کارخانه احیای مستقیم فولاد شادگان با روش کاملا ایرانی ساخته می‌شود

مدیرعامل شرکت صنعت فولادشادگان اعلام کرد: کارخانه احیای مستقیم فولاد شادگان را در کوتاه‌ترین زمان و براساس روش کاملا ایرانی -«پرد»- می‌سازیم.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، فولاد شادگان یکی از طرح‌های هفت‌گانه فولاد استانی است که مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، بخش احیای مستقیم آن به دست مهندسان و متخصصان ایرانی با روش ایرانی (pered) ساخته می‌شود.

غلامرضا علیمرادپور گفت: در حال حاضر فولاد شادگان در بخش احیای مستقیم تنها ۷۷ درصد و در بخش فولادسازی ۳۵ درصد و کل پروژه ۵۲ درصد پیشرفت دارد که پیش‌بینی برای راه‌اندازی این بخش‌ها به ترتیب انباشت و برداشت و احیا در مدت یک سال و فولادسازی یک سال ونیم بعد از آن خواهد بود.

وی با اشاره به استفاده از نیروهای کارآمد شرکت در این پروژه اظهار امیدواری کرد همکاران مجرب و کارآزموده فولاد خوزستان برای این مهم پیشقدم شوند و یک‌بار دیگر در این عرصه توانایی شگرف خود را در به ثمرنشاندن این طرح ملی به اثبات برسانند.

علیمرادپور با بیان اینکه مهندسان ایرانی توانمندی فنی، تخصصی و اجرایی لازم را برای طراحی و اجرای تمام مراحل خطوط تولید فولاد دارند، افزود: کارشناسان و مهندسان فولاد خوزستان در بخش احیای مستقیم به‌عنوان صاحب فناوری شناخته شده‌اند و در سال‌های گذشته تکنولوژی ایرانی احیای مستقیم به‌نام «پرد» یا «Persian direct reduction » در اروپا به نام جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است، بنابراین در ساخت فولاد شادگان و سه طرح دیگر از طرح‌های استانی فولاد، از همین روش کاملا ایرانی استفاده می‌شود.

علیمرادپور گفت: ساختار سازمانی فولادشادگان براساس الگوی فولادخوزستان خواهد بود و در ادامه پروژه از همکاری پیمانکاران داخلی فولادپایا، مهندسی فناوری معادن و تدبیر صنعت که سابقه حضور در این پروژه را دارند در بخش احیا و گسترش فولاد، سدید و کارون دزدشت و ام‌سی‌سی چین در بخش فولادسازی استفاده خواهد شد و تاراطرح، مشاور اصلی پروژه است. وی درپایان با‌اشاره به مزیت‌ها و مساحت گسترده فولاد شادگان و زیرساخت‌هایی که به‌زودی جهت این پروژه فراهم خواهد شد، اظهار امیدواری کرد علاوه بر راه‌اندازی این کارخانه در آینده نه‌چندان دور شاهد توسعه شرکت صنعت فولادشادگان به بیش از ۲ برابر ظرفیت اعلام شده کنونی باشیم. ظرفیت فولاد شادگان ۸۰۰ هزار تن و قابل افزایش تا یک میلیون تن است که بر‌اساس سیاست‌های ایمیدرو ۶۵ درصد سرمایه‌گذاری آن را شرکت فولاد خوزستان (بخش خصوصی) و ۳۵ درصد نیز از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تامین خواهد شد.