تضعیف معاملات فولاد و کاهش قیمت‌ها

حدیث موسوی: روز پایانی معاملات فولاد در بازار غیررسمی با کاهش نسبی قیمت‌ در بازار شهرستان‌ها و ثبات نرخ برخی فولادهای ساختمانی در بازار تهران دنبال شد. از سوی دیگر روز گذشته در حالی که برخی نوردکاران بخش خصوصی نیز قیمت محصولات تولیدی را نسبت به روز ماقبل بدون تغییر اعلام کردند، اما تعدادی از آنها در دامنه ۵ تا ۳۰ تومان در هر کیلو نرخ فروش مقاطع را کاهش دادند. به گفته یکی از معامله‌گران استعلام قیمت‌ انواع فولاد در روزهای اخیر بیشتر شده، به همین دلیل عرضه‌کننده‌ها برای آنکه بتوانند متقاضیان را به انجام معامله ترغیب کنند نرخ نهایی فروش محصول خود را چند تومانی نسبت به روز ماقبل کاهش می‌دهند که به این ترتیب با سرایت این سیاست (ارائه تخفیف قیمت) به کل بازار، روند عمومی قیمت‌ها فعلا کاهشی است. به نظر می‌رسد عرضه‌کننده‌ها اعم از تجار و واحدهای تولیدی اطمینان از فروش محصول را ولو با قیمتی کمتر از حد متعارف به صبر و انتظار برای رونق واقعی معاملات و بهبود قیمت‌ها در زمانی نامعلوم ترجیح می‌دهند؛ چرا که تامین سرمایه در گردش برای واحد تولیدی یا جذب نقدینگی برای یک تاجر یا فروشنده در شرایط رکود اخیر بازار فولاد، مهم‌ترین‌ اولویت حال حاضر به شمار می‌رود.

آن‌طور که از برآیند گفته‌های برخی تجار و فعال بازار آهن در ارتباط با پیش‌بینی روند آتی قیمت فولاد پیدا است، به نظر می‌رسد رکود تقاضا و ضعف معاملات و از سویی نیاز به تامین نقدینگی چاره‌ای به جز تکرار روزهای کاهشی اخیر در بازار فولاد باقی نمی‌گذارد، از این رو قیمت مقاطعی مانند میلگرد سایز ۱۴ به بالا کف ۱۷۹۰ تومان چند ماه پیش خود را در صورت همزمانی با کاهش قیمت شمش فولاد شکسته و از آن نیز پایین‌تر خواهد رفت مگر آنکه اتفاق دیگری در مسیر مبادلات بازار رخ دهد که با توجه به رکود عمیق دادوستدها بعید به نظر می‌رسد.

روز گذشته تالار صنعتی و معدنی بورس کالا هم شاهد عرضه شمش و مقاطع بود که به دنبال عدم رقابت خریداران روی این محصولات قیمت‌های پایه بدون تغییر باقی ماند. ذوب‌آهن اصفهان که از ابتدای سال جاری یکی از عرضه‌کننده‌های ثابت شمش فولاد در بورس کالا محسوب می‌شود، روز گذشته نیز این محصول را در حجم ۶ هزار تن با قیمت ۱۵۵۵ تومان عرضه کرد که در حجم ارائه‌شده خریداری شد. سلف سبد میلگرد گرید A۳ در سایزهای ۱۲ تا ۳۲ با قیمت ۱۷۰۰ تومان هم دومین محصولی بود که از سوی این شرکت به تابلو عرضه رفت و در حجم ۵۴۱۲ تن برای یک پروژه عمرانی مورد مبادله قرار گرفت. ذوب‌آهن سلف سبد میلگرد گرید A۳ در سایزهای ۱۶ تا ۲۵ را نیز قیمت ۱۷۰۵ تومان به ازای هر کیلو به میزان ۴۴۰ تن ارائه کرد که به‌رغم ثبت ۱۱۰ تن تقاضا، به دلیل عدم توافق بر سر نرخ پایه معامله‌ای روی این محصول صورت نگرفت.

فولاد آلیاژی ایران نیز در چهارمین پارت از عرضه‌ها، نقدی سبد میلگرد در سایزهای ۱۶تا ۲۵ را با قیمت ۱۶۸۰ تومان در حجم ۱۱۵۰ تن عرضه کرد که در همین حجم به فروش رسید.

دو محصولی هم که در این روز بدون خریدار ماند ورق گرم شرکت نورد و تولید قطعات فولادی و سبد تیرآهن طول کوتاه ۲۰ تا ۲۷ ذوبی بود که مورد استقبال مشتریان قرار نگرفت.

هم‌اکنون با وجود آنکه در بازار آزاد قیمت‌ها در مسیری کاهنده حرکت می‌کنند اما در بورس کالا عرضه‌کننده‌های فولادی کماکان از کاهش نرخ امتناع می‌ورزند و این استراتژی را به آینده موکول کرده‌اند کمااینکه در شرایط اخیر رکود که قیمت‌ها و مبادلات نیز هر روز تضعیف می‌شود معاملات نقدی بورس کالا جذابیت خود را کاملا از دست داده و تامین مالی فولادی‌ها صرفا از طریق معاملات سلف صورت می‌گیرد.