رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی، نه تنها مقدمات بین‌المللی شدن دیگر ارکان بازار سرمایه فراهم خواهد شد، بلکه زمینه توسعه تجارت خارجی شفاف، مطمئن و نظام‌مند ایران نیز بیش از پیش مقدور می‌شود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه کشور گسترش تعاملات بین‌المللی را با جدیت دنبال می‌کند، ابراز امیدواری کرد تجارت بین‌المللی ایران ازطریق پیوستن بورس کالای ایران به جمع موسسات اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) تسهیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، علی صالح آبادی گفت: با عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی، نه تنها مقدمات بین‌المللی شدن دیگر ارکان بازار سرمایه فراهم خواهد شد، بلکه زمینه توسعه تجارت خارجی شفاف، مطمئن و نظام‌مند ایران نیز بیش از پیش مقدور می‌شود.

وی توضیح داد: اتحادیه الکترونیکی بین بورسی اتحادیه‌ای است مشتمل بر هشت بورس کالایی از کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و اروپای شرقی که با عضویت بورس کالای ایران در این اتحادیه مقدمات حضور پررنگ‌تر و آسان‌تر ایران در بازارهای کشورهای مذکور فراهم می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه از اولویت‌های اتحادیه مذکور توسعه فعالیت‌های بین‌المللی و ادغام فعالیت‌های آن با اتحادیه اوراسیا است، افزود: تحقق این مهم موجب اتصال بی‌واسطه ایران به بازارهای روسیه، کشورهای سی.آی.اس(کشورهای تازه استقلال‌یافته از شوروی سابق) و اروپای شرقی می‌شود که نتیجه آن دستیابی به تجارت کالایی با این کشور‌ها است.

صالح آبادی تصریح کرد: در صورت پیوستن روسیه به این اتحادیه می‌توان انعقاد قرارداد کالایی بین ایران و روسیه را از طریق بورس کالای ایران عملیاتی کرد.

وی در ادامه توضیح داد: اتحادیه الکترونیکی بین بورسی از طریق بسترهای الکترونیکی- اینترنتی امکان معامله کالاهای کشورهای عضو به‌صورت همزمان (آنلاین) یا ناهمزمان (آفلاین) را فراهم می‌کند. در حقیقت با تحقق عضویت بورس کالا در اتحادیه مذکور، راه تجارت الکترونیک بین‌المللی برای ایران هموارتر می‌شود، بنابراین دولت خواهد توانست از این ظرفیت استفاده کند و مسیر را برای تسهیل تجارت الکترونیک بین‌المللی در حوزه کالایی کشور ازطریق بسترهای بورس کالای ایران فراهم کند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان با ابراز امیدواری که این اتحادیه، دایره کشورهای عضو خود را وسیع‌تر خواهد کرد، گفت: بسترسازی برای توسعه تجارت آزاد از اهداف بازار سرمایه کشور است که بحمدالله مقدمات این مهم فراهم شده است. بازار سرمایه و بورس کالای کشور در کنار دولت، بخش خصوصی، بازرگانان، تجار و تولیدکنندگان آماده است تا بسترهای توسعه تجارت آزاد را هموارتر کند.

این اجلاس چگونه خواهد بود؟

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، روز شنبه در مراسم افتتاحیه این رویداد مهم بین‌المللی که با حضور مقامات ارشد بازار سرمایه و تجارت کشور و مقامات ارشد بورس‌های کالای مذکور برگزار می‌شود، در ابتدا گریگور واردیکیان رئیس اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) و سرگی پوپودرنکو نایب رئیس بورس کالای بلاروس سخنرانی می‌کنند.

در ادامه مراسم افتتاحیه، مسوولان ارشد بازار سرمایه، صنعت و بورس‌های کشور از جمله دکتر علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر حسین پناهیان مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران، دکتر یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، مهندس ولی الله افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و دکتر حامد سلطانی نژاد مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، سخنانی را درخصوص وضعیت بازار سرمایه و تجارت کشور ایراد می‌کنند. در بعدازظهر روز اول این نشست بین‌المللی، نشست مشترک اعضا با سرفصل استفاده موثر از ابزارهای بورسی در تجارت خارجی برگزار می‌شود که در آن محورهایی چون نقش ابزارهای بورسی در تقویت تجارت بین‌المللی، استفاده از تجارت بورسی برای نفوذ به بازارهای جدید و تقویت قراردادها در سطح بین‌المللی با استفاده از تجارت الکترونیکی و بورسی مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

ارائه گزارش اجمالی از عملکرد سال ۲۰۱۴، وضعیت کنونی و اهداف آتی بورس‌های عضو اتحادیه الکترونیکی بین بورسی نیز از جمله برنامه‌های این رویداد بین‌المللی در بعدازظهر امروز به شمار می‌رود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران در صبح دومین روز برگزاری نشست بین‌المللی اتحادیه الکترونیکی بین بورس در تهران، نماینده بورس کالای ایران به معرفی اقتصاد ایران و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران از طریق ظرفیت‌های بورس کالای ایران می‌پردازد و در ادامه با حضور تعداد زیادی از رسانه‌های داخلی و خارجی، کنفرانس مطبوعاتی مشترک گریگور واردیکیان -رئیس اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) و دکتر حسین پناهیان مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران برگزار می‌شود.

این گزارش حاکی است در بعدازظهر دومین روز این نشست نیز میزگردهای تخصصی با موضوعاتی چون یکپارچه‌سازی بازارهای کالایی رسمی خاورمیانه و اروپای شرقی، نوآوری‌های فناوری معاملاتی، چالش‌ها و راهکارها در بورس‌های کالایی، استاندارد‌سازی فرآیند پذیرش کالاها و چالش‌ها و راهکارهای تسویه و پایاپای در بورس‌های کالایی بین نمایندگان بورس‌های حاضر برگزار

می‌شود.

همچنین جلسه تجاری با نمایندگان اتحادیه‌های تجاری روسیه، اوکراین، قزاقستان، ایران، بلاروس و ارمنستان از دیگر برنامه‌های روز دوم این رویداد به شمار می‌رود.

اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) سازمانی بین‌المللی است که در زمینه ارتباط بین بورس‌های کالایی در منطقه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) و اروپای شرقی فعالیت می‌کند. این اتحادیه اخیرا درخواستی برای عضویت بورس کالای ایران در آن سازمان بین‌المللی ارائه کرد و در ادامه نمایندگانی از طرف اتحادیه برای رایزنی در این خصوص به ایران سفر کردند.

در این اتحادیه هفت بورس کالایی از پنج کشور جهان از جمله بورس کالای ارمنستان یرکومکسYERCOMEX، بورس کالای بلاروس بی.یو.سی.اییBUCE، بورس‌های کالایی قزاقستان آی.سی.ایی.اکسICEXو سی.ایی.اکس CEX،بورس کالای قرقیزستان کی.یو.سی.ایی.اکس KUCEX، بورس‌های کالایی اوکراین شامل یو.سی.ایی.اکس UCEX و بورس کالای کشاورزی این کشور و دو سیستم توزیع کالایی از ارمنستان و بلاروس از جمله بورس‌های کالایی عضویت دارند.

ترویج توسعه تجارت آزاد در قلمرو کشورهای مشارکت‌کننده از انجمن اقتصادی اروپا-آسیا و دیگر کشورهای ذی‌نفع و ترویج تحقق برنامه‌ها و پروژه‌های اقتصادی در حوزه مواد خام و تجارت محصولات نهایی از جمله اهداف اتحادیه

مذکور است.