گروه بنگاه‌های اقتصادی: بهرام سبحانی ‌مدیرعامل‌ فولاد مبارکه اصفهان گفت: توجه به استانداردهای زیست محیطی در فولادمبارکه نه‌فقط ‌یک الزام، بلکه رویکردی اخلاقی و وجدانی است. وی تاکید کرد: تمامی کارکنان فولاد مبارکه‌ وظیفه‌ دارند،‌ به‌عنوان‌ یک‌ مسوول‌، مباحث مربوط به راهکارهای ارتقای سیستم‌های زیست محیطی را در شرکت دنبال کنند.

مدیرعامل‌فولادمبارکه افزود: با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شرکت فولاد مبارکه در زمینه کاهش مصرف آب اظهار کرد: این شرکت با اجرای طرح‌های بسیار کارآمد در این زمینه به موفقیت‌های خوبی دست یافته تا جایی که قرار بود طبق قرارداد اولیه برای تولید ۴/۲ میلیون تن در این شرکت ۴۰ میلیون متر‌مکعب آب تا پایان خط نورد سرد بدون داشتن خطوط رنگی، گالوانیزه و قلع اندود از رودخانه زاینده‌رود آب برداشت شود اما این شرکت به‌رغم احداث و بهره‌برداری از خطوط گالوانیزه، رنگی و قلع اندود و به‌طور کلی با اجرای همه‌ طرح‌های توسعه خود برداشت آب را با تولید ۲/۵ میلیون تن به ۲۳ میلیون متر‌مکعب کاهش داده است که این کاهش ۶۴ درصدی موفقیتی بزرگ است و به الگویی خردمندانه برای سایر صنایع به‌ویژه صنعت فولاد کشور مبدل شده است. وی تصریح کرد: ظرفیت رودخانه زاینده‌رود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر‌مکعب است که با احتساب برداشت ۲۳ میلیون متر‌مکعبی فولاد مبارکه در هر سال، حدود یک و نیم درصد کل ظرفیت زاینده‌رود به فولاد مبارکه وارد می‌شود که این مقدار بسیار ناچیز است. بنابراین بسیار کم‌لطفی خواهد بود که صنایع کشور را به‌عنوان غول‌های مصرف‌کننده آب معرفی کنیم.

ظرفیت فن مکنده گازهای حاصله از سوخت ریفرمر مدول C واحد احیای مستقیم افزایش یافت و با این افزایش ظرفیت حدود ۲ درصد به ظرفیت تولید آهن اسفنجی این مدول افزوده شد. داریوش رشیدی رئیس واحد احیای مستقیم شماره یک فولاد مبارکه با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: یکی از محدود‌یت‌های افزایش ظرفیت تولید مدول‌های احیای مستقیم در محفظه ریفرمر و عدم ظرفیت مناسب فن مکنده‌های این بخش بود که در راستای بهبود فرآیند و افزایش تولید، طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مورد نیاز برای این افزایش ظرفیت در دستور کار قرار گرفت. وی گفت: به‌طور همزمان با توقف سالانه مدول C با دمونتاژ تجهیزات،گسترش و تقویت فونداسیون موجود و کاشت اِنکر بولت‌های جدید، نصب تجهیزات جدید از جمله موتور، محفظه فن و فن با دقت و کیفیت مطلوب نصب شد و طبق زمان‌ بندی در نظر گرفته شده به بهره‌برداری رسید. در این میان واحد تعمیرات نسوز ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا با همکاری واحدهای تولیدی موفق شدند، با به کارگیری راهکاری موثر در مرداد ماه سال جاری، مصرف نسوز در این ناحیه را به ۹۳/۸ کیلوگرم بر تن مذاب برسانند. میرقاسم سیدی رئیس تعمیرات نسوز ناحیه فولادسازی ونورد پیوسته در این رابطه گفت: رکورد قبلی مصرف نسوز دراین ناحیه در اردیبهشت‌ماه امسال به میزان ۰۱/۹ کیلوگرم برتن مذاب تحقق یافته بود.