منیره نظامیوند چگینی: چندی است بازار فلزات پایه را درگیر در روندی نوسانی می‌بینیم که شرایط را برای فعالان و سرمایه‌گذاران آنها سخت کرده و جذابیتی برای آنها ندارد. در این میان؛ نیکل که به‌عنوان فلزی خاص از نظر نامعلوم بودن رفتار بعدی آن و نیز سخت بودن پیش‌بینی برای آن در میان فعالان معروف است؛ با رکود دست و پنجه نرم می‌کند. بر‌اساس آمارهای موجود، نیکل در ۳ ماه سوم سال جاری میلادی (جولای تا سپتامبر) افتی در حدود ۱۵ درصد را تجربه کرده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از رویترز؛ با آغاز اجرای قانون ممنوعیت صادرات مواد معدنی خام و سنگ‌آهن نیکل‌دار توسط دو کشور اندونزی و فیلیپین به ترتیب از ماه‌های ژانویه و آگوست، در بلند‌مدت به دلیل ریزش بیش از انتظار عرضه‌ها، شاهد کاهش شدید قیمت‌ها در معاملات این فلز اساسی بودیم؛ هرچند که پیش‌بینی می‌شد در پی این تصمیمات باید منتظر افت میزان عرضه و در پی آن افزایش قیمت‌ها باشیم. در آغاز زمان اجرای این قانون توسط دولت اندونزی در اوایل سال جاری میلادی، شاهد اوج‌گیری کوتاه‌مدت قیمت‌ها برای نیکل تا بیشترین میزان دو سال اخیر آن بودیم. پس از آن، قیمت‌ها در این بازار با افت و خیز همراه بود تا جایی که در اواسط ماه مه به اوج خود رسید. بر‌اساس نظر کارشناسان؛ دیگر عامل مهمی که در تمام بازارهای فلزات اساسی به‌طور عام و در بازار نیکل به‌طور خاص نقش تعیین‌کننده در انتخاب مسیر قیمتی دارد؛ میزان ذخایر موجود در انبارهای تحت نظارت بورس لندن (LME) است. در مدت اخیر نیز شاهد آن بودیم که میزان ذخایر نیکل به بیشترین مقدار خود از دهه ۱۹۸۰ میلادی تا‌کنون رسیده است.

فاکتور مهم دیگر دخیل در نوسان قیمت فلزات، میزان تقاضا در چین به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده فلزات اساسی و صنعتی است که اخیرا به‌شدت کاهش داشته و در نقطه مقابل، این کشور در مدت مزبور اقدام به افزایش صادرات نیکل خود کرده است. همچنین اخبار موجود حاکی از روند ضعیف تقاضای این فلز گرانبها در اروپا است که به ریزش بیشتر قیمت‌ها دامن زده است.

همچنین آمارهای منتشر شده اخیر از افت و تضعیف بخش ساخت و ساز این کشور حکایت دارد که این خود عامل مهمی برای ریزش هرچه بیشتر قیمت‌ها در بازار فلزات به خصوص نیکل به شمار می‌رود. دانیل هینز، استراتژیست ارشد کالا در گروه آموزشی ویبولیتین در این رابطه گفته است: «شاخص مدیران خرید چین(PMI)؛ به اندازه کافی برای وارد آوردن فشار رو به پایین روی فلزات کافی و موثر خواهد بود.»

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها؛ نمی‌توان در کوتاه‌مدت و میان‌مدت منتظر رشد قیمت‌ها برای نیکل بود؛ اما این مهم برای بلند‌مدت و اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی دور از واقع به نظر نمی‌رسد.