سحر نمایشی: نوسان هفته گذشته نیکل در بازارهای جهانی موجب شد تا بازار داخلی این محصول با رکود عمیقی مواجه شود؛ البته با اینکه قیمت این فلز از اواخر هفته پیش در بازارهای جهانی رو به افزایش گذشته است، اما به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه، مجدد تغییر مسیر خواهد داد. به گفته فعالان آگاه، یکی از عوامل رشد نرخ این محصول در بورس جهانی لندن، کاهش بیش از حد قیمت‌ نیکل در هفته گذشته بوده است. از طرفی نرخ این فلز در ماه‌های گذشته ۵۷ درصد افزایش یافته بود که همین رشد شدید، سرمایه‌گذاران را به ارزیابی مجدد وضعیت بازار وادار کرد. در حال حاضر، نیکل در بازارهای داخلی نیز با نرخ ۷۱هزار تومان در هر کیلو محاسبه می‌شود که فاصله قیمتی قابل‌توجهی را بین نرخ جهانی و داخلی این فلز منعکس می‌کند.

از طرفی نیز مدتی است واردات نیکل به بازار داخلی با محدودیت صورت می‌گیرد. این مطلب باعث شده است که بسیاری از وارد‌کنندگان با قیمت‌های بالاتر از قیمت تمام شده فعلی و در گذشته اقدام به واردات کنند که شرایط سختی را پیش روی مصرف‌کنندگان این کالا گذارده است. با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی انتظار کاهش قیمت نیکل در بازار داخلی وجود داشت که تا‌کنون چنین رخدادی تجربه نشده است؛ البته محدودیت‌های بین‌المللی درخصوص واردات این کالا یا کالاهای مشابه نیز در این خصوص موثر بوده است.

با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی و تسهیل شرایط واردات، به نظر می‌رسد که می‌توان به بهبود این بازار و کاهش قیمت‌ها امیدوار بود؛ اما به گذشت زمان نیاز دارد. با توجه به جایگاه خاص نیکل در فرآیندهای مختلف تولید از جمله تولید فولادهای آلیاژی آبکاری و صنایع شیمیایی و همچنین تولید برخی محصولات نیکل دار، هر گونه بهبودی در این بازار نشان‌دهنده بهبود شرایط تولید در بخش بزرگی از واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ کشورمان است.

در روزهای اخیر، حجم معامله نیکل در بازار داخلی کاهش داشته است. با‌ توجه به بالاتر بودن قیمت نیکل در بازار داخلی به نسبت قیمت‌های جهانی آن می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که کاهش شدید عرضه به نسبت تقاضا وجود دارد. در شرایط فعلی که شاهد افزایش حجم تولید داخل و بهبود ساز و کارهای تولیدی هستیم انتظار بالا رفتن تقاضا وجود دارد که در کنار برخی گشایش‌های پولی و بانکی بین‌المللی می‌توان به افزایش حجم عرضه در داخل امیدوار بود.

قیمت‌های کمتر از ۱۶ هزار دلار برای نیکل در بازارهای جهانی یکی از کمترین قیمت‌ها به نسبت چندین ماه اخیر است که یک پتانسیل دو گانه از افزایش قیمت‌ها به دلیل تجمیع پتانسیل صعود و همچنین احتمال کاهش قیمت‌ها سبب بالا بودن موجودی انبارهای جهانی را به ذهن متبادر می‌سازد. این شرایط زمان مناسبی را در بازارهای جهانی برای خرید نیکل فراهم آورده که امید است به افزایش عرضه در بازار داخلی نیز منجر شود.

به‌صورت سنتی، روزهای سرد سال زمان مناسبی برای خود‌نمایی تقاضای فصلی است؛ به همین دلیل در کنار ثبات نسبی قیمت ارز در بازار آزاد و کاهش آرام قیمت‌های جهانی اکنون باید زمان مناسبی برای خرید باشد، اما قیمت‌های بسیار بالای فعلی در بازار داخلی که فاصله بسیاری با قیمت تمام‌شده از مبادی خارجی دارد، این پتانسیل را از بازار دریغ داشته است.

با توجه به فرآیند زمان‌بر خرید و واردات نیکل از دیگر کشورها حتی ترکیه به دلیل پروسه‌های اداری گسترده و زمان‌بر به منظور کسب مجوز صادرات به کشورمان، کاهش قیمت‌های جهانی نیکل با یک فاز تاخیر مثلا یک یا دو ماهه به دلیل زمان مورد نیاز برای خرید، حمل، تشریفات گمرکی و عرضه به بازارهای داخلی می‌توان به کاهش قیمت نیکل در بازار غیررسمی به دلیل افت شدید قیمت این فلز در بازارهای جهانی از نزدیکی ۱۹ هزار دلار به کمتر از ۱۶ هزار دلار فعلی امیدوار بود.