گروه بنگاه‌های اقتصادی: در راستای بررسی ابهامات موجود در صنعت کانی‌های فلزی و فلزات اساسی و چشم‌انداز آتی این صنعت نشستی تخصصی در شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان برگزار شد. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با بررسی وضعیت استخراج انواع مواد معدنی در کشورهای بزرگ اعلام کرد: به‌رغم پتانسیل‌های عظیم معدنی در کشور متاسفانه سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه صورت نپذیرفته است.

اردشیر سعدمحمدی یادآور شد: در ایران حدود ۶۵ نوع ماده معدنی با ارزش با قابلیت استخراج و فرآوری و صادرات وجود دارد، اما متاسفانه تنها چند نوع از این مواد در حال حاضر در حال استخراج و فرآوری هستند. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در معادن در حال استخراج نیز کافی نبوده و زنجیره ارزش فرآوری مواد استخراج شده در ایران کامل نیست. از سوی دیگر تکنولوژی استخراج در کشور هم تکنولوژی قدیمی و انرژی بر است.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با مقایسه میزان استخراج مواد معدنی در کشور با برخی کشورها تاکید کرد: نسبت استخراج مواد معدنی نسبت به پتانسیل و ذخایر معدنی در کشور بسیار ناچیز است.در کشور چین سالانه ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن زغال‌سنگ استخراج می‌شود. این درحالی است که در ایران تنها ۲ میلیون تن از این ماده معدنی استخراج می‌شود که نسبت به تولید چین بسیار ناچیز است. وی به عدم وجود برنامه‌ریزی جامع در کشور در حوزه صنایع معدنی اشاره کرد و گفت: واگذاری صنایع استخراج معدنی و صنایع فلزات اساسی در کشور با شیوه مناسبی صورت نپذیرفته است و بهتر بود زنجیره ارزش این صنایع به صورت یکپارچه خصوصی می‌شد، نه اینکه واحد استخراج ماده اصلی جداگانه و فرآوری و تولید فلزات اساسی نیز جداگانه واگذار شود.

وی ادامه داد: این شیوه واگذاری اکنون برای کشور مشکلاتی را ایجاد کرده که مانع توسعه این صنایع شده است. از سوی دیگر، نیاز نقدینگی سهامداران این شرکت‌ها سبب شده تا فرآیند توسعه در این شرکت‌ها با کندی انجام شود. هزینه بسیار بالای پول در کشور نیز توجیه‌پذیری طرح‌های توسعه را با مخاطره روبه‌رو‌ کرده است.

در ادامه مهندس بنکدار با اشاره به وضعیت صنایع معدنی در کشور گفت: رویکرد سیاست‌گذاری در کشور در اولویت قرار دادن توسعه این صنایع و افزایش بهره‌وری است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی ایمیدرو نیز با انتقاد از نحوه واگذاری معادن و صنایع معدنی در کشور تاکید کرد: واگذاری جزیره‌ای این صنایع در حالی‌که همچون حلقه‌های زنجیره به هم متصل هستند، کار درستی نبوده است. از سوی دیگر به دلیل خروج کامل ایمیدرو از این شرکت‌ها، سیاست‌گذاری جامعی با رویکرد توسعه کشور در این صنایع هم‌اکنون وجود ندارد و هر شرکت بر اساس منافع خود در حال فعالیت و تصمیم‌گیری است. همین امر نیز سبب شده است با تصمیمات مختلف در یک حوزه، حوزه‌های دیگر با چالش روبه‌رو‌ شوند.

وی اخذ بهره مالکانه و تغییر این نرخ و نحوه تقسیم آن بین شرکت‌های معدنی و فلزات اساسی را از جمله این چالش‌ها دانست و افزود: در صورت واگذاری یکپارچه این شرکت‌ها هم‌اکنون شاهد این مشکلات نبودیم.

در ادامه دکتر سعد محمدی ادامه داد: حال که این واگذاری به این شیوه صورت گرفته است، به صاحبان و سهامداران بزرگ این شرکت‌ها پیشنهاد می‌کنیم که با تفاهم و تعامل با یکدیگر نسبت به یکپارچه‌سازی این زنجیره ارزش اقدام کنند.

وی افزود: واگذاری این شرکت‌ها انجام شده و برگشت پذیر نیست و این مشکل را تنها سهامداران این شرکت‌ها می‌توانند حل کنند.

وی با بررسی صنعت فولاد کشور تولید فولاد به روش کوره بلند را یکی از مزیت‌های کشور عنوان کرد و گفت: به دلیل وجود گاز ارزان در کشور هم‌اکنون تولید فولاد به روش قوس الکتریکی توسعه بیشتری یافته است.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به وضعیت ذوب‌آهن در سال ۹۳ گفت: خوشبختانه تولید این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد رشد داشته است و زیان انباشته این شرکت در حال حاضر مرتفع و به مرحله سودآوری رسیده است. کارهای افزایش سرمایه از روش تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز در این شرکت در حال انجام است.

وی همچنین به برنامه این شرکت برای خرید معادن سنگ آهن اشاره کرد و سرمایه‌گذاری در تامین مواد اولیه را جزو اولویت‌های این شرکت دانست. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان اظهار امیدواری کرد: اعتقاد دارم سال آینده برای ذوب‌آهن سال مناسبی خواهد بود که به دلیل دریافت استاندارد بی‌اس توسط شرکت، امکان صادرات شرکت به بازارهای عمان و قطر ‌وجود دارد.