طی ۶ ماه نخست سال جاری، حجم و ارزش معاملات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در بورس کالا افزایش یافت. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، پژمان ساعت‌ساز مدیر آمار و ارزیابی عملکرد بورس کالای ایران با اعلام خبر فوق گفت: در این مدت تالار محصولات پتروشیمی شاهد معامله حدود ۵/۶ میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۰۹ هزار میلیارد ریال در دو بخش داخلی و صادراتی بود که به لحاظ حجم و ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب با رشد ۴ و ۷ درصدی مواجه شده است. وی افزود: در تالار فرآورده‌های نفت و پتروشیمی حدود ۲/۱ میلیون تن انواع قیر، ۱/۱ میلیون تن انواع مواد پلیمری، ۱/۱ میلیون تن وکیوم باتوم، ۵۳۵ هزار تن انواع مواد شیمیایی و ۵۳۱ هزار تن لوب کات توسط مشتریان خریداری شده است و از دیگر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی که در مدت مذکور معامله شد می‌توان به داد و ستد حدود ۱۰۸ هزار تن گوگرد، ۲ هزار و ۱۱۰ تن گاز آرگون، ۳۶۰ تن کالا در گروه روغن، ۵ هزار و ۶۸۰ تن سلاپس واکس و ۴ هزار و ۱۸۰ تن عایق رطوبتی اشاره کرد. وی با بیان رشد معاملات وکیوم باتوم، گوگرد و لوب کات گفت: در این تالار حجم معاملات کالاهای فوق به ترتیب حدود ۱۶، ۲۹ و ۷۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. ساعت‌ساز سپس با اشاره به معامله بیش از ۶ میلیون تن انواع کالا در تالار محصولات صنعتی و معدنی در دو بخش داخلی و صادراتی گفت: در این مدت ارزش معاملات این تالار از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد ریال عبور کرد که نسبت به سال گذشته به لحاظ حجم و ارزش به ترتیب کاهش ۱۳ و ۱۴ درصدی را تجربه کرده است.

رشد معاملات شمش طلا در بورس

وی افزود: در این تالار بیش از ۴/۵ میلیون تن انواع محصولات فولادی، ۱/۲ میلیون تن سنگ‌آهن از طریق معاملات نقدی و سلف استاندارد، حدود ۱۸۱ هزار تن انواع مس، ۷۶ هزار تن انواع آلومینیوم،۸ هزار و ۷۰۰ تن کک متالورژی، ۲ هزار و ۷۲۰ تن سولفور مولیبدن،۶۶۰ تن شمش روی، ۱۸۱ تن شمش طلا و ۶۶ تن کنسانتره فلزات گرانبها مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که حجم معاملات شمش طلا و شمش روی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب از رشد ۸۴۷ و ۵۰ درصدی برخوردار شد. مدیر آمار و ارزیابی عملکرد بورس کالای ایران در ادامه گفت: طی ۶ ماه نخست امسال نزدیک به ۲۰ هزار و ۵۹۵ تن انواع محصولات کشاورزی شامل جو، زعفران، ذرت، شکر، کنجاله، گندم،کنسانتره، برنج و دانه‌های روغنی به ارزش بیش از ۳۰۷ میلیارد ریال در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران به فروش رسید که در مقایسه با سال قبل ۱۴ درصد کاهش حجم و ۳۵ درصد رشد ارزش معاملات را شاهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این مدت حجم معاملات در تالار صادراتی بورس کالا به حدود ۲/۲ میلیون تن و ارزش معاملات در این تالار به حدود ۲۱ هزار میلیارد ریال بالغ شد.

ساعت‌ساز در پایان گفت: در مجموع طی ۶ ماه نخست سال جاری حدود ۱۱/۶ میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲۱۰ هزار میلیارد ریال توسط کارگزاران در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت.

رشد ۶۵ درصدی حجم معاملات هفتگی در بورس کالا

طی هفته منتهی به ۱۰ مهرماه، در حالی حدود ۳۳۸ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۹۲۶۳ میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که به لحاظ حجم و ارزش به ترتیب رشد ۶۵ و ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس کالای ایران، طی هفته مذکور در تالار داخلی و صادراتی محصولات صنعتی و معدنی حدود ۳۱۴ هزار تن انواع کالا با ارزشی نزدیک به ۴۳۵۸ میلیارد ریال داد‌و‌ستد شد.

در این تالار حدود ۲۰۴ هزار تن انواع مقاطع فولادی، ۱۰۰ هزار تن سنگ‌آهن، ۶۷۱۰ تن انواع مس، ۲۴۰۰ تن آلومینیوم، ۲۰۰ تن کک، ۱۲۰ تن روی، ۱۰۰ تن کنسانتره مولیبدن و ۹ تن کنسانتره فلزات گرانبها توسط مشتریان خریداری شد.

همچنین در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی جمعا حدود ۲۴۴ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۴۹۲۰ میلیارد ریال به فروش رسید. در این تالار نزدیک به ۱۱۰ هزار تن انواع قیر، حدود ۵۰ هزار تن مواد پلیمری، حدود ۵۲ هزار تن وکیوم باتوم، حدود ۱۲ هزار تن انواع لوب کات، حدود ۱۹ هزار تن مواد شیمیایی، ۸۴۰ تن گوگرد و ۱۴۰ تن انواع گاز و خوراک توسط مشتریان خریداری شد.