هفته پر افت و خیز فلزات رنگی

سحر نمایشی: بازار فلزات پایه طی یک هفته گذشته تحت تاثیر عوامل مختلفی ازجمله اخبار مربوط به بازارهای جهانی قرار گرفت که تاثیر زیادی بر میزان عرضه و تقاضای این محصولات در بازار داخلی گذاشت، به طوری که در روز جمعه با افت قیمت برخی فلزات پایه از جمله مس رو به رو شدیم. اعلام گزارش ناامیدکننده وضعیت اشتغال ایالات‌متحده بار دیگر تاثیر منفی خود را بر بازارهای فلزات جهان مشهود ساخت و بازار بی‌رونق داخلی را با نوسان رو به رو کرد. به این ترتیب در پی وضعیت نابسامان پیش‌آمده در بیشتر بازارهای کالایی به تبع گزارش اشتغال ایالات‌متحده، سرمایه‌گذاران باز هم فعالیت‌های خود را به سوی بازار طلا که از آن به عنوان بهشت امن سرمایه‌گذاری نام می‌برند، متمایل کردند.

به این ترتیب از آنجا که فلزات رنگی در بازارهای جهانی طی هفته اخیر نوسان‌های زیادی را شاهد بوده‌اند، آگاهان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند، نوسان قیمت‌های جهانی به‌طور حتم تا حد زیادی بر قیمت‌های داخلی این محصولات در هفته آتی تاثیر خواهد گذاشت، اما نباید فراموش کرد که علاوه‌بر قیمت‌های جهانی، تغییرات نرخ ارز، تغییرات تقاضای داخلی و پارامترهای دیگر نیز بر بهای داخلی این فلزات تاثیرگذار خواهد بود.

افت و خیز یک خط در میان مس

معاملات مس طی هفته گذشته به دلیل نوسان‌های قیمتی

پی در پی با رکود مواجه شد و قیمت مشخصی از این فلز در بازار آزاد داخلی وجود نداشت. به گفته برخی از فعالان بازار این احتمال وجود دارد که مس تا انتهای ماه جاری به زیر ۲۳ هزار تومان نیز برسد. این در حالی است که آگاهان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند، با توجه به آمارهای انتشار یافته از موجودی انبار بورس لندن، روند مثبت قیمت مس در بازارهای جهانی ادامه‌دار و بلندمدت باشد.

نیکل تغییر مسیر داد

افزایش نرخ نیکل طی هفته گذشته موجب شد تا بازار داخلی این محصول با بی‌رونقی مواجه شود؛ به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه، انتشار گزارش مثبت صندوق بین‌المللی پول درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال جاری میلادی زمینه افزایش قیمت نیکل را فراهم کرده است. هم‌اکنون نیکل در بازارهای داخلی با نرخ ۷۳هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو محاسبه می‌شود که فاصله قیمت قابل توجهی را بین نرخ جهانی و داخلی این فلز منعکس می‌کند.

روی همچنان متعادل حرکت می‌کند

روی نیز طی این مدت در میان فلزات پایه محدوده قیمتی خود را حفظ کرده، به طوری که تنها تغییر قیمتی که در مورد این فلز می‌توان در یک هفته اخیر متصور بود حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان در هر کیلو است. به ‌این ترتیب نوسانات هفته اخیر تنها توانست قیمت این فلز را ۱۰۰ تومان افزایش دهد و به محدوده قیمتی ۷ هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلو برساند. البته این در شرایطی است که طی ۱۲ ماه گذشته در بازارهای جهانی ذخیره روی در انبارهای تحت نظارت بورس لندن حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.