آغاز معاملات اوراق سلف استاندارد سنگ‌آهن

حدیث موسوی: روز گذشته برای نخستین بار در تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران معاملات اوراق سلف سنگ‌آهن آغاز شد. در این روز ۵۰۰ هزار تن اوراق سلف استاندارد سنگ‌آهن دانه بندی شده شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به قیمت پایه ۱۶۶ هزار و ۷۰۰ تومان در هر تن عرضه شد که با استقبال خریداران در همان ساعات ابتدایی ۱۹۵ هزارتن آن مورد معامله قرار گرفت. اوراق سلف موازی استاندارد سنگ‌آهن دانه بندی شده منضم به اختیار خرید و فروش تبعی به عنوان ابزار مالی در شورای عالی بورس تصویب شده و معاف از مالیات است. آن‌طور که در اطلاعیه عرضه عنوان شده، اندازه هر قرارداد این اوراق ۵ تن سنگ‌آهن است که به این ترتیب ۱۰۰ هزار قرارداد آماده خرید و فروش در بازار ثانویه این محصول است. ضمن آنکه مدت این اوراق یک سال از تاریخ عرضه اولیه یعنی تا پایان روز ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۴ تعیین شده است. دوره عرضه اولیه این اوراق از روز یکشنبه ۲۲ تیر تا پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه بوده و معاملات ثانویه آن از طریق شبکه کارگزاران بورس کالای ایران ۱۰ روز پس از پایان مهلت عرضه اولیه است.

در این میان شرکت تامین سرمایه امید نیز ‌بر اساس مدل بازارگردانی تضمین حداقل قیمت، نقد شوندگی اوراق سلف استاندارد سنگ‌آهن را قبل از سررسید تعهد کرده است و اوراق سلف را طی عمر اوراق با نرخ ۲۳ درصد روزشمار سالانه به علاوه قیمت اوراق در عرضه اولیه بازخرید خواهد کرد.

دکتر حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالا روز گذشته در مراسم آغاز معاملات اوراق سلف استاندارد سنگ‌آهن با اشاره به نقش بورس کالای ایران در تامین مالی تولیدکنندگان گفت: از طریق معاملات اوراق سلف استاندارد سنگ‌آهن دانه‌بندی، به عنوان ابزار مالی جدید پذیرش شده در بورس کالای ایران در یک دوره یکساله حدود ۹۰ میلیارد تومان برای شرکت معدنی و صنعتی گل گهر که از تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن ایران به شمار می‌رود، تامین مالی صورت می‌گیرد که با توجه به وعده‌های دولت تدبیر و امید به تولیدکنندگان در خصوص تامین مالی آنها، بورس کالا به وعده دولت یازدهم در این خصوص عمل کرد.

وی در خصوص مزایای این ابزار مالی جدید گفت: امکان معامله مجدد روی کالا، در معاملات سلف استاندارد فراهم شده است که از حبس منابع مالی سرمایه‌گذاران جلوگیری می‌کند. ضمن آنکه مانند معاملات قراردادهای آتی، امکان کشف قیمت روزانه نیز در سلف استاندارد متصور است. همچنین در معاملات ثانویه اوراق سلف استاندارد سنگ‌آهن دانه بندی، تعدد سرمایه‌گذاران امکان‌پذیر است و سرمایه‌گذاران می‌توانند در صورت تمایل نسبت به تسویه نقدی مبادرت کرده و از بازار خارج شوند.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به تضمین سود این اوراق گفت: در پایان دوره معاملاتی یکساله اوراق سلف استاندارد سنگ‌آهن که به میزان ۵۰۰ هزار تن به روش عرضه گسترده توسط شرکت تامین سرمایه امید به عنوان مشاور پذیرش و متعهد خرید در عرضه اولیه عرضه شد، حداقل سود ۵/۲۵ درصد و حداکثر سود ۳۰ درصد تضمین شده و در طول دوره نیز نرخ بازده این اوراق ۲۳ درصد به‌صورت روزشمار است.

دکتر پناهیان با اشاره به آماده شدن مقدمات عرضه گسترده اوراق سلف استاندارد سنگ‌آهن شرکت صنعتی معدنی گل‌گهر در بورس کالای ایران ظرف ۱۰ روز پس از پذیرش امیدنامه آن در هیات پذیرش گفت: با آغاز معاملات این اوراق ضمن تامین مالی، امکان پوشش ریسک برای این تولیدکننده فراهم می‌شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان از راه‌اندازی معاملات سلف استاندارد روی چند کالای دیگر در آینده‌ای نزدیک خبر داد.