بهناز بدائی تحلیلگر بازار آتی با شروع به کار بازارهای جهانی در ساعات ابتدایی دیروز، قیمت معاملات آتی سکه طلا کاهش یافت. اولین قیمت معاملاتی سررسید اسفند ماه نسبت به آخرین قیمت روز یکشنبه، ۱۹/۰درصد کاهش داشت، در‌حالی‌که قیمت اونس ۲۲/۰درصد کاهش یافته بود. در ادامه بازار، با افزایش قیمت اونس، قیمت‌های آتی نیز افزایش یافتند و تا ساعت ۱۴:۰۰ روز دوشنبه میانگین قیمت‌های معاملاتی در سررسید اسفند ماه ۱۳/۰درصد کمتر از قیمت تسویه روز ماقبل بود. همچنین تا زمان مذکور قیمت سکه طلا و نرخ دلار نسبت به روز یکشنبه تغییر قابل توجهی نداشت. در این مدت، بازه نوسان قیمت در دو سررسید آخر به ترتیب ۴ هزار و ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود و مجموع حجم معاملات در کلیه سررسیدها به حدود هزار قرار‌داد رسید. با وجود باز بودن بازار جهانی طلا، نوسان قیمت‌ها و حجم معاملات آتی قابل توجه نبود و تا این ساعت حجم معاملات در دو سررسید اول انگشت‌شمار بود. تا روز چهارشنبه شاخصی که بتواند در بازار طلا نوسان قابل‌توجهی ایجاد کند، اعلام نخواهد شد و بنابراین در‌صورت خبرساز نشدن درگیری‌ها و تنش‌ها، انتظار نمی‌رود تغییر قابل توجهی در قیمت جهانی طلا و به دنبال آن در بازار آتی سکه داشته باشیم. ساعت ۱۷:۰۰ عصر روز چهارشنبه شاخص خرده‌فروشی آمریکا اعلام خواهد شد و به همین دلیل انتظار می‌رود روز چهارشنبه، جذاب‌ترین روز بازار در هفته جاری باشد.

رالی افزایش قیمت جهانی طلا که از عصر روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده، زمینه را برای فاصله گرفتن قیمت‌های آتی از کف قیمتی در این هفته فراهم آورده و جو بازار را تا حدی تغییر داده است. قیمت اونس در انتهای هفته گذشته به دنبال انتشار خبر حمله نظامی آمریکا به عراق، افزایش یافت. روز جمعه، پس از رسیدن به سقف قیمت سه هفته اخیر، این افزایش هیجانی تا حدی تعدیل یافت و در بازار دیروز (تا ساعت ۱۴:۰۰) دیگر شاهد حرکت چشمگیری در بازار نبودیم.

تنش‌های اوکراین و روسیه، موضع‌گیری اروپا و آمریکا در مقابل روسیه، همچنین تنش‌های موجود در خاورمیانه و اقدامات آمریکا برای بحران عراق، بهبود وضعیت اقتصادی چین و نیز اجرای سیاست‌های پولی حمایتی بیشتر برای بهبود وضعیت اقتصادی حوزه یورو، از عواملی است که باعث می‌شود تقاضا برای خرید طلا افزایش یابد و معامله‌گران انتظار افزایش قیمت‌های آتی سکه طلا را داشته باشند. از طرفی اقتصاد آمریکا با قدرت حاضر شده و بهبود سریع‌تر از پیش‌بینی این کشور باعث شده اکثر معامله‌گران انتظار داشته باشند تا قیمت جهانی طلا در بلند مدت با کاهش مواجه شود. علاوه بر این موارد، قیمت سکه در بازار داخل متاثر از نوسانات نرخ برابری دلار نیز هست، ولی بازار دلار این روزها نسبتا آرام است و مدت‌ها است که شاهد نوسانات هیجانی و قابل توجهی در این بازار نیستیم.