حدیث موسوی: چندی پیش کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرح تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور را کلید زد. نادر قاضی پور یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس و رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور اخیرا در ارتباط با محورهای مورد بررسی در این طرح گفته بود: بررسی در همه زمینه‌ها از جمله نحوه و چگونگی واگذاری سهام، نحوه هزینه‌کرد، اجرای پروژه‌ها، نحوه انتخاب و کار پیمانکاران، نحوه استخدام‌ها، خرید از داخل و خارج از کشور و همه اموری که در صنعت فولاد کشور انجام می‌شود، صورت می‌گیرد که به‌دلیل برخی مشکلات و تاخیرها این طرح به مدت ۶ ماه دیگر نیز تمدید شده است.

در همین خصوص سید شریف حسینی یکی دیگر از اعضای تیم تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور با بیان اینکه این طرح تنها اسناد و مدارک، نحوه واگذاری و دوران قبل از خصوصی شدن شرکت‌های فولادی را بررسی خواهد کرد، در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» گفت: تیم تحقیق و تفحص تنها از شرکت‌هایی تحقیق می‌کنند که در حال حاضر دولتی هستند یا در گذشته دولتی بوده‌اند. به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در شرکت‌هایی که در گذشته دولتی بوده‌اند نیز تنها اسناد و مدارک مربوط به این شرکت‌ها در زمان دولتی بودن آنها بررسی می‌شود به طوری که اسناد این شرکت‌ها در دوره فعالیت آنها به عنوان شرکت خصوصی بررسی نخواهد شد.

شریف‌حسینی ادامه داد: تحقیق و تفحص از صنعت فولاد تنها در زمینه چند مورد خاص که قبلا به تصویب مجلس رسیده است صورت می‌گیرد و مسائل خارج از این موارد همچون تحقیق از شرکت‌های معدنی مشمول تفحص نخواهد بود. وی در پایان تاکید کرد: طرح مذکور شامل شرکت‌های معدنی نبوده و صرفا هر آنچه را که مربوط به صنعت فولاد است، مورد بررسی قرار می‌دهد.

چادرملو از این امر مستثنی است

در همین راستا محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هم ضمن تایید گفته‌های شریف حسینی با اشاره به این مطلب که موضوع تحقیق و تفحص به شرکت‌های دولتی برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: طبق قانون هر شرکتی که سهم دولت در ترکیب آن کمتر از ۵۰ درصد باشد، خصوصی به شمار می‌رود. وی یادآور شد: در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو دولت، سهمی ندارد و بنا به ماده قانونی، طرح تحقیق و تفحص شامل این شرکت نمی‌شود.