سحر نمایشی: محدودیت‌هایی که این روزها در وضعیت واردات مواد اولیه فلزات پایه به وجود آمده برخی تولیدکنندگان را مجبور به کم‌فروشی کرده است. تداوم رکود، رقابت در فروش و کمبود مواد اولیه از جمله عواملی هستند که این معضل بزرگ را به وجود آورده و باعث شده‌اند خریداران اعتماد خود را نسبت به محصولات داخلی از دست دهند. یکی از فروشندگان بازار فلزات پایه در رابطه با وضعیت کم‌فروشی در این بازار به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: متاسفانه کم کردن مواد اولیه در تولید محصول نهایی، به قدری در بازارهای کالایی جا افتاده که فروشندگان بازار، از دریافت محصولاتی به این شکل از تولیدکننده، استقبال نیز می‌کنند. از طرفی هم نمی‌شود تمام تقصیرها را گردن تولیدکننده انداخت، چرا که این شرایط اقتصادی است که تولید را در تنگنا قرار داده و برخی تولید‌کنندگان نیز مجبور هستند برای عبور از این تنگنا در این مسیر قرار گیرند. به این ترتیب در این مواقع تولید‌کنندگان راه‌حل دوری از کاهش قیمت‌های اجباری و مقابله با افزایش هزینه‌های تولید را در کم‌فروشی می‌بینند.

این فعال بازار در ادامه افزود: تولیدکنندگان معتقدند وقتی هزینه تولید افزایش می‌یابد و به موازات این افزایش هزینه‌ها، قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد پس کم‌فروشی بهترین راه برای جلوگیری از زیان است. بدون شک کم‌فروشی کار درستی نیست، اما در شرایط فعلی برخی تولیدکنندگان ناخواسته به این کار روی می‌آورند.

وی گفت: به‌طور مثال در بازار سیم و کابل کم کردن از محصول نهایی موجب بروز خطرات زیادی شده است، به‌طوری که هم اکنون درصد زیادی از آتش‌سوزی‌ها ناشی از تولید سیم و کابل‌های غیراستاندارد است، اما از آنجا که مس به عنوان یک فلز رسانا قیمت بالایی دارد و برای خرید هر کیلو از این محصول در بازار باید حدود ۲۲ هزار تومان پرداخت شود، بنابراین یا از آلومینیوم که قیمت پایین‌تری دارد استفاده می‌شود و یا تا جایی که امکان دارد از محصول نهایی می‌کاهند که تقریبا می‌توان گفت که محصول یک‌بار مصرف تولید می‌کنند.

این فروشنده محصولات فلزی در ادامه تصریح کرد: درست است که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نقش بسزایی در نظارت بر این شرکت‌ها دارند، اما متاسفانه مبلغی که برای جریمه این شرکت‌ها در نظر گرفته بسیار اندک است، در حالی که اگر تولیدکننده‌ای کم‌فروشی کند، ارزش این کم‌فروشی بیشتر از جریمه نقدی آنها خواهد بود، به این ترتیب با اخذ جریمه اندک هیچ اتفاقی برای شرکت متخلف رخ نمی‌دهد.

وی در پایان گفت: به این ترتیب بهتر است مسوولان قبل از اینکه این مساله در بین تمامی تولیدکنندگان باب شود چاره‌ای برای جلوگیری از این تخلفات بیندیشند و به جای جریمه‌های نقدی که تاثیری هم بر روند تولید آنها نمی‌گذارد، راهکارهای بهتری در نظر بگیرند.

در بازار فلزات چه گذشت؟

روند معاملات فلزات‌ پایه روز چهارشنبه در بازار آزاد نسبت به سه‌شنبه ثابت باقی مانده. این در حالی است که قیمت این محصولات در بورس فلزات لندن ریزشی شد، به‌طوری که خریـد نقدی مس در ساعـات معاملاتی روز چهارشنبه در بـورس لندن با کاهش همراه شد و با نرخ ۶ هزار و ۷۰۵ دلار بر تن معامله شد. این در حالی است که خرید نقدی مس در ساعات معاملاتی سه‌شنبه گذشته به هر تن ۶ هزار و ۸۰۱ دلار نیز رسیده بود.

در این بین، خرید و فروش نقدی آلومینیوم با قیمت دو هزار و ۵۰ دلار صورت گرفت. قلع هم با نرخ ۱۹ هزار و ۶۰۰ دلار خریداری شد و با نرخ ۱۹ هزار و ۶۰۵ دلار در هر تن به فروش رسید. گزارش‌ها حاکی از آن است که خرید و فروش روی با نرخ دو هزار و ۲۸۵و دو هزار و ۲۸۶ دلار انجام شد. سرب هم در رینگ معاملاتی با نرخ دو هزار و ۶ دلار خریداری و با قیمت هر تن دو هزار و ۷ دلار فروخته شد.

البته این در شرایطی است که روند خرید و فروش در بازار داخلی هیچ تغییری نداشته و همچنان بازار در رکود به سر می‌برد. بر این اساس کارشناسان معتقدند تا زمانی که تقاضا در بازار فلزات پایه افزایش پیدا نکند بی‌رونقی در معاملات ادامه خواهد داشت حتی اگر مسیر مثبت برخی از پارامترهای تاثیرگذار ادامه‌دار باشد.

کم‌فروشی در بازار فلزات پایه