می‌شوند که درصدد نادرست جلوه دادن اقدام وزارت صنعت هستند.

به گفته رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک، آزاد‌سازی قیمت‌ها در بازار پتروشیمی باید صورت می‌گرفت و مکانیزم بورس کالا نیز با توجه شفافیتش بهترین نتیجه را برای صنعت پتروشیمی در پی خواهد داشت.

میرحیدری اظهار کرد: با توجه به عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس کالا، رشد قیمت‌ها زودگذر خواهد بود و پس از مدت کوتاهی شاهد ایجاد تعادل در مبادلات خواهیم بود.