نرخ محصولات پتروشیمی در بورس باید ۶ ماه پیش آزاد می‌شد

گروه بورس کالا: با گذشت چند روز از ابلاغیه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر عرضه تمام محصولات مجتمع‌های پتروشیمی در بورس کالا بر‌اساس نرخ ارز آزاد هنوز اظهار‌نظرها راجع به این مصوبه ادامه دارد. درحالی‌که برخی از فعالان بازار پتروشیمی این موضوع را موجب افزایش قیمت‌ها و بروز بعضی فضاسازی‌ها می‌دانند، عده‌ای دیگر معتقدند این ابلاغیه موجب افزایش شفافیت در معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا‌شده و بیش از گذشته روند دسترسی واحدهای پایین‌دستی به مواد اولیه مورد‌نیازشان را تسهیل می‌کند. روز گذشته نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم در خصوص آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی در بورس کالا گفت: با تصویب این طرح صد درصد موافقم و حتی باید در این خصوص ۶ ماه پیش تصمیم‌گیری می‌شد؛ چرا که چند نرخی بودن همیشه موجب ایجاد رانت و سود بردن واسطه‌ها می‌شود که امیدواریم آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی شفافیت بیشتری به معاملات بورس کالا ببخشد. درهمین‌حال یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این رابطه گفت: اگر قرار باشد شرکت‌های پتروشیمی به هر نحو ممکن اجازه عرضه خارج از بورس را نیز داشته باشند، مشکلات قبلی همچنان باقی می‌ماند.

ایرج ندیمی در‌خصوص آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا افزود: در ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص مبادلات محصولات پتروشیمی یک ابهام وجود دارد، به طوری که ابتدا تنها کانال عرضه محصولات، بورس کالا معرفی شده، اما در تبصره‌ای مجوز عرضه خارج از بورس نیز به پتروشیمی‌ها داده شده است که شورای‌عالی بورس باید این تبصره را اصلاح کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فعالان صنعت پتروشیمی باید بپذیرند که معامله در بازاری رقابتی و شفاف همچون بورس هم به نفع خود آنها و هم به نفع کشور است.

وی اضافه کرد: ابلاغیه اخیر وزارت صنعت در‌خصوص عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا براساس نرخ ارز آزاد، باعث شفافیت در صنعت پتروشیمی می‌شود، اما اگر قرار باشد که شرکت‌های پتروشیمی به هر نحو ممکن اجازه عرضه خارج از بورس را نیز داشته باشند، مشکلات قبلی همچنان باقی می‌ماند. ندیمی تصریح کرد: با عرضه کل محصولات پتروشیمی در بورس کالا، همه مصرف‌کنندگان نیز برای تامین نیاز خود به بورس می‌آیند و دلیلی ندارد که یک شرکت محصول‌ خود را خارج از بورس به فروش برساند.