میثم باقری کوپایی مدیر کالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین کلوخه‌های گوگرد به‌دلیل غیرصیقلی ‌بودن‌ بر اثر جابه‌جایی و سایش روی یکدیگر، گرد و غبار تولید می‌کنند و وجود باد در نواحی باز صنعتی و بندری‌، موجب پراکنده‌شدن غبار درهوا می‌شود و فضای ناسالمی برای کارکنان و ساکنان مناطق به ‌وجود می‌آورند. علاوه بر آن غبار گوگرد آتش‌زا و قابل انفجار است، از این رو جهت استقرار نظام مدیریت ‌زیست ‌محیطی سری ایزو 14000، برخی پالایشگاه‌های کشور نظیر تهران، خارک، رازی و ایلام به تولید گوگرد گرانوله (دانه‌بندی شده) روی آورده‌اند که این امر با توجه به ارزش افزوده بالاتری که برای پالایشگاه‌ها درخصوص محموله‌های صادراتی فراهم خواهد شد (2 تا 7 دلار به ازای هر تن) در کنار مزایای زیست محیطی آن، رویکردی پسندیده و درخور توجه است.

این موضوع در حالی است که آن دسته از پالایشگاه‌هایی که در مرکز کشور حضور داشته و جذابیت صادراتی تولیدات آنان کمتر است با مشکلاتی در این خصوص رو‌به‌رو هستند. مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که کارخانه‌های تولید اسید سولفوریک (بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده‌های گوگرد در کشور) پس از خالی کردن گوگرد گرانوله در حوضچه‌های تولید اسید خود با مشکل مواجه خواهند شد؛ زیرا انحلال گوگرد گرانوله به نسبت پودر گوگرد زمان بیشتری می‌طلبد و فرآیند انحلال آن نیز دشوارتر است.

این موضوع میزان فروش پالایشگاه‌های مرکزی کشور را کاهش می‌دهد؛ در حالی که مزیت رقابتی خوبی برای پالایشگاه‌های دیگر فراهم می‌کند.

از طرفی محصول گوگرد قسمتی از محصول نهایی با ارزش متوسط ۱۴۰۰ تومان بوده که در حال حاضر از محصول نهایی حذف شده و با قیمت حدود ۳۵۰ تومان به فروش می‌رسد و این امر موجب کاهش درآمد پالایشگاه‌ها نسبت به قبل از الزام آنها با تولید سوخت پاک شده است. با این وجود وقتی در تولید گوگرد گرانوله الزام وجود دارد باید در مورد مصرف آن نیز این الزام وجود داشته باشد و کلیه صنایع به‌صورت همسان تولید سوخت پاک را در دستور کار خود قرار دهند (بالاخص صنایع اطراف کلان شهر‌ها) برای رفع این مشکل پیشنهاد‌های زیر می‌تواند مفید باشد:

۱- الزام سایر شرکت‌های تولید‌کننده گوگرد به تولید گوگرد گرانوله و اهمیت قائل شدن برای محیط زیست و سلامتی انسان‌ها.

۲- الزام شرکت‌های مصرف‌کنندگان گوگرد کلوخه به مصرف گوگرد گرانوله و دانه‌بندی شده با ارائه مشوق‌ها و اعتبارات لازم برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در فرآیند تولید محصولات آنها.